Vannak hátrányai annak, ha az ember egy sportikon rokonainak bevonásával készít életrajzi filmet. A Netflix legjobban várt szeptemberi bemutatója, a Michael Schumacherről szóló dokumentumfilm felesége, gyerekei, testvére, apja, ügynöke bevonásával készült. Gyerek- és felnőttkori családi videók és fényképek váltakoznak így a Formula–1-es versenyek archív felvételeivel. Schumacher a kamera előtt növi ki apja go-kart-pályáját, ahol rossz gumikkal és még rosszabb felszereléssel verte a nálánál jobb helyzetben lévő csapatokat. A kezdeti éveket meghatározza a történet, hogy nem indulhatott saját (nyugat-)német színeiben, mert azért fizetni kellett volna, hanem ingyen Luxembourgot képviselte. Tehetségével azonban felküzdötte magát a király kategóriába, és megindult hét világbajnoki címe felé a Formula–1 versenypályáin.
A meséibe illő történethez számos elsőség tartozik. Összesen kilencvenegyszer nyert és hét világbajnoki címet gyűjtött, pályacsúcsok, leggyorsabb körök és jó néhány egyéb rekord fűződik a nevéhez, amelyek közül több még ma is áll. Hanns-Bruno Kammertöns, Vanessa Nöcker és Michael Wech dokumentumfilmje azonban nem ezekre a pillanatokra koncentrál, sokkal inkább az embert szeretné megmutatni a sportteljesítmény mögött. Látjuk Schumachert, mint gondoskodó férjet és családapát, vicces barátot, aki nem fél a partikon hamisan énekelni vagy medencébe lökni társait. David Coulthard meg is jegyzi, hogy Schumacher mintha két emberből állna: az egyik a precíz, néha könyörtelen versenyző, akit a pályán látni, a másik a családos ember.
A családszerető mókamester minden néző szívébe belopja magát. Azonban a túlzott cukormáz felteszi a kérdést, hogy a család szemüvegén bemutatott történet mennyire fedi a valóságot.
A készítők ezt a kérdést megpróbálták azzal kivédeni, hogy számos Formula–1-es szereplő beszél Schumacherről való emlékeiről. Coulthard mellett Eddie Irvine, Bernie Ecclestone, Mika Häkkinen, Damon Hill, Sebastien Vettel is feltűnik a képernyőn néhány vágás erejéig.
Ezekben a pillanatokban a film megpróbál reflektálni Schumacher meglehetősen vitatott versenyzői figurájára. Említi a Hillel való rivalizálásának legjelentősebb eseményét, amikor 1994-ben Adelaide-ben mindössze egyetlen pont döntött a világbajnokság sorsáról, illetve 1997-ben a jerezi balesetet, amelyben saját hibájából ütközött Jacques Villeneuve autójával. Hill visszafogottan nyilatkozik versenytársáról, Villeneuve viszont nem szólal meg. A pletykák szerint a versenyző kevésbé elegánsan kezelte volna a helyzetet, így nem fért bele Schumacher pozitív bemutatásába Villeneuve megszólaltatása. A Fernando Alonsóval való összeakadásról pedig egyáltalán nem esik szó. 2006-ban a Monacói Nagydíj kvalifikációján Schumacher gyakorlatilag elzárta Alonso elől az utat a Rascasse kanyarban, amely után a spanyol úgy nyilatkozott, hogy véleménye szerint a német „a Formula–1 történetének legkevésbé sportszerű versenyzője”.
A kiragadott példák tehát nem mutatják be Schumacher személyiségének mélységeit, sportszerűtlenségei megmagyarázatlanok maradnak. Ennek is köszönhető, hogy a film nem tudja megismételni Asif Kapadia Sennájának sikerét, amely 2010-ben új magasságokba emelte a sportdokumentumfilmek elé állított elvárásokat.
A Schumacher azoknak való egyrészt, akik otthon vannak az autóversenyzésben és szívesen nézik újra a kilencvenes, kétezres évek eseményeit. Ugyanakkor a Netflix nem titkoltan az amerikai közönség ízlését szeretné kiszolgálni a szirupos megközelítéssel. A Formula–1: Hajsza a túlélésért már a negyedik évadánál tart, és Ayrton Sennáról is készülni fog egy játékfilm 2022-re. A Netflix tehát bevásárolta magát az Amerikában is egyre népszerűbb Formula–1-be, miután a kimutatások szerint a Nascar népszerűsége a fiatalabb generáció körében határozottan csökken.
Kihagyott ziccer ugyanakkor a nagyobb közönség megnyerése érdekében, hogy nem esik szó Schumacher jelenlegi állapotáról. A 2013-as síbaleset óta rendkívül keveset tudni a korábbi versenyzőről. Mivel a család védi Schumacher nyugalmát, így a filmben sem lehetett számítani, hogy felesége vagy gyerekei részletesen beszámolnak, mi is történt pontosan a francia Alpokban. Azonban a bemutató előtt a nézők és kritikusok is arra számítottak, hogy a Sennához hasonlóan megszólal majd Schumacher korábbi kezelőorvosa, aki az agysérülést követően megműtötte. Erről szó sincs, mindössze néhány mondat esik a balesetről. Sokkal kevesebb, mint amennyit a korabeli híradások elmondtak.
A dokumentumfilm ahelyett, hogy tisztázná Schumacher állapotát, csak még több kérdést vet fel.
Felesége, Corinna például elmondja, hogy Michael továbbra is velük van, csak „másképp”. Fia, Mick pedig fájlalja, hogy nem beszélheti meg édesapjával saját Formula–1-es versenyzői tapasztalatait. Mindez arra utal, hogy Schumacher nem fogja fel a körülötte lévő világot. Igaz, Corinna szerint mindennap harcol. Ez pedig minden cukormáz ellenére mindannyiunknak jó hír.
Borítókép forrása: Netflix