Nem mondom meg, hány évvel ezelőtt, találkoztam egy nálam fiatalabb, elképesztő fickóval. Már a megjelenésével felhívta magára a figyelmet: sötét üveges Lennon-szemüvegével, dzsekijével, kopogós cipőjével és elmaradhatatlan pecsétgyűrűjével úgy festett, mint egy jól futó punkzenész. De szinte azonnal kiderült, másban utazik: prózában. Sokszor láttam őt irodalmi találkozókon, esteken saját sodró lendületű, a magyar valóságot és a mítoszok világát egyszerre idéző elbeszéléseit felolvasni. Karmozdulatai, hangsúlya, szuggesztív előadásmódja éppolyan izgalmas volt, mint a történetei. Haklik Norbert egy olyan irodalomtörténeti időszakban, amikor arról folyt a vita, hogy lehet-e még történetet mesélni, lehet-e még állítani valamit egyáltalán, mesélt, és állított. Olyan novellacímekkel ajzotta fel az olvasó figyelmét, mint például A Mennybemeneteli Iroda vagy a Köldöknyakú Mikoláj és a szentszőlők.
Jelentés Morvaországból
Azóta sorban jelentek meg a kötetei, és noha a korral járó érettség finomabb, cizelláltabb hangot parancsolt a szerzőnek, egyvalami nem változott: a mesélőkedv. Az érett írói korba lépő Haklik Norbert könyvsikere volt a Big Székely Só című regény, amely szélesebb körben is nevet szerzett neki. Aztán kritikai kötetek következtek, egy újabb novelláskönyv (Tom Hanks a vizek felett), és most itt az új regény ezzel a címmel: Mona Lisa elrablása. Két barát kalandja egy közép-európai városban. A történet egyszerűbb szerkezetű, kevéssé szerteágazó, mint a korábbi Haklik-írások, ám telis-tele van csavarokkal, meglepetésekkel, időbeli és stílusjátékokkal. Filmszerűen pergő szöveg, amelyből szépen kikoptak a mítoszok, hogy helyüket a tapintható, színes-szagos valóság vegye át. Haklik olyan erős elbeszélőerővel festi le például a történet hátterét alkotó Brnót, ahogyan Krúdy képes megjeleníteni Podolint, Mikszáth a budai kiskocsmákat.
„A negyedik ikszhez közeledve – tehát már jó ideje – rájöttem, hogy a valóság sokkal izgalmasabb, tragikusabb, összetettebb, sokrétűbb annál, amit mitizálva ki lehetne találni – írta érdeklődő levelemre válaszolva a szerző Brnóból, ahol jó ideje él. – Amikorra az ember megtanulja, hogy a tragédiák és a csapások néha kopogtatás nélkül jönnek, viszont a boldogság sem csak a mesében létezik, azonban naponta meg kell dolgozni érte, akkor a realitás hirtelen elkezd izgalmasabb írói témaként feltűnni bármi másnál. A Mona Lisa elrablásának egyik rétege éppen erről is szól: a Brnóba látogató főszereplő érésének története is egyben.”