Noha kisgyerek korában folyamatosan rajzolt, miként a képzőművészek teszik rendre ifjúkorukban, mégis az állatorvosi hivatás ragadta meg a fantáziáját.

Hét bemutató várja a közönséget az Opera új évadában
Német szezont hirdetett a dalszínház.
Noha kisgyerek korában folyamatosan rajzolt, miként a képzőművészek teszik rendre ifjúkorukban, mégis az állatorvosi hivatás ragadta meg a fantáziáját.
– A mai napig jó barátom a szomszéd állatorvos fia. Gyerekfejjel rendszeresen átjártam a rendelőjükbe, mert segédkezhettem az apróbb beavatkozásoknál – elevenítette fel Herman Levente, megjegyezve: például foghatta a kutyákat, amíg injekciót kaptak.
De mégis győzött a rajzolás.
– Édesanyám négyéves koromtól megőrzött a rajzaimból – árulta el a képzőművész.
– Mit mondana, ha azok a rajzok egy idegen kisgyermeké lennének? – érdeklődtem.
– Hogy aranyos munkák.
Ötödikben osztályfőnöke és rajztanára a művészeti iskola felé terelte. A marosvásárhelyi annyiban különbözik a budapesti Kisképzőtől, az egykori Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolától (ma Szakgimnázium), hogy az első osztálytól az érettségiig tart az oktatás.
– Felvettek, azonban a harmadik évharmadban kirúgtak, s visszakerültem a 4-es Számú Általános Iskolába – folytatta fordulatos élettörténetét Herman Levente, aki később megtudta: azért tanácsolták el, mert édesapja nem volt kommunista, nem volt párttag, amit a nyolcvanas években bizony megtoroltak a családokon.
Mint elmondta, a 4-es iskola a világégést megelőzően zsidó iskolaként működött, az ő idejében pedig, mint állami oktatási intézmény, döntő többségében magyar s mindössze egyetlen román osztállyal. Persze kötelező volt a román nyelv, azon oktatták a földrajzot és a történelmet.
– Kíváncsi vagyok, mit tanítottak történelemórán – jegyzem meg.
– A dákoromán elméletet. Otthon aztán megtartották a bújtatott történelemórát, ami persze tilos volt.
Abban az időben hatvanszázaléknyi magyar lakta Marosvásárhelyt, amely arányt a kulturális asszimiláció néven, az iparosítással és a gomba módra szaporodó tömbházakba románok betelepítésével megváltoztatott a kommunista hatalom.
Herman Levente végül mégis a vásárhelyi „kisképzőben” érettségizhetett, miután egykori osztályfőnökéről, aki anno kirúgatta, kiderült, a Securitate besúgója volt, így most ő kapta az útilaput, a tehetséges diák pedig folytathatta a művészeti iskolában.
Kihagyhatatlan, hát megkérdeztem: miként élte meg Marosvásárhelyen a forradalmat?
– Akkor 14 éves voltam, s elképzelni sem tudtam azt a szabadságot, hogy Magyarországra lehet utazni. Hallottuk a lövöldözést, voltak halottak, majd elszabadult az infláció – mesélte, s azt is: 1990-ben a Herman család beült a Trabantjába, hogy az anyaországban meglátogassák a rokonaikat. Levente ekkor járt először Magyarországon.
Végzés után, 1994-ben felvételizett a kolozsvári Képzőművészeti Intézetbe.
– Ahol alig akadt szabad hely, mivel előre leosztották a régi káderek gyerekeinek – mesélte Herman Levente, hozzáfűzve: a felvettek majd mindegyike román volt.
Annyi baj legyen, lévén Magyarországon előbb zajlott a felvételi, így már a Képzőművészeti Egyetem hallgatója volt, méghozzá öt középiskolai osztálytársával együtt.
– Fantasztikusan teltek az egyetemi évek, zenekart is alapítottunk, szalagavatókon, karácsonyi bulikon léptünk fel.
Fontos tudnunk, hogy a rendszerváltás előtt nem igazán koncertezhettek a magyar rockzenekarok Erdélyben. Herman Levente 1990-ben látta először élőben az Eddát, majd a Beatricét.
– Annyira egyszerű volt hamisítani a belépőjegyeket, hogy ceruzával rajzoltuk. Érdekes, ugyanabban a sportcsarnokban, két évvel azelőtt Ceaușescut láttam élőben – említette meg a két esetet a művész.
Nem kizárólag diákéveiben, összesen 25 esztendőt élt Budapesten.
