A keresztény húsvét a mindenség legcsendesebb s leghatalmasabb detonációja, a feltámadt Krisztus s vele az egész teremtett világ dicsősége és megújulása. Jézus tanait, az Evangéliumot különben is – csodálatos, rendkívüli, istenien vakmerő összetettség jellemzi. Milyen nehezen lehet megérteni ennek fényében a keresztény gyakorlatot oly sokszor jellemző egyoldalúságokat. Szegényesség, gyanakvás, tétova óvatosság, bizalmatlanság szülöttei ezek, s világok választják el őket Jézusnak mindent zseniálisan lerövidítő, egybemarkoló, villámszelíd természetétől
– írta Pilinszky János az Új ember című katolikus hetilapban megjelent egyik publicisztikájában az 1960-as évek elején.
A húsvét a kereszténység legnagyobb ünnepe. Ezen a napon ugyanis a keresztény közösségek Jézus Krisztus, a megtestesült és emberré lett Isten kínszenvedésére, halálára és – mint az ünnep fő tartalmára – feltámadására emlékeznek. A húsvét a Krisztusban hívők számára az örök élet hitének, reményének és bizonyosságának emléknapja. Az ünnep az ókortól kezdve számos alkotót megihletett, s nagyban hatott a magát katolikus költőnek valló Pilinszky Jánosra is: személyisége spirituális alakulására éppúgy, mint szövegeire.
Pilinszkynek a húsvétot, illetve Jézus szenvedéstörténetét – passióját – felidéző versei között (amelyekből munkássága egyik jeles kutatója, Hafner Zoltán önálló kötetet állított össze) van legismertebb költeményei közül kettő is: a Ravensbrücki passió és a Harmadnapon. Előbbi a második világháború – a költő lelkében, lírai élményanyagában és egész világlátásában örök nyomot hagyó – traumatizáló és sokkoló tapasztalatait tárja elénk.
A Berlintől északra, mintegy száz kilométerre fekvő Ravensbrückben óriási koncentrációs tábor működött a németországi náci diktatúra idején. Pilinszky János versében egy félelmetesen magányos, rabruhába öltöztetett ember (akinek neve sincs, hiszen teljességgel dehumanizálták fogvatartói) – Jézuséval is párhuzamba állítható – szenvedését és halálát írta meg a maga menthetetlen és megmagyarázhatatlan tragikumában. „És nincs tovább. A többi már, / a többi annyi volt csak, / elfelejtett kiáltani / mielőtt földre roskadt.”