– Milyen családi és személyes okok vitték a művészetek felé?
– Budapesten születtem, és ez fontos nekem. Nem mindegy, hogy az ember hol látja meg a napvilágot, hiszen a hely és a közösség, ahová belecsöppen, egy életre meghatározza a világlátását. Tízéves koromban már a könyvek érdekeltek, egy Napóleon-könyv például megváltoztatott mindent, és annak hatására sokáig magam neveltem-képeztem magamat. Az opera hosszú időn keresztül erős hatást gyakorolt rám. Anyám a legszebb operafelvételeket szerezte be Nyugatról, sokat becsempésztek neki a kommunizmus alatt. Ezeket a felvételeket, amikor egyedül voltam, gyakran végigvezényeltem. Ma is operát rendezek prózában és filmen, mert szerintem a nagy dráma a zenei és a vizuális környezetben érvényesül a legjobban. Sokáig tanulmányoztam, hogy miért énekel, vezényel egyik művész jobban, mint a másik, és mi a titka annak, ha csoda történik, főleg az élő előadásban.
– Hogy került a film vonzáskörébe? Kitől tanulta a filmes, egyáltalán a vizuális szakmát?
– Már gyerekkoromban filmrendező akartam lenni, mert az összes művészet érdekelt, és a film is összművészeti, akárcsak az opera. Ahogy néztem, hallgattam mások alkotásait, mindig tudtam, ha rossz helyen van a kamera, ha hamis a színész vagy ha általában tehetségtelen film született. Idehaza vizualitást festőktől, költőktől tanultam, illetve jelentős mértékben az erdélyi népi hagyományokból. Mestereim a filmjeikkel hatottak rám: Tarkovszkij, Fellini, Bergman, Buñuel, Kuroszava.
– Mikor hagyta el Magyarországot és miért?
– Kommunistaellenes művészeti tevékenység vádja miatt voltam büntetve, hála öt besúgómnak, ezért nem is jelentkezhettem a Színház- és Filmművészeti Főiskolába a filmrendezői szakra. Először népzenét kezdtem tanulni a hatvanas évek végén. Tárogatón és tekerőlanton játszottam, és azt terveztem, hogy majd dzsesszt játszom, mert abba – úgy véltem – nem lehet belekötni. Bele lehetett… Közben Cseh Tamással zenekart alapítottunk, abban az időszakban, amikor a Közgázra jártam. Onnan is egy időre felfüggesztettek, hála a besúgóknak, akiknek egyébként tényleg hálás vagyok, elsősorban a műszakira járó G. A.-nak. 1972-ben ugyanis végre sikerült külföldre menekülnöm, hogy ne függjek a sok jelentéktelen embertől. Amikor sikerült távoznom, az életem legboldogabb napja volt.