Persze lehet, hogy csak azért jutott eszembe a különös párhuzam, mert a Szent Erzsébet életét feldolgozó musical főpróbáján – ahova volt alkalmam elmenni – a nézőteret elárasztották a gimnazisták, akik elképesztő lelkesedéssel vettek részt a darabban. Néha szinte olyanok voltak, mint az óvodások, akik olyannyira beleélik magukat a bábjátékba, hogy figyelmeztető bekiabálásokkal próbálják támogatni a sárkány nyomába eredő lovagot. Jó, az én gimnazistáim a darab közben nem rikoltoztak, de amikor kellett s lehetett, tapsoltak, doboltak, fütyültek, sikítottak, mintha popkoncerten lettek volna. Kétségtelen, Szikora Róbert hiába veterán már a popszakmában, ma is tudja, hogyan kell jó zenét írni. Dallamai egyszer nagyszabású pátosszal zengenek, máskor vadul dübörögnek, s ahol úgy igényli a darab, lágyan ölelkeznek. Éppen olyanok, ahogy a zeneszerző megálmodta őket, éppen olyanok, amilyeneknek Szikora Róberttől elvárjuk: modernek és popszerűek, s miközben a középkori zeneiséget, a magyaros dallamvezetést csak utalásszerűen idézik fel, az egyházzenei hagyományokat barokkos ünnepélyességgel hozzák.
Jut eszembe: most olvastam, hogy a jezsuita iskoladráma már megtette az első lépéseket a musical felé. Illetve ez talán túlzás, de tény, hogy a felvonások közé olykor beillesztettek egy-egy zenés-táncos közjátékot. A párhuzamnak azonban kétségkívül ez a leggyöngébb pontja. Erősebb analógiákat találhatunk, ha felidézzük, hogy a hitvitázó színpadi hagyománynak a barokkos reprezentáció mellett az ellenreformáció ügyének sikerre vitele volt a legfontosabb küldetése. A Sőtér István szerkesztésében megjelent magyar irodalomtörténet így ír a műfajról:
A trón és az oltár szövetségét hirdette a szentek, mártírok, idealizált hősök, valamint allegorikus vagy mitológiai alakok felléptetésével és heroikus önfeláldozások, a rajongó hűség, a megrendíthetetlen erény bemutatásával.
Nos, a Zsuffa Tünde regénye alapján készült musicalre szinte szó szerint ráilleszthető ez a meghatározás. Az Ég tartja a Földet című előadás Árpád-házi Szent Erzsébet életét meséli el.
A színházi ajánló szerint
megismerhetjük, hogyan vált a magyar királylányból egy életerős, tettre kész nő, akit anyósa ármánykodása, szeretett férjének kényszerű távolléte, járványok, szegénység, halál sem tudott megtörni. Olyan nőt ismerhetünk meg, akit már életében szentként emlegettek. Akinek lelkét nem torzította el a fájdalom, sem a ráruházott hatalom. A történet jóval több egy szent életrajzánál. Szembenézés az emberi gyarlósággal, az emberi lélek önzetlen nagyságával. Korkép Magyarországról és a türingiai Wartburg váráról, amelyet a hatalomnak hízelgő, korrupt főurak összeesküvései gyengítenek. Trónviszályok, gyilkosságok szövevényén át rajzolódik ki egy fiatal nő portréja, akinek jósága, hite a későbbi IV. Béla királynak is erőt adott a tatárok dúlta ország újjáépítéséhez.