Habár a kommunista terminológia szerint a nép szellemi életét mételyezték az átkos nyugati imperialista országok különböző művészeti alkotásai, a kultúrpolitikai engedélyeztetés után a magyar szervezők mégsem átallottak átugrani a vasfüggönyön túlra egy kis ötletért, már ami a Táncdalfesztivál megrendezésének a mikéntjét illeti. Így lett az – milyen érdekes véletlen – 1956 óta futó Eurovíziós Dalfesztivál és a nem sokkal korábban, 1951-ben induló san remó-i fesztivál a magyar megfelelőjének előképe, de a Tessék választani! című rádiós zenei műsor is jó felkészülést jelentett a áncdalfesztiválok sorára. Nyilvánvalóan a pénzszűke és a szellemi tulajdon védelme miatt nem lehetett szolgai módon lemásolni egy az egyben a nyugati műsorokat, de a magyar tévések és rádiósok felsőbb utasításra mindent megtettek annak érdekében, hogy az 1956-os forradalom és szabadságharc emlékét mind jobban elhomályosítsák, és ehhez ez a könnyűzenei körmagyar kifejezetten jó eszközként szolgált. A cél szentesíti az eszközt, még azt a békát is lenyelték a kultúrát irányító hivatalnokok, hogy a társadalom legszélesebb köreiben akkor még csak kezdeti ismeretséggel bíró beategyüttesek is megmutatkozhassanak ezen a fórumon, nem kis vihart kavarva a hazai könnyűzene állóvizében. Mégis az első Táncdalfesztivált a Toldy Mária, illetve a Kovács Kati által előadott dalok – hiszen itt nem előadók, hanem szerzemények versengtek egymással – nyerték megosztva, közülük most az előbbi énekesnő sikerét vesszük számba.
Mire az 1966-os első Táncdalfesztivált megrendezték, Toldy Mária már huszonnyolc évesen nem számított kezdőnek, rutinos énekesként tartották nyilván a szakmában és a nagyközönség soraiban egyaránt. A művésznő visszaemlékezése szerint ennek a megméretésnek merőben eltérő hangulata volt, mint egy Országos Rendező Iroda (ORI) által szervezett fellépéssorozatnak, és akkor úgy érezte, hogy sokkal nagyobb tétje is volt, mintha bárhol másutt egy színpadon lépett volna fel. Ő úgy élte meg – és valójában ez is volt a helyzet –, hogy az újdonság varázsa és a szinte mindenkire kiterjedő nagy szakmai felhozatal miatt olyan miliője volt a Táncdalfesztiválnak, amit se előtte, se utána semmihez nem lehetett hasonlítani. Ahogy felidézi: „Még ma is összerándul a gyomrom, amikor meghallom valahol a Táncdalfesztivál oly jól ismert és sokat játszott szignálját, mert óhatatlanul eszembe jutnak azok az évek és persze az az óriási drukk, ami bennünk volt az elődöntőkön és a döntőn. Persze a televíziós közvetítések is rátettek jó pár lapáttal az izgalmakra, hiszen egy ország színe előtt vizsgáztunk akkoriban, mindenki ezt a műsort nézte, hiszen nem is volt másik adás, amit nézhettek volna. Kiürültek az utcák, és a kisgyerekektől a felnőtteken át az aggastyánokig mindenki erre a korabeli tehetségkutatóra volt kíváncsi, ami ráadásul új köntösben, nívós, mondhatni parádés külsőséggel jelent meg, és könnyen emészthető dalokat nyújtott az embereknek, amelyekből rövid úton elsöprő sikerű slágerek lettek.”