Ha egy miniszterelnök hazudik, káromkodik és trágár kifejezések közepette elveszti az önkontrolt, ráadásul bevallja, hogy rossz gazdaságpolitikai döntések révén a szakadék szélére taszított egy országot, akkor az emberek az utcára mennek. Demokratikus viszonyok között ez úgy néz ki, hogy ilyenkor egy közszolgálati televízióban beolvassák a tűntetők a követeléseiket. Ám, ha a hatalom képtelen demokratikus értékek alapján gondolkodni, akkor ezt nem engedi, akkor vagdalkozni kezd. A diktatúrák természetrajzához tartozik, hogyha valaki nem azt mondja, amit a hatalom elvár, akkor leverik a veséjét. Ezt láthattuk élő egyenes adásban 2006-ban, Gyurcsány Ferenc miniszterelnöksége idején. És ez látható Skrabski Fruzsina és az indexes baloldali újságíró, Bodoky Tamás legújabb dokumentumfilmjében is. Az embernek először kifordul a gyomra. Aztán már lassan nem bírja nézni a vásznat, vérként csorog ugyanis róla a fájdalom. A fájdalom érzését hamar átveszi a düh és a kérdések legfontosabbika: hogyan történhetett meg mindez?
Amikor a vászonról is vér csorog
Skrabski Fruzsina és az indexes baloldali újságíró, Bodoky Tamás Áldozatok 2006 című dokumentumfilmjében nemcsak a 2006-os gyurcsányi rendőrterror megrázó képsorait mutatja be, miközben az áldozatok arról beszélnek, milyen kegyetlen kínzásokat kellett átélniük, hanem a film egyfajta magyarázattal is szolgál arra, ami első ránézésre ép ésszel felfoghatatlannak tűnik.

Hogyan lehetséges az, hogy 190 centiméter magas rendőrök az utcán békésen közlekedő lányokat a hajuknál fogva vonszolnak, miközben a fejükből ömlik a vér? Hogyan lehetséges az, hogy aztán öt napig véres fejjel tartják őket fogságban? Hogyan lehetséges az, hogy miután kiszabadulnak, nem kapnak elégtételt?
A bűnösök nem kerülnek elő, az igazságszolgáltatás – ahogy a filmben elhangzik – megszűnik hazánkban 2006 októberében. De nemcsak a lányokkal szemben voltak bátrak állig felfegyverkezett rendőrök, hanem mindenkivel, aki szembejött velük ekkor. Földön fekvő, hátrakötözött kezű embereket addig vertek, amíg csontjuk törött. A dokumentumfilmben el is hangzik: ez volt a koncepció. Rendőrök keze közül törött csont nélkül nem lehetett kikerülni ezekben a napokban. A filmben megszólalnak Soros György által pénzelt emberi jogi szervezetek ügyvédei is, akik szintén arról beszélnek, hogy mérhetetlen mennyiségű jogsértés történt ezekben a napokban. Skrabski Fruzsina és Bodoky Tamás filmjében a bal- és a jobboldali gondolkodók egyaránt arról beszélnek, hogy egy európai demokratikus országban ilyen nem történhet meg. De akkor mégis hogyan történhetett meg mindez? A néző sokáig nem ért semmit. Egészen addig, amíg egy logikus válasszal nem szolgál a film.

Elképzelhető ugyanis, hogy minden egy koncepció része volt. Egyrészt valószínűleg azért nem lehetett beolvasni a békés tüntetők petícióját a televízióban, hogy feldühödjön a tömeg, és megrohamozza a tévészékházat.
Másrészt valószínűleg azért nem küldtek semmilyen segítséget a tévészékházat védő nem túl sok rendőrnek, mert áldozatokká kellett válniuk.
Méghozzá valószínűleg azért, hogy ne arról legyen szó, milyen borzalmakat vallott be a miniszterelnök önmagáról és kormányáról (amely után a világon mindenhol azonnal be is nyújtotta volna a lemondását és új választások kiírását javasolta volna minden miniszterelnök hasonló helyzetben), hanem arról, hogy bántják a demonstrálók a szegény és nyárfalevélként reszkető rendőröket. (Vagyis – és ez is nagyon fontos információ – valószínűleg a rendőrök is a hatalom manipulációjának áldozatai lettek.) Hogy aztán el lehessen fogadtatni a rendőri bosszút és brutalitást az emberekkel, hogy aztán meg lehessen magyarázni a békés tüntetők elleni erőszakot. Csakhogy feltehetőleg hiba csúszott a gépezetbe, mert nem békés tüntetők elleni rendőri erőszak lett (ami azért önmagában is felháborító lett volna), hanem emberek agyonverése. Szemek kilövése, csontok törése, fejek betörése, lányok hajának kitépése.
De még az is lehet, hogy ez volt a koncepció. Hogy újra félelem uralkodjon az országban, mint az ötvenes években. Hogy aki szavát meri hallatni a hatalom ellen, annak veszélybe kerüljön a szeme világa, annak csontjai törjenek, annak aztán még évtizedekig ne legyen egy nyugodt éjszakája se rémálmai miatt, az szenvedjen csak pánikbetegségben, ha nem lesz mindjárt öngyilkos.
A 63 perces Áldozatok 2006 című dokumentumfilm IDE kattintva tekinthető meg.
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhez
Megvan az 78. cannes-i filmfesztivál Arany Pálma-díjas filmje
A világhírű iráni rendező thrillere kapta az elismerést.

Al Pacino ördögűzős horrorjától frászt kapunk + előzetes
Nyáron érkezik a mozikba A végső rítus.

Ezeket a filmeket várjuk a legjobban a cannes-i filmfesztiválról, Wes Anderson sztárparádéjára egy hetet sem kell várnunk
Májusban ismét a francia Riviéra vált a világ filmművészetének fővárosává.

Ismét bebizonyosodott: a japánok imádják a magyar népzenét és néptáncot + galéria
Kilencezer kilométer ide vagy oda…
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en

Folytatódik az M9-es autópálya építése

Leleplezte Gyurcsányt

Megállt Görög Zita szíve az M7-es autópályán: egy ország nézi most döbbenten a híreket

Romaügyi szakértő: Méltatlan, amit Aranyosi Péter a Partizánnak adott interjúban állított a cigány kisebbségről + videó

Botrány: 20 perc után, koncert közben sétált le a színpadról az X-Faktor sztárja, cserbenhagyta a rajongóit

Fontos pénzről született döntés Brüsszelben, de Magyarország nem kap a keretből + videó

FTC: egy góllal minden megváltozott, a bajnoki cím kapujában a címvédő

Balhé a Fehérvár és a DVSC csatáján, ketten piros lapot kaptak – videó

Leárazás volt a Lidlben, összeverekedtek a vevők + videó

Győzött a Győr, elbukta a bajnoki címet a Ferencváros

Így alázta meg magát a világ legnagyképűbb sportcsapata

Muri Enikő nagyon keményen beleszállt Magyar Péterbe
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhez
Megvan az 78. cannes-i filmfesztivál Arany Pálma-díjas filmje
A világhírű iráni rendező thrillere kapta az elismerést.

Al Pacino ördögűzős horrorjától frászt kapunk + előzetes
Nyáron érkezik a mozikba A végső rítus.

Ezeket a filmeket várjuk a legjobban a cannes-i filmfesztiválról, Wes Anderson sztárparádéjára egy hetet sem kell várnunk
Májusban ismét a francia Riviéra vált a világ filmművészetének fővárosává.

Ismét bebizonyosodott: a japánok imádják a magyar népzenét és néptáncot + galéria
Kilencezer kilométer ide vagy oda…