– Ahogyan Gurmai Roland szólót játszott, az tele volt gondolattal – mondta Szalóki Ági előadóművész, a pályázat nagykövete, utalva az egyik kisfiúra, aki nem sokkal korábban úgy dobolt a gyermekek által előadott koncerten, hogy utána felállva tapsolt a meghatódott közönség a Belügyminisztérium dísztermében tartott nagyszabású zárókoncerten.
– Azt láttuk, hogy egy kisfiú önfeledten játszik, de valójában mi, akik részt vettünk a próbákon, tudjuk azt, hogy minden egyes alkalommal, amikor játszott, hozzátett valamit önmagából – tette hozzá a művésznő.

A 2020-as tanév elején útjára indított programnak köszönhetően a közösségi zenélésbe kóstolhattak bele a legszegényebb településeken lakó gyermekek. A Szimfónia program – Mindenki szívében van egy dallam révén a gyerekek átélhették a közösségi zenélés valódi, felemelő hangulatát. Köszöntő beszédében Langerné Victor Katalin a Belügyminisztérium társadalmi felzárkózásért felelős helyettes államtitkára hangsúlyozta: a program célja teljesült, nemcsak a koncertekkel, a mindennapi szorgalmas gyakorlással, ami kihat az iskolai tanulásra is, hanem azzal, hogy hátrányos helyzetből érkező gyerekek életében egy kis zenei kanyarral előnyt teremthessünk nekik, és ők valóban beelőzhessenek és célba érjenek.
A pályázat példaképei, nagykövetei, segítői Szalóki Ági előadóművész, dalszerző, Novák Péter színész, énekes, előadóművész, valamint Kökény Tamás, a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató verseny győztesei voltak.
A tavaly júliusban meghirdetett program során a pályázó településeken élő 6–16 év közötti gyermekeket közösségépítő zene programba vonták be, így az elmúlt egy évben több mint háromezer hátrányos helyzetű gyermek tudott élni a program nyújtotta lehetőségekkel. Az egy híján kétszáz helyszínen zajló kezdeményezés küldetése az volt, hogy zenei eszközökkel segítsen a gyerekek és a fiatalok szociális problémáin, mégpedig csoportos és egyéni zenetanítás, zenekarépítés útján. A közösségi programok elsősorban a gyermekek sikeres iskolai pályafutását és az iskolai lemorzsolódás csökkentését, valamint a szabadidő hasznos eltöltését segítették elő. A bevezetőben az is elhangzott, hogy a hangok nem töltik be a korgó hasakat, ezért a hangszerek beszerzésén, a zenei oktatáson kívül a program a gyermekek étkezését is támogatta.

A program egy év alatt is már kézzelfogható eredményeket hozott: a foglalkozások fejlesztették a gyerekek tanulási, koncentrációs és beilleszkedési képességeit, és csökkentették az online oktatás idején jellemző elszigeteltség érzését is. A kezdeményezésben olyan oktatók vettek részt, akik megfelelően tudtak beszélni a gyerekek nyelvén, és át tudták adni a zenei tudást.
A részt vevő gyermekek a projektnek köszönhetően hangszerhez is jutottak, mert a sikeresen pályázó települések a támogatási összeg felét zenei eszközökre, másik részét oktatásra költhették.