Június végén 95 évesen elhunyt Tamás Ervinné Horváth Erzsébet festőművész. Halála alkalom arra, hogy emlékezzünk rá, családjára, arra a szellemiségre, melyet hosszú élete során megőrzött. Nevezetes családba született Debrecenben 1926-ban. Mind az apai ág, a Horváth család, mind az anyai, a Harsányi család jellegzetes cívis portát tartott fenn a városban. Az egyik Harsányi ős gályarab volt, s a Nagytemplom mögött lévő gályarabemlékmű még a nevét is feltünteti. A Harsányiaknak fatelepük volt, a Horváthok malomtulajdonosok voltak. Horváth Erzsébet gyermekként a polgári értékeket valló családokra jellemző klasszikus műveltségeszmény légkörében nőtt fel, s ezzel együtt táncolt, rajzolt és zongorázni is tanult. Ez utóbbit annál is inkább, mert édesanyja – Horváthné Harsányi Jolán – a város nagy presztízsű zongoratanára volt. De végül festői pályára készült, s 1945 és 1947 között folytatott tanulmányokat a Magyar Képzőművészeti Főiskolán, ahol megismerkedett a nála négy évvel idősebb, festő szakos hallgatóval, Tamás Ervinnel, aki épp ekkor, 1947-ben fejezte be Képzőművészeti Főiskolai tanulmányait Szőnyi István növendékeként. 1948-ban megszületett közös gyermekük, Tamás Noémi, aki később szintén jeles alkotó és művésztanár lett.
Horváth Erzsébet és Tamás Ervin a tanítással együtt ambiciózusan indult a pályán. A fiatal asszony jól ismerte Debrecen minden titkát, Tamás Ervint megragadta a város építészeti arculata, környezetének vadregényessége. Első önálló kiállítását is nem sokkal a főiskola elvégzése után itt rendezte, 1947-ben. Közös volt bennük a világ iránti nyitottság és érdeklődés, az akkori lehetőségekhez képest sokat utaztak, s gyakori résztvevői voltak különböző művésztelepeknek. Tamás Ervinnek jelentős szerepe volt a tokaji művésztelep állandósulásában. A fővárosba kerülve Horváth Erzsébet rajztanárként dolgozott, bekapcsolódott a Budapesti Pedagógus Képzőművészeti Stúdió munkájába, ahol kitűnő művészek is kiállítottak, s missziójuk abban is érzékelhető, hogy csökkentették a tanári és művészpálya között meglévő távolságokat, valamint olyan művészek is tevékenykedtek itt, akik politikai problémák miatt alkotóművészként nem igazán érvényesülhettek.