Persze lehet, hogy csak azért jutott eszembe a különös párhuzam, mert a Szent Erzsébet életét feldolgozó musical főpróbáján – ahova volt alkalmam elmenni – a nézőteret elárasztották a gimnazisták, akik elképesztő lelkesedéssel vettek részt a darabban. Néha szinte olyanok voltak, mint az óvodások, akik olyannyira beleélik magukat a bábjátékba, hogy figyelmeztető bekiabálásokkal próbálják támogatni a sárkány nyomába eredő lovagot. Jó, az én gimnazistáim a darab közben nem rikoltoztak, de amikor kellett s lehetett, tapsoltak, doboltak, fütyültek, sikítottak, mintha popkoncerten lettek volna. Kétségtelen, Szikora Róbert hiába veterán már a popszakmában, ma is tudja, hogyan kell jó zenét írni. Dallamai egyszer nagyszabású pátosszal zengenek, máskor vadul dübörögnek, s ahol úgy igényli a darab, lágyan ölelkeznek. Éppen olyanok, ahogy a zeneszerző megálmodta őket, éppen olyanok, amilyeneknek Szikora Róberttől elvárjuk: modernek és popszerűek, s miközben a középkori zeneiséget, a magyaros dallamvezetést csak utalásszerűen idézik fel, az egyházzenei hagyományokat barokkos ünnepélyességgel hozzák.
Jut eszembe: most olvastam, hogy a jezsuita iskoladráma már megtette az első lépéseket a musical felé. Illetve ez talán túlzás, de tény, hogy a felvonások közé olykor beillesztettek egy-egy zenés-táncos közjátékot. A párhuzamnak azonban kétségkívül ez a leggyöngébb pontja. Erősebb analógiákat találhatunk, ha felidézzük, hogy a hitvitázó színpadi hagyománynak a barokkos reprezentáció mellett az ellenreformáció ügyének sikerre vitele volt a legfontosabb küldetése. A Sőtér István szerkesztésében megjelent magyar irodalomtörténet így ír a műfajról:
A trón és az oltár szövetségét hirdette a szentek, mártírok, idealizált hősök, valamint allegorikus vagy mitológiai alakok felléptetésével és heroikus önfeláldozások, a rajongó hűség, a megrendíthetetlen erény bemutatásával.
Nos, a Zsuffa Tünde regénye alapján készült musicalre szinte szó szerint ráilleszthető ez a meghatározás. Az Ég tartja a Földet című előadás Árpád-házi Szent Erzsébet életét meséli el.