– Színházi emberként hogyan élte meg az elmúlt időszakot?
– Ugyanúgy, mint bárki más a világon: nagyon sok aggodalommal, bizonytalansággal és nehézséggel. Szembe kellett néznünk azzal, hogy lehetetlen fenntartani a színházat, hiszen a színház lényege a jelenlét, ez pedig nem volt lehetséges, sőt egy általam vezetett teátrumot be is kellett zárni. Mindez a pandémia rovására írható.
– A bezártság hónapjai alatt viszont ön létrehozott egy karantén színházat, és Pedro Almodóvar is ennek köszönhetően választotta ki új filmje, a Párhuzamos anyasorsok férfifőszerepére. Hogyan történt mindez?
– Az ismeretségünk korábban távoli, kollegiális volt, persze mindig nagyra tartottam. Amikor egy David Foster Wallace-darabot adaptáltam a karanténszínházban otthon, képernyő előtt, Almodóvar felhívott, mert meg szerette volna nézni. Szerintem ekkor már azzal a gondolattal a fejében keresett meg, hogy megnézzen engem, hiszen a film forgatókönyve már régóta készen volt. Tavaly októberben próbára hívtak, ekkor a rendező és a női főszereplő, Penélope Cruz még nem voltjelen, de az ötödik próbán már mind együtt voltunk.
– A vetítés után elhangzott, hogy tavasztól júniusig tartott a forgatás, szeptember elején azonban már be is mutatkozott a film a Velencei Filmfesztiválon. Minek köszönhető a rendkívüli tempó ? Hogyan képzeljük el Almodóvar munkafolyamatát?
– A tizenegy hetes forgatás nem rendkívüli, az viszont igen, hogy utána mindössze két hónap alatt elkészült a vágás és az utómunka. Mindez viszont annak is köszönhető, hogy a Fájdalom és dicsőség óta Almodóvar munkafolyamata megváltozott: Teresa Font vágó már a felvétellel párhuzamosan elkezd dolgozni.
Almodóvar mindig pontosan elmagyarázza, mit vár a másiktól és mit szeretne látni. Számomra életre szóló, csodálatos élmény volt, hogy vele dolgozhattam. Esztétikai szempontból nagyon precíz: csak meg kell nézni a filmjeit, hogy láthassuk, mennyire odafigyel a legapróbb részletekre. A színészeivel ugyanígy mindenre kitér, megmondja, hogyan közelítsünk a figurához, milyen legyen a szövegmondás, a kifejezésmód, éppen ezért relatíve egyszerű vele dolgozni. Almodóvar nagyon sokat belead a színekbe és a környezet ábrázolásába, ezért azt várja el, hogy a színészi játék minél szikárabb, eszköztelenebb legyen. Egyébként főként a férfi szereplők esetében szeretné ezt látni.
– Penélope Cruz többször nyilatkozta, hogy a legfontosabb szerepeit Almodóvar filmjeiben játszotta. Talán ez a szikárság a közös titkuk?
– Nem hiába született már hat közös filmjük! Az a művészi egymásrahangoltság, amit az ő párosuk alkot, ahol ott van a tehetség, az elismerés és a figyelem, nagyon különleges, ihletett állapot. Almodóvar filmjében láthatunk felfokozott dolgokat, de mégis tudnak retrospektívek is lenni – tehát semmiképpen nem pejoratív értelemben mondom az eszköztelenséget. Óriási érzelmeket mozgat meg és áraszt a néző felé, de mégsem melodramatikus módon. Szerintem ez a sikerének a kulcsa.