A Goldberger gyár kétszáz éve

Óbuda ipar-, technológia-, technikatörténetét a Cseh- és Morvaországból származó, textilfestéssel és textilnyomással foglalkozó többgenerációs Goldberger családon keresztül ismerhetjük meg. A Lajos utcában látható mú­zeum öt terme öt korszakot jelenít meg, kiemelve egy-egy leszármazottat, a legfontosabb eseményeket és technikai innováció­kat. Azt is megtudjuk, hogyan működik a dúcnyomó gép, a perrotin, kik a drukkerek, milyen a vertikális vállalat vagy mit jelent a Panyova.

Ozsda Erika
2022. 05. 12. 6:11
Textilmúzeum 20220413 Budapest Fotó Bach Máté Magyar Nemzet Fotó: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Goldberger Ferenc volt az első, aki az 1770-es években Óbudára települt. Miután Nagy-Magyarország területén található műhelyekben kitanulta a kékfestés és kartonnyomás mesterségét, itt nyitott textilkereskedést 1784-ben. A kékfestés folyamatába a három küpa (festékezőkád), valamint a módlik (mintázódúcok) segítségével nyerhetünk bepillantást. A vitrinben ritkaságokat – az 1750–80-as évek közötti kékfestő és kartonnyomó dúcokat – látunk.

Goldberger Ferenc a fiának, Sámuel­nek adta át a stafétabotot, aki feleségével tizenhét gyermeket nevelt fel. Mindannyian az üzemben dolgoztak, a családtagok között voltak kémikusok és utazó ügynökök is. 1845-ben vásároltak egy perrotin nyomógépet, amellyel felváltották a kézi módlizást. Ezzel az ipari monstrummal tízszer hatékonyabban dolgoztak. A kiegyezés idejéből minőségi tárgyakat, kékfestő abroszt, paplant, párnahéjakat, kötényeket mutatnak be.

A korszak fénypontja Ferenc József látogatása volt, aki „budai” előnévvel nemesi címet adományozott a Goldberger családnak.
A következő évtizedek Goldberger Bertold nevéhez kapcsolódnak, aki 1876-ban vette át a gyár irányítását, és a Hazai Bank bevonásával a közkereseti társaságot részvénytársasággá alakította. A korszakot a technológia szinte minden területét érintő modernizálás jellemezte.

A kékfestés folyamatába a három küpa (festékezőkád) segítségével nyerhetünk bepillantást    Fotó: Bach Máté

Megkezdődött a tömegtermelés. Megismerhetjük az 1875-ben Prágából beszerzett hengernyomógépet, valamint az 1896-ból megmaradt mintagyűjteményt is. Az 1900-as évek elejére – munkáslétszámát tekintve – a Goldberger Budapest ötödik legnagyobb gyára lett, amelynek fénykora dr. Buday-Goldberger Leó nevéhez fűződik. A kivételes tehetséggel megáldott Leó jogi végzettséget szerzett, majd Antal testvére halála után 1913-ban vette át az irányítást. Több mint négy évtizedes tevékenysége során a gyárat világcéggé fejlesztette. A folyamatos nyersanyaghiány csökkentésére létrehozta a vertikális vállalatot: a nyomógyárat, ahol a hengernyomók, vagyis a drukkerek dolgoztak, egy szövő- és egy fonógyárral egészítette ki. A fehérneműtől a zászlókon, bútorszöveteken, a lakástextilen át a durva vásznakig mindent termeltek. Mintakönyvekből ismerhetjük meg a kor gyönyörű anyagait, makett formájában a csévélő- és fonatológépet, valamint egy működőképes szövőgépmodellt is láthatunk, amelyet a textilipari iskolában használtak a tanulók.
Goldberger Leó 1928-ban piacra dobta a világszenzációnak számító Goldberger-Bemberg „Parisette”-et, a párizsi divatra hajazó textilt, amelyhez a méregdrága hernyóselyem helyett a Bemberg gyár szintetikus műselyem fonalát használták. A selymesen omló, tartós és olcsó Parisette óriási sikert aratott. Goldberger Leó a saját kávéházában, valamint a Corvin Áruház emeletén tartott divatbemutatókat, ezenkívül alig költött reklámra. Elküldött egy-egy ruhát a kor ünnepelt színésznői­nek, táncosnőinek, akiktől a hölgyek-asszonyok elirigyelték azokat, és ők is olyat vásároltak.

A zsidó származású Goldberger család az 1930-as években egyre erősödő szélsőjobboldali támadásokat csak ­ideig-óráig tudta hárítani. Leó a végsőkig kitartott az alkalmazottai és a gyár mellett. 1944. március 19-én a mauthau­seni koncentrációs táborba hurcolták. Pár nappal a láger felszabadítása után hunyt el. Életét és halálát a kis emlékszobában elevenítik fel.

Fotó: Bach Máté

A gyárat 1947 végén államosították, és elkezdődött a három- és ötéves tervek időszaka. 1963-ban a Goldberger Vállalat beolvadt a nagy állami szervezetbe, Közép-Európa legnagyobb textilipari komplexumába, a Budaprint Pamutnyomó Vállalatba. Ez volt a Panyova. A Goldberger család gyárát 1997-ben zárták be véglegesen. A videószobában Leó lányával készült felvételeket láthatunk. Friderika az édesanyjával Franciaországba emigrált, ahonnan a kilencvenes években hazalátogatott, végigjárta a gyárat, beszélgetett a dolgozókkal, és meglátogatta a Vörösmarty téren álló házukat. Friderikát édesapja szigorúan nevelte, amit később jól tudott kamatoztatni: Párizsban sikeres textilipari vállalkozást épített fel. Tavaly hunyt el, 101 éves korában.

A fehérneműtől a zászlókon, bútorszöveteken, a lakástextilen át a durva vásznakig mindent termeltek         Fotó: Bach Máté

A család és az általuk alapított gyár történetét bemutató Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1036 Budapest, Lajos utca 136–138.) 2013-ban elnyerte az Év múzeuma címet.

Borítókép: Szövőgép a kiállításon (Fotó: Bach Máté)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.