Magyarországra bő egy hónap késéssel jutott el az Amerikában és Angliában még karácsony előtt bemutatott romantikus komédia, a Gyűlölök és szeretek. Hosszú évekig a karácsony előtti időszakban a nagy stúdiók biztosan bemutattak legalább egy vagy két romkomot, hogy a hóesésre, csillagszórókra és szerelmes pillantásokra vágyó közönség megfelelően készülhessen fel az év családi eseményére. A 2010-es évek azonban a hollywoodi és brit romkomok eltűnéséről szóltak. Az egyik ok a DVD-piac 2008-as összeomlása volt, a másik a moziba járók számának csökkenése. Az évtized végén volt olyan év, hogy egyetlen romantikus vígjáték sem készült, és azóta is csak elvétve találni mozis romkomokat, többnyire független filmes és ritkán sikeres kivitelben.
A probléma, hogy a romantikus vígjátékok a középkategóriás költségvetésű filmek közé tartoznak. Viszonylag gazdaságosan készíthetők, kevés vagy szinte semennyi számítógépes utómunkával, az egzotikus forgatási helyszíneket kivéve megfizethető helyeken forgathatók, körülbelül húsz- és hatvanmillió dollár között. A nagy stúdiók azonban a moziba járók számának jelentős csökkenése óta nem akarnak és nem is tudnak ennyit költeni. A közönség ugyanis bár kedveli a műfajt, nem akar a jegyárakra költeni, inkább kanapéja kényelméből tekintené meg a filmet. A folyamatot először az illegális letöltési lehetőségek, majd a streaming elterjedése támogatta.
A stúdiók rájöttek, hogy ha meg akarják tartani a moziba járó közönséget, kénytelenek látványfilmeket készíteni.
A százmillió feletti költségvetés mellett azonban legfeljebb három-tíz millió dolláros miniköltségvetésű filmekre marad pénz, így a közepes költségvetésű romantikus vígjátékoknak esélyük sincs.
Ilyen kevés pénzért aligha adják nevüket a nagy sztárok, különösen, hogy a romkomokhoz fűződő előítélet szerint a hasonló filmek nem elég tartalmasak, színészi tudás nélkül is eljátszhatók és a szereplők utánuk legfeljebb tévés szerepekre számíthatnak. A Netflix és az Amazon Prime ugyanakkor próbál kiállni a műfaj mellett, legtöbbször mozis mellékszereplőkként jól ismert, de nem kifejezett A listás sztárokkal dolgoztatva. Sőt, az Amazon Prime 2019-es Modern Love-ja kifejezetten bizonyítani szerette volna, hogy a színésznőknek nincs félnivalójuk a romantikus műfajtól, hiszen a sorozat főszereplői, Anne Hathaway és Tina Fey is számos mozifilmben játszik.
A Gyűlölök és szeretek inkább az előbbi megoldást választotta: Lucy Hale és Austin Stowell ismertek, de nem a legnagyobb hírességek. Viszont tökéletesen varázsolják vászonra Sally Thorne 2016-os regényét, amely bevallottan a YA romantikus regények újraértelmezéseként került a piacra. Thorne sikerrel írta meg a bohókás, mindenkinek eleget tevő, hatalmas szívű Lucy Hutton (Hale) és a karót nyelt, szívtelen, üzleti robot Joshua Templeman (Stowell) történetét. Hale és Stowell között tényleg működik a kémia, így a regényt nem olvasó néző is azonnal elhiszi, hogy a kiadóház két társigazgatójának asszisztensei boldogan vágnák el egymás torkát. A történet persze messze kiszámítható, és a néző pontosan tudja, hogy a zsigeri gyűlöletet valójában egy másik, hasonlóan erős érzelem hajtja.
A kiszámíthatóságot azonban a zsáner rajongói nem bánják, így még az is belefér, hogy bár a rendező, Peter Hutchings és a forgatókönyvíró, Christina Mengert szemmel láthatóan a regény rajongóinak készítették a filmet, hiszen számos jelenetben szó szerint idéznek a könyvből, a fő konfliktust mégis máshogy tálalják.
A változtatásoknak köszönhetően a film a könyvhöz képest sokkal jobban a klasszikus romkomok előírásait követi, és inkább tűnik egy hosszabb sorozatrésznek, mint saját mozifilmnek.
Az érzést Hale játéka is erősíti, aki Lucy Hutton karakteréhez meglehetősen sokat használt fel a Hazug csajok társaságában alakított Aria Montgomeryből, már csak azért is, mert mindkét figura rajong az irodalomért és a könyvkiadásban dolgozik.
A kisképernyős áthallások azonban aligha számítanak különlegesnek, hiszen a pandémia alatt a stremingszolgáltatók nézettségi adataiból kiderült, hogy az embereknek van igényük a pontosan meghatározott keretek között mozgó romantikára, amelyet jó adag erotikával is érdemes megfűszerezni.
A nagy amerikai tévétársaságoknak tartaniuk kell magukat a szigorú központi előírásokhoz, hogy mit szabad mutatni az erotikus vagy harci jelenetekben és mit nem. Az amerikai szabályozás kevéssé elfogadó, így az évek folyamán a romantikus vígjátékokból kiveszett a szerelem erotikus megközelítése. A streamingszolgáltatók és kábeltévék azonban jóval szabadabban értelmezhetik a kijelölt irányokat, így az elmúlt években ugrásszerűen megnőtt az addig tiltottnak számított tartalmak száma. A Bridgerton 2020-as sikere pedig végképp alapszabállyá tette, hogy romantikus műnek nem szabad félnie a testiség bemutatásától.
A Gyűlölök és szeretek ennek megfelelően boldogan öleli keblére a regény erotikus szabadszájúságát, és bátran mutatja be a két főszereplő közötti (testi) vonzalom kialakulását. Természetesen szó sincs felnőttfilmes értelmezésről, Amerikában mégis 18 éven felüli besorolást kapott a film. Az európai közönség kevésbé prűd, de itt is felmerül a kérdés, hogy a film mennyire fér bele a tipikus szombat délutáni anya-lánya programba. Ám a késő Valentin-napot ünneplő párok esetén a romantikus esték tökéletes velejárója lehet a Gyűlölök és szeretek, hiszen szórakoztató karakterei jól ütő poénokkal navigálnak az ellenségeket szerelemes párrá változtató, kacskaringós ösvényen.
Borítókép: Jelenet a filmből (Forrás: Facebook)