Isten hozott mindenkit ismét a veszélyzónában! Minden sebességet hiányoló láthatja, hogy lehetséges a nyolcvanas évek hurráoptimizmusát a 21. század elvárásaira fazonírozni. A Top Gun: Maverick nem esik a negyedik Indiana Jones hibájába, hogy a popkultúra klasszikusát rémálomszerűen vigye idősebb karakterekkel vászonra, sokkal inkább a Star Wars: Az ébredő erő forgatókönyvét használja: óvatosan konstruálja újra az eredeti történetet, miközben kitágítja annak horizontját. És mindezt a Csillagok háborújánál is jobban teszi.
1986-ban Tom Cruise a húszas évei elején Pete „Maverick” Mitchellként pimasz, fiatal pilóta volt, akinek Ray-Ban napszemüvege, bőrdzsekije és Kawasaki motorja divatot teremtett. Az amerikai tengerészettel együttműködésben készült film ötszáz százalékkal emelte meg a jelentkezők számát a bemutató utáni évben. A folytatásban Maverick legalább annyira arrogáns cowboy, mint az első részben, ugyanakkor az elmúlt közel negyven évben legjobb barátja, az Anthony Edwards játszotta Goose fel nem dolgozott halála miatt önzetlen szentté is változott.
Ehren Kruger, Eric Warren és Cruise régi harcostársa, Christopher McQuarrie forgatókönyve remekül írja le a kettősséget. Szintén jól zsonglőrködik a nosztalgia és az új témák között. Teljes jeleneteket, figurákat vesz át a Top Gun első részéből, ám mind az ismétlésnek, mind a változtatásnak jelentősége van. Kenny Loggins Danger Zone-ja szól a kezdőfőcím alatt, ahol F–14 Tomcatek helyett F/A–18E/F Super Hornetek szállnak fel és le. A jelenetnek semmi köze a későbbi eseményekhez, de a zene és a feliratok visszarepítik a rajongókat 1986-ba. Maverick Top Gunba való visszatérése Kelly McGillis asztrofizikusának nagy bevonulását idézi mind fényképezésben, mind szövegkönyvben. A Goose fiát, Roostert alakító Miles Teller személyisége ugyan merőben eltér Goose-étől, de ugyanolyan bajusszal, hawaii ingben jár és énekel, mint apja. Rooster és Hangman (Glen Powell) vetélkedése azzal együtt rímel Maverick és Iceman (Val Kilmer) versengésére, hogy Hangman Maverick és Iceman karaktervonásait együtt hordozza.
A történet szerint az első film végén vetélytársból baráttá érett Iceman húzta ki rendszeresen a függelemsértő Mavericket a pácból, aki az elmúlt időszakban egy Lockheed SR–71 Blackbird-szerű felderítőgépet tesztel. A kezdőkonfliktust jelentő Mach 10-es teszt egyértelmű lopás az 1983-as Az igazakból. Az itt történő parancsszegés nyomán vezényelteti Iceman Mavericket ismét Top Gunba, hogy betanítsa az elmúlt évek osztályelsőit egy urándúsító üzem megsemmisítésére. Az ellenség az eredeti film hagyományait követve nincs néven nevezve, a környezet Észak-Koreára, a fegyverzet az orosz Szu–57-es repülőkre hasonlít. Maverick Top Gunban Rooster mellett több tehetséges pilótával találkozik, akik között az új évezrednek megfelelően nők is helyet kapnak, különösen a végső csatában is szereplő Főnix (Monica Barbaro).
A Top Gun: Maverick története túllép az első rész iskolafalak közé szorított keretein. Ott néhány jóképű pilóta versengett némi homoerotikus mellékszál kíséretében az osztályelsőségért, most viszont olyan küldetésre készülnek, amelyről rögtön tudható, hogy öngyilkosság – hacsak nem repülnek úgy, mint Maverick.
Tom Cruise világmegváltó szerepét a forgatókönyv vicces dialógusokba csomagolja, amelyek ugyan faék egyszerűek, mégis kacagásra késztetik a nézőt. Joseph Kosinski a Tron: Örökség után újfent megmutatja, hogyan lehet az okosabb történetet, a szellemes párbeszédeket, a nosztalgiabombákat és Hollywood legnagyobb akciósztárjának erejét igazi nyári kasszasikerbe csomagolni. Jól egyensúlyoz az akciójelenetek és drámai pillanatok között, a rajongóknak szánt meglepetésbonbonokat pedig anélkül helyezi el a történetben, hogy az megfeküdné a Z vagy az alfa generációsok gyomrát.