– Húszéves a doktori iskola, harmincéves a pécsi filozófiaoktatás. Sok vagy kevés? És egyáltalán: az idő, mint olyan, mennyire képes visszatükrözni a gondolkodásra tanítás sikerét?
– Filozófusként hajlanék arra, hogy azzal kezdjem a válaszomat, hogy először is, „Mi az idő?”. Szent Ágoston, Immanuel Kant, John McTaggart és Paul Horwich jutnak eszembe. Azt állítják, az idő nem fizikai realitás – és akkor sem sok, sem kevés nem lehet belőle. De ez nem filozófiaelőadás, azt válaszolnám, hogy ez az idő egyszerre kevés és sok. Kevés, ha összehasonlítom azzal, hogy Oxfordban, Cambridge-ben és Párizsban már a tizenkettedik század óta szünet nélkül van legmagasabb szintű filozófiatanítás. Azzal a következménnyel, hogy a szisztematikus, tudatos gondolkodás „hajszáleresen” jelen van az angol kultúrában és politikában. Sok ez az idő, ha ahhoz hasonlítom, hogy nálunk Szent István király államalapítása óta, a Dunától nyugatra nem volt ilyen hosszú ideig megszakítás nélkül felsőfokú filozófiaképzés. Nem tanították a gondolkodást, a fogalmak használatát.
– Mekkora az érdeklődés ma a filozófia iránt?
– A kilencvenes években előfordult, hogy az első évfolyamon ötven fő iratkozott be filozófiaszakra. Ez jelentősen lecsökkent az után, hogy Magyarországon — ellentétben a nyugati országokkal — a Bologna felsőoktatási rendszer bevezetésével megszüntették a filozófia alapképzést és bevezették az úgynevezett „szabad bölcsészetet”, amely öt-hat tárgyat foglal magában. Nem tanácsolnám érettségiző gyermekemnek, hogy egy ilyen meghatározatlan „salátaszakra” jelentkezzen. Filozófiát főszakként csak a negyedik-ötödik tanévben, a mester programban lehet tanulni. Ez nagyon kevés és egyértelmű visszalépés. A doktori iskolánkba nyugati minták szerint bárki jelentkezhet, akinek egyetemi diplomája van. A négyéves képzés első két évében filozófiatörténet és kortárs filozófia online alapozó képzést adunk. Az internetes élő oktatás elterjedésével vált sikeressé ez a korábban megtervezett képzési forma, hiszen nem kell a hallgatónak Pécsre járni, a világ bármely pontjáról részt vehet a képzésben. Angol, német és francia nyelvű képzésünk van. Mindezek következményeként jelenleg az első két évfolyamon több mint negyven beiratkozott doktori hallgatónk van, hárman pedig az angol nyelvű programban.