Batman (Robert Pattinson) az egykor talán szebb időket megélt Gotham City utcáit rója. Egyre mélyebbre merül a sikátorok sötétségébe, ahol megleckéztet minden útjába kerülő bűnözőt, saját magát pedig a Bosszúnak hívja. Alig bízhat meg valakiben, csupán régi családi segítője, Alfred (Andy Serkis) és a nyomozó Gordon hadnagy (Jeffrey Wright) csatlakozik a háttérben olykor önbíráskodó harcához: nem maradt más, aki bosszút állhatna az elnyomottakért. Ekkor tűnik fel a színen Rébusz (Paul Dano), aki Gotham korrupt elitjét veszi célba és minden egyes elkövetett szadista gyilkossága után nyomokat hagy hátra Batmannek, melyek a város alvilágába, majd Wayne saját múltjába vezetik.
Batman figuráját Bob Kane hozta létre a DC Comics számára, az első képregény a Detective Comics 27. számában jelent meg 1939 májusában. Néhány kezdetleges, szürke harisnyás próbálkozás után Tim Burton csinált belőle kultikus karaktert 1989-ben, ezután következett pár felejthető folytatás és kisebb-nagyobb bukás, majd Christopher Nolan híres trilógiája. Nolan emberközelivé tette a karaktert, és Gotham városát is sokkal inkább egy képzeletbeli New Yorkkal tette párhuzamba: a sötét lovag-filmek szürke hangvétele nem várt népszerűséget és komoly szakmai sikert is hoztak Batmannek. Karakterei már nem képregénykarakterek voltak többé, elnagyolt karikatúrák színes maskarákban, Heath Ledger nem véletlenül kapott posztumusz Oscar-díjat Joker megformálásáért – ugyanez a karakter aztán tavalyelőtt Joaquin Phoenixnek is szerencsét hozott. A 2019-es Joker című film és Christopher Nolan is inkább tekintette shakespeare-i, tragikus hősnek főszereplőit, és a karakterdráma irányába indult el. Erről az útról volt még egy felesleges kitérő, melyet Zack Snyder meglehetősen egoista (ugyan ki vág a saját pocsék filmjéből még plusz két rendezői változatot?!), ám annál jóval kevésbé tehetséges rendezőnek köszönhetünk, ám a csúfos bukás után a Warner filmstúdió és a DC gyorsan menteni próbálta a menthetőt, és sebtiben megpróbálkozott új életet lehelni a franchise-ba.