Noha kisgyerek korában folyamatosan rajzolt, miként a képzőművészek teszik rendre ifjúkorukban, mégis az állatorvosi hivatás ragadta meg a fantáziáját.
– A mai napig jó barátom a szomszéd állatorvos fia. Gyerekfejjel rendszeresen átjártam a rendelőjükbe, mert segédkezhettem az apróbb beavatkozásoknál – elevenítette fel Herman Levente, megjegyezve: például foghatta a kutyákat, amíg injekciót kaptak.
De mégis győzött a rajzolás.
– Édesanyám négyéves koromtól megőrzött a rajzaimból – árulta el a képzőművész.
– Mit mondana, ha azok a rajzok egy idegen kisgyermeké lennének? – érdeklődtem.
– Hogy aranyos munkák.
Ötödikben osztályfőnöke és rajztanára a művészeti iskola felé terelte. A marosvásárhelyi annyiban különbözik a budapesti Kisképzőtől, az egykori Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolától (ma Szakgimnázium), hogy az első osztálytól az érettségiig tart az oktatás.
– Felvettek, azonban a harmadik évharmadban kirúgtak, s visszakerültem a 4-es Számú Általános Iskolába – folytatta fordulatos élettörténetét Herman Levente, aki később megtudta: azért tanácsolták el, mert édesapja nem volt kommunista, nem volt párttag, amit a nyolcvanas években bizony megtoroltak a családokon.
Mint elmondta, a 4-es iskola a világégést megelőzően zsidó iskolaként működött, az ő idejében pedig, mint állami oktatási intézmény, döntő többségében magyar s mindössze egyetlen román osztállyal. Persze kötelező volt a román nyelv, azon oktatták a földrajzot és a történelmet.
– Kíváncsi vagyok, mit tanítottak történelemórán – jegyzem meg.
– A dákoromán elméletet. Otthon aztán megtartották a bújtatott történelemórát, ami persze tilos volt.
Abban az időben hatvanszázaléknyi magyar lakta Marosvásárhelyt, amely arányt a kulturális asszimiláció néven, az iparosítással és a gomba módra szaporodó tömbházakba románok betelepítésével megváltoztatott a kommunista hatalom.
Herman Levente végül mégis a vásárhelyi „kisképzőben” érettségizhetett, miután egykori osztályfőnökéről, aki anno kirúgatta, kiderült, a Securitate besúgója volt, így most ő kapta az útilaput, a tehetséges diák pedig folytathatta a művészeti iskolában.