– Bármely kulturális metropolisz büszke lehetne a most nyíló A fáraó sírjának felfedezése – II. Amenhotep és kora című időszaki kiállításra. A tárlat első változatát a milánói MUDEC-ben mutatták be 2017-ben, a Szépművészeti Múzeumban most nyíló tárlat a milánóihoz hasonló koncepció mentén, de új műtárgyrepertoárral várja a látogatókat – mondta a tárlat csütörtöki sajtóbejárásán Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója. Mint felidézte, a budapesti kiállítást 2020 tavaszán tervezték megnyitni, azonban a pandémia miatt el kellett halasztani. – Az olaszországi múzeumokból érkezett műtárgyakat és a Szépművészeti saját anyagát többek között a londoni British Museumból, a bécsi Kunsthistorisches Museumból, a hannoveri Museum August Kestnerből, a hazai közgyűjteményből, illetve magángyűjtőtől érkezett kölcsönzés egészíti ki – emelte ki Baán László.
Patrizia Piacentini, a Milánói Egyetem Egyiptológiai Tanszékének vezetője, a tárlat egyik kurátora a sajtóbejáráson elmondta, hogy a projekt húsz évvel ezelőtt kezdődött, amikor a Milánói Egyetem megvásárolta a II. Amenhotep sírját 1898-ban felfedező francia régész, Victor Loret jegyzeteit.
– Ez volt a tökéletes fáraó tökéletes felfedezése – hangsúlyozta az olasz egyiptológus, hozzátéve: korábban a régészet elsősorban régi tárgyak begyűjtését jelentette. Loret azonban már nem csupán erre koncentrált, méterről méterre haladva mindent részletesen feltárt és dokumentált.
– II. Amenhotep az egyiptomi Újbirodalom idején, a 18. dinasztia egyik fáraójaként uralkodott körülbelül 3400 évvel ezelőtt, a Kr. e. XV. század utolsó éveiben. Azért nevezték tökéletes fáraónak, mert egyrészt békés korszakot hozva, sikeresen megtartotta apja, az Egyiptom Napóleonjának is nevezett III. Thotmesz hódításait, amelyek a mai Iraktól Dél-Szudánig terjedtek. Másrészt II. Amenhotep híres volt jó fizikai kondíciójáról: futásban, íjászatban, evezésben és lovaglásban is kiemelkedő eredményeket ért el. Ezt sugallja a kiállításba belépőket fogadó uralkodói büszt is, amely egyszerre sugároz erőt és békét – mutatott rá Patrizia Piacentini.
A kiállításban helyet kapott II. Amenhotep tejtestvére, Kenamon harci szekerének pontos másolata, az egykori vadászatokat és hadjáratokat pedig egy korabeli egyiptomi íj idézi fel. Gazdag anyag mutatja be a korabeli elit mindennapi életét, így az üvegvitrinekben láthatunk kozmetikai kellékeket, ékszereket, hajtűket, vászonkelmét, fonott tálat, sőt még parókához való hajfonatokat is.
Mint a 18. dinasztia számos fáraóját, II. Amenhotepet is a Királyok völgye egyik sziklába vájt sírjába temették el. A sírt Victor Loret francia egyiptológus találta meg és tárta fel 1898-ban. A felfedezést és annak előzményeit dokumentumokon, térképeken, korabeli nemzetközi és magyar újságokon, valamint számos fényképen keresztül ismerhetjük meg. Patrizia Piacentini elmondása szerint az újbirodalmi királymúmiák jelentős többségét nem saját sírkamrájukban találták meg, őket ugyanis még az ókorban közös rejteksírokba helyezték át a sírrablók elleni védekezésként. Ezért is számított szenzációnak, hogy II. Amenhotep múmiáját saját sírkamrájában és szarkofágjában tárta fel Victor Loret, később az oldalkamrákban további kilenc újbirodalmi fáraó rejteksírját is felfedezve. Ennek a sírkamrának a hű másolata áll a tárlat középpontjában, falain rajzokkal és hieroglafikus feliratokkal bemutatva a király túlvilági útját, középen a hatalmas kőszarkofággal. A kiállítás utolsó egysége pedig a korabeli újbirodalmi elit temetkezési szokásaiba és túlvilági elképzeléseibe nyújt betekintést.
A fáraó sírjának felfedezése – II. Amenhotep és kora című tárlat kurátorai: Patrizia Piacentini, a Milánói Egyetem Egyiptológiai Tanszékének vezetője, Christian Orsenigo, a Museo Civico di Crema e del Cremasco egyiptomi részlegének kurátora és Liptay Éva, a Szépművészeti Múzeum egyiptomi gyűjteményének vezetője széles körű ismeretanyagot tárnak elénk. A műtárgyanyagot több mint háromszáz oldalas magyar–angol nyelvű, gazdagon illusztrált katalógus egészíti ki, amit a tárlat végén érdemes fellapozni. A kiállítás péntektől 2022. január 9-ig látogatható a Szépművészeti Múzeumban.
(A borítókép és a galéria Bach Máté munkája)