A falon függő képeket szemlélve kialakult bennem a meggyőződés: alkotójuk szociofotós. Pilló Ákos nem ellenkezett.
– Igen, valahogy úgy indult az egész – emlékezett. – 2009-ben kezdtem komolyabban fényképezni, s öt évre rá állt össze egy olyan anyag, amelyet a Magyar Fotográfusok Házában bemutattak.
Az állóképek készítését esetében a televíziós operatőrség előzte meg. A fényképezés a házasságával vette kezdetét. No, nem esküvői fotókkal. Pilló Ákos kárpátaljai lányt választott magának. Szívét a hölgy, fotós lelkét pedig a nagydobronyi faluvég ejtette rabul.
A helyi népszokásokat, a múltban gyökerező húsvéti locsolást, a karácsonyi betlehemezést először dokumentumfilmeken rögzítette.
– Később a mozgóképtől a fotográfia felé fordultam, és állóképeken örökítettem meg az ott élők életét. Érdekes, de már az akkori kezdetek is a földút vonzásában teltek – utalt jelen kiállítására az alkotó.
Ha már Kárpátalja, muszáj kitérni a háborús fenyegetettségre. Pilló Ákos szólt felesége otthon maradt rokonairól.
– Igaz, ott nincs háború, az egyébként is nehéz életük azonban most még nehezebb lett.
A fotós képei színesek, amit pusztán azért vetek közbe, mivel szociofotók, s mert Korniss Péter, Révész Tamás, Féner Tamás klasszikus, 60-as, 70-es évekbeli felvételei mind fekete-fehér nyersanyagra készültek, az emberben ezért gyökeret vert a gondolat: a szociofotó nem színes.
– A sajtófotók közt azért szép számmal akadnak színes képek – jegyezte meg beszélgetőtársam. – Tulajdonképpen maga a műfaj is ott él manapság.
Az alkotó felhívta a figyelmemet arra a fontos tényre, hogy a kiállításon nem kizárólag szociofotók láthatók, akadnak természetképek, sőt absztrakt fotográfiák is.
Pontosabb úgy fogalmazni: emberábrázolás. Az ember és a környezete érdekel
– magyarázta, majd áttért a Magyar Művészeti Akadémiának leadott ösztöndíjas munkatervére, amelyben az szerepel, hogy nem kizárólag digitális, hanem analóg technikát is használ a munkája során.
– Egy 6×6-os Rolleiflex kamerával dolgoztam – avatott be.
A könnyebb megértés kedvéért: ez a fényképezőgép manuális, tüköraknás keresőjébe felülről kell belepillantani, s külön objektíven át látjuk a témát, valamint kézzel kell továbbítani a négyzet alakú filmet. S mivel film, korlátozottak az exponálási lehetőségek, lévén egy tekercs 12 kockából áll.
– Nagyon nehéz volt átállni, bevallom. De az analóg nem múlik el az életemből, viszont váltottam a kisfilmes formátumra – árulta el a kiállító, akinek falra került képei mégiscsak félig analógok, amennyiben a szkennelést követően az utómunkát Photoshoppal végezte.
Hiszi vagy sem, kedves olvasó, megnézve a kiállított képeket, én észrevettem az analóg géppel készülteket: valahogy élőbb, lélegzőbb mindegyik. Bár meglehet, mindezt csupán a beszélgetés hatására láttam bele a művekbe.