Radu Muntean Întregalde című feszült kamaradrámájával kezdődik a román filmhét(a részletes programot itt érhetik el), amelynek premierje az idei cannes-i filmfesztiválon volt. A mindössze néhány szereplővel forgatott történet a kortárs román film legnagyobbjaira jellemző feszültségteremtő erővel, de a humort sem nélkülözve meséli el egy eldugott erdélyi falucska (a címben nevezett Întregalde/Havasgáld) határában elakadt terepjáró utasainak történetét.
A három tősgyökeres városi fiatal – egy humanitárius szervezet munkatársai, akik eredetileg a helyieken próbálnának segíteni – hirtelen maga is segítségre szorul.
Az erdő közepén töltött éjszaka során nemcsak ők, de a közönség is elhagyja a komfortzónáját, hála az újhullámos filmektől megszokott hitelességnek és a zseniális színészi alakításoknak.
Hasonlóan életközeli Emanuel Pârvu Marokkó című filmje, amely az azonos nevű játék kiszámíthatatlan hatásmechanizmusa alapján modellezi egy család történetét. A történet egy apróságból indul: a tizenéves Magda egy kórházban önkénteskedik, ahol új nyakláncát egy beteg kisgyereknek ajándékozza. Az apja nem hisz neki, felelősségre vonja, aminek beláthatatlan következményei lesznek. A film egyetemes történet jó szándékú, de átgondolatlan cselekedeteink morális felelősségéről.
Pimasz szatíra a közösségi médiáról az alig harmincéves színész-rendező, Andrei Huțuleac #dogpoopgirlje, amely remekül találja meg a hétköznapiban a rendkívülit, a banálisban a botrányost. Huțuleac történetében egy örökbefogadott kiskutya körül alakul ki botrány: a metróban valaki videóra veszi, amint a kutyus könnyít magán, és a felvétel vírusként kezd terjedni a világhálón, romokba döntve újdonsült gazdája életét. A #dogpoopgirl a kolozsvári TIFF-en a legjobb debütálás, a moszkvai nemzetközi filmfesztiválon pedig a legjobb film és a legjobb női főszereplő díját nyerte.
A hétköznapok világától némileg elszakadva, az abszurdhoz közelít a nagyváradi születésű Demian József groteszk hangvételű, Éjjeli őrjárat című alkotása, amely egy színházi társulat egyetlen különös éjszakájából villant fel lazán kapcsolódó jeleneteket. A magyar koprodukcióban készült filmben viszontláthatjuk a magyar filmekből is ismert Mátray Lászlót (Kojot, Valan, Seveled, Hab, Varga Katalin balladája), Bogdán Zsoltot (Dallas Pashamende, Aglaja, Iszka utazása) és Răzvan Vasilescut (Bibliothéque Pascal).
Egy egészen más világba, Észak-Mexikóba viszi el nézőit a Cannes-ban díjazott, román– mexikói–belga koprodukcióban készült La Civil, amelynek alkotója a Belgiumban élő Teodora Ana Mihai. Filmje egyszerre női történet és kemény dráma, amelyben egy mexikói háziasszony folytat elkeseredett bosszúhadjáratot a városában működő drogkartellel, hogy visszaszerezze elrabolt lányát. A film dokumentarista érzékenységgel mesél az erőszakspirál működéséről.
Szerepel a kínálatban természetfilm is: a Kárpátok, a Duna és a Fekete-tenger találkozásának káprázatos vidékén hét évig forgatott Románia vadvilága. Az idei TIFF közönségdíjas alkotása – két fiatal filmes-fotográfus, Dan Dinu és Cosmin Dumitrache remeklése – Románia legvadabb tájait mutatja be, fókuszában az ott élő állatok izgalmas életével.
A filmhét záródarabja december 12-én, vasárnap egy kosztümös dráma, a Malmkrog, avagy az Antikrisztus története. Cristi Puiu (Lăzărescu úr halála, Sieranevada) alkotása, amely tavaly a Berlinale Encounters szekciójának díjazottja volt, a Monarchia végnapjaiban játszódik. Egy erdélyi főúri lakban – a malmkrogi (almakeréki) kastélyban – öt arisztokrata elmélkedik halálról, filozófiáról, vallásról, háborúról és erkölcsről. A különleges, szinte cselekmény nélküli filmet „az Antikrisztus filozófusának” is nevezett orosz vallási gondolkodó, Vlagyimir Szolovjov Három beszélgetés a háborúról, a haladásról és a világtörténelem végéről című munkája ihlette.
A filmhét, amely a pandémia miatt egy év kihagyás után tér vissza az Urániába, a Budapesti Román Kulturális Intézet és a Nemzeti Filmszínház együttműködésében, a Román Nemzeti Filmközpont és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg.
A bemutatott alkotások többsége csak most, egyszeri alkalommal kerül Magyarországon mozivászonra – eredeti nyelven, magyar felirattal.
Borítókép: Részlet a Malmkrog című filmből (Forrás: Uránia Nemzeti Filmszínház)