Szergej Loznyica szót emelt az orosz művészek bojkottja ellen

A világ egyig legjelentősebb filmes találkozóján visszatérő vendégnek számító ukrán rendező Szergej Loznyica – a 2014-ben forgatott Maidan és a 2018-as Donyecki-történetek rendezője – azért szólalt meg Cannes-ban, mert egyes ukrán filmesek valamennyi orosz filmre nemzetközi bojkottot kértek.

Magyar Nemzet
2022. 05. 25. 17:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világ egyik legjelentősebb filmes mustrája idén nem fogad orosz delegációt, és nem szeretné, ha az orosz kormányhoz köthető bármilyen hivatalos személy vagy újságíró megjelenne a fesztiválon, amíg az Ukrajna elleni orosz invázió folytatódik. A kitiltás azonban nem vonatkozik a kormánykritikus orosz művészekre és alkotásaikra. Így a filmfesztiválon bemutatják a kormánykritikus orosz rendező, Kirill Szerebrennyikov legújabb filmjét, a Csajkovszkij felesége című történelmi drámát, amely a hivatalos programban versenyez az Arany Pálmáért. 
Bár az orosz rendező a filmje bemutatóján nyilvánosan elítélte az Ukrajna elleni háborút, többen szóvá tették, hogy az alkotás finanszírozásához Roman Abramovics orosz oligarchától is támogatást kapott.
„Mindig rákérdeznek Roman Abramovics szerepére, aki a filmet finanszírozó egyik alap részvényese. Abramovics nagyon sokat segíti a kortárs művészeti projekteket, a civil szervezeteket. Részt vett az Ukrajna és Oroszország közötti tárgyalásokon is” – fogalmazott a bojkottal fenyegetett orosz rendező Cannes-ban.
Teljesen megértem, miért mondják (az ukránok), amit mondanak, hiszen szörnyű helyzetben vannak […], de az orosz kultúra eltüntetése hatalmas tévedés lenne, és örülök, hogy a cannes-i fesztivál a jó megoldást választotta – hangsúlyozta Kirill Szerebrennyikov.
Ehhez a nyilatkozathoz csatlakozott most Szergej Loznyica, akit egyébként márciusban kizárt tagjai közül az Ukrán Filmakadémia, mert nem értett egyet az orosz művészek szisztematikus félreállításával. 
Most úgy fogalmazott „groteszk” kijelenteni, hogy kik a jók, és kik a rosszak.
Ez a hozzáállás embertelen. Hogyan határozható meg, hogy mi az, hogy orosz? Valakit az útlevele, az állampolgársága miatt tekintünk orosznak? Vagy az etnikuma miatt? Ez bizonytalan terep – szögezte le a rendező Cannes-ban.
„Határozott meggyőződésem, hogy az embereket a megnyilatkozásaik, az egyéni tetteik alapján kell megítélni, nem pedig az útlevelük szerint. Minden egyéni esetet a saját helyén kell kezelni” – tette hozzá.
Hasonló témában és hasonló szellemben nyilatkozott a minap Vidnyánszky Attila, aki arra figyelmeztetett, hogy a kulturális értékek megkérdőjelezése katasztrofális következményekkel járhat.

Borítókép: Szergej Loznyica (Fotó: YouTube)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.