– 2003-ban megszűnt a tartózkodási engedélyem, ezért minden hónapban át kellett lépnem a határt, és nem nagyon találtam olyan munkahelyet, ahol ezt tolerálták – elevenítette fel a határon túli magyarok számára kedvezőtlen időszakot, amikor visszaköltözött Erdélybe, azonban négy esztendőre rá egy amerikai galerista, Diane C. Brown, a már említett osztálytársaival együtt, gyárépületből átépített műtermet biztosított nekik a magyar fővárosban.
– Mikor alakította ki képi világát, amely mintha visszaidézné az egykori kommunista évtizedeket, fakó színeivel, tömbházaival, szűk szobáival? – tettem fel a kérdést.
– Romániában a szocializmusban alig voltak színek, külföldi csokipapírokat gyűjtöttünk a harsány színeik miatt – fogalmazott Herman Levente. – Egyébként mostanában már „színesedem”, azonban azt tartom, hogy a festmény nem reklám. Sok témámat a gyerekkoromból merítem, a nyolcvanas évekbeli kulturális asszimiláció korából, amikor hatalmas tömbháznegyedeket húztak fel Vásárhely köré. Az építési területek voltak a játszótereink. Mivel jó gyermekkorom volt, azért dolgozom fel a képeimen.
Mostani kiállítása a Várfok Galériában csupa olyan munkát sorakoztat fel, amit nem a gyerekkora, hanem a karantén ihletett.
Beavatott: két és fél hónapig bírta a bezártságot, amikor – a már több ízben emlegetett – egyetemi osztálytársaitól, akik restaurátorként dolgoztak Erdélyben, kért munkát igazoló írást.
– Amellyel én is kimozdulhattam, s dolgozhattam – vallott a turpisságról. – No nem mint restaurátor: erkélyeket építettem.
Természetesen két erkély között festett, másként meg sem valósulhatott volna a mostani kiállítás. Az ácsmunka mellett a fa sem idegen számára, amennyiben már több hangszert készített: klasszikus gitárt, lantot.
– Lőrinczi György lantkészítő mester barátom vett rá, hogy reneszánsz hangszert készítsek. Persze adott megfelelő faanyagot, no meg jó tanácsokat, sémákat – mesélt sajátos hobbijáról, hozzátéve: egyébként maszkmesterként dolgozik videóklipeken.
Ez utóbbi már nem hobbi, hanem kenyérkereset, lévén élnie kell valamiből, az erkélyépítések és a szórakozóhelyek falfestményeinek készítése mellett 2021-ben, Marosvásárhelyen egy művésznek.
– A pandémia alatt szerencsére fellendült a műtárgy-kereskedelem, így nekem is megnövekedtek az eladásaim – árulta el Herman Levente. – Itthon szinte egyáltalán nem ismernek. Budapesten kétévente vannak egyéni kiállításaim, azok mellett pedig csoportosokon szintén részt veszek.
Német szezont hirdetett a dalszínház.
Új interaktív gyerekműsor indul a Csukás Meserádióban.
A magyar éremverés 300 éves történetének legteljesebb és legjelentősebb gyűjteményét nézhetik meg az érdeklődők.
A cél: a két ország színházi kultúrájának kölcsönös gazdagítása.
„Repülni a legjobb dolog a világon” – Emese 25 évesen a magyar légierő helikopter-pilótája
Csak a lángokat látni: ismert hazai celeb Mercedese égett porrá az M6-oson + videó
Sydney van den Bosch bejelentette, amire mindenki vár: végre megvalósul az álmuk
Bekövetkezett, amitől Magyarország nagyon tartott: Németország elismerte, óriási bajban van a gazdasága
Nemzeti gyásznap: így lesznek nyitva a boltok szombaton
Háború Ukrajnában és Izraelben: Donald Trump üzent Putyinnak + videó
Így lesznek nyitva a boltok a szombati nemzeti gyásznapon
Ballagási sütik egy helyen: édes és sós finomságok a kicsik nagy napjára
Jürgen Klopp hangosan vitázott a Lipcse jelenlegi edzőjével
Hogyan halt meg a valóságban Hunyadi János?
Meghalt a nyíregyházi kislány, aki a fürdővízbe ejtette a telefonját, amikor a kádban mobilozott
Tornádó csapott le Soltvadkertre
Német szezont hirdetett a dalszínház.
Új interaktív gyerekműsor indul a Csukás Meserádióban.
A magyar éremverés 300 éves történetének legteljesebb és legjelentősebb gyűjteményét nézhetik meg az érdeklődők.
A cél: a két ország színházi kultúrájának kölcsönös gazdagítása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.