Művész volt és polgár

A Magyar Nemzeti Múzeum A hónap műkincse sorozata június­tól különlegességgel várja az érdeklődőket, Schwanner Endre Hau­mann Péterről készült színházi fotográfiáival, illetve a legendás, 1977-es Madách színházbeli Hamlet-előadás próbaképeivel. A Shake­speare-műben Haumann Péter Claudiust alakította.

Pásztor D. Attila
2022. 06. 28. 6:11
© Magyar Nemzeti Múzeum  fotó: Jaksity Iván / foto@hnm.hu
© Magyar Nemzeti Múzeum fotó: Jaksity Iván / [email protected] Fotó: Jaksity Iván
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Schwanner Endre 2011-ben adományozta a Magyar Nemzeti Múzeumnak (MNM) negatívgyűjteményét. A hónap műkincse bemutatóján megjelent Haumann Péter családja, özvegye, gyermekei és unokája.

Ez az alkalom különbözik az eddigi bemutatóktól, mert búcsúzunk a nemzeti kultúránk egyik nagyságától – fogalmazott Tomka Gábor, a MNM tudományos gyűjteményi főigazgató-helyettese, hozzáfűzve: eddig minden alkalommal értékes műtárgyakkal