Négy helyszínen és négy kiállításmegnyitón ünnepelték a képzőművészetet Szolnokon
Szabó György Munkácsy-díjas szobrászművész vehette át idén a Szolnoki Képzőművészeti Társaság Aba Novák-életműdíját A képzőművészet ünnepe Szolnokon című eseményen. A Szolnoki Művésztelep szombati rendezvényén négy kiállítást nyitottak meg négy helyszínen, elkészült egy Pilinszky-installáció és átadtak hét elismerést. A fődíjat Nádas Alexandra festő- és grafikusművész kapta.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Zsúfolásig megtelt szombat délben a felújított és kibővített Szolnoki Művésztelep Kert Galériája, ahol Szurcsik József Munkácsy Mihály-díjas festőművész és Ulrich Gábor Balázs Béla-díjas mozgóképművész, képzőművész Face2Face című kiállításának megnyitójára várták az érdeklődőket. A művésztelep autóbuszt is indított Budapestről a rendezvényre, amelynek ez a tárlat csak a nyitóeseménye volt, hiszen három másik követte három különböző helyszínen. A megjelentek köszöntéséig a képzőművész-utánpótlást biztosító Szolnoki Vizuális Iskola installációt épített a művésztelep kertjében Pilinszky János születésének 100. évfordulója alkalmából, visszautalva ezzel a magyar festészet napjára.
A kiállítók méltatására Gaál József festő-grafikus, művészeti írót kérték fel. A Munkácsy-díjas képzőművész felidézte: a szolnoki Face2Face kiállítás folytatását jelenti egy korábbi, kecskeméti szereplésnek, ahol ugyanezzel a címmel már bemutatta műveinek egy részét a két alkotó, de teljesen más kontextusban és elrendezésben. Azóta több olyan munka is készült, amelyek helyet kaptak a régebbi válogatásban, átértelmezve azt. Így lett a szembenézésből párbeszéd, összeolvadás, amely azt is jelenti, hogy a másik elismerése önmegismerés is egyben.
A tárlat üzenete Gaál Józsefben egyetlen összetett kérdésként fogalmazódott meg: mennyire beszélhetünk a kiállított munkák esetében organizmusokról? Mert ha valaki szem, száj, orr után kutat Ulrich Gábor antropomorf plasztikáin, nem jut semmire, viszont találkozni fog egy teremtés előtti vagy épp teremtés alatt álló állapottal. Láthatja majd a szobrokon az örök átalakulást, de a befejezetlenség szorongató érzését is megtapasztalhatja általuk.
Szerinte Szurcsik József grafikáin az a fajta maszk, héjazat mögötti rejtély figyelhető meg, amely összefüggésbe hozható a keleti doktrínákból ismert énfeladással. Ha görcsösen látni akarjuk ezt az ismeretlen űrt vagy fel akarjuk tölteni tartalommal, lehetetlent kívánunk. A szemlélőnek nem feladata mindenáron megoldást keresnie és találnia.
Bár ismétlődő formákról van szó, egymástól alig különböző koponyaformákról, mindegyik fej külön entitás, sokrétegű egyéniség. A monotonnak tűnő munkák ilyen értelemben hihetetlenül változatosak, megfejthetetlenek. Akad köztük olyan is, amely lelketlen objektumnak tűnik vagy ilyenné alakul.
Az ősiségre törő titokzatos munkákat a megnyitót és a műterem-látogatásokat követő koncerten szólították meg az alkotók. A művésztelep vezetője, Verebes György Munkácsy-díjas festőművész billentyűn, Gaál József énekesként, Ulrich Gábor ütőhangszereken, Szurcsik József basszusgitáron és Dóra Attila szaxofonon adta elő premierként a Vier traurige Sittiche spielen die Harfe Probenarbeit című pszeudoszimfonikus költeményt a művésztelep új épületében.
Az alkotók és a közönség innen a Damjanich János Múzeumba vonult át, hogy részt vegyen VIII. Szolnoki Bronzszobrászati Szimpózium kiállításának megnyitóján. Baráth Fábián, Boros Miklós János, Gergely Réka, Gilly Tamás, Pogány Gábor Benő, Polgár Botond, Révi Norbert, Szabó György és Gálhidy Péter munkáiról Cserhalmi Luca esztéta beszélt.
Az esemény következő állomása az Aba Novák Agóra Kulturális Központ galériája volt, ahol a Szolnoki Képzőművészeti Társaság idei Part tárlatát lehetett megtekinteni. A részvevők díjazását este tartották a Szolnoki Galériában, ahol Szalay Ferenc szolnoki polgármester mondott köszöntőt, majd Wehner Tibor művészettörténész értékelte az itt is kiállító művészek teljesítményét. Közreműködött a Szolnoki Bartók Béla Kamarakórus.
A zsűri döntése értelmében az Aba Novák-életműdíjat Szabó György szobrászművész vehette át. A Magyar Művészeti Akadémia díját, vagyis a fődíjat Nádas Alexandra festő- és grafikusművész kapta. Gácsi Mihály-díjban (ACDC Logisztikai Park Zrt. díja) Gálhidy Péter Munkácsy-díjas szobrászművész részesült. A Borbereki-Kovács Zoltán-díjat Posta Máté festőművésznek ítélték oda. A Damjanich János Múzeum díjára Gaál József Munkácsy-díjas képzőművészt tartották érdemesnek. A Szolnoki Művésztelep Kert Galéria díjában Nayg István Munkácsy-díjas képzőművész részesült. Nayg az Ybl Miklós Főiskolán tanított tavalyig. Az Aba-Novák Agóra díjjal Dóró Sándort tüntették ki.
A kiállítások december 15-ig tekinthetők meg nyitvatartási időben, kivételt képez a Kert Galéria tárlata, amely december 20-ig látogatható.
Borítókép: Szolnoki Vizuális Iskola szabadtéri kiállítás (Éberling András)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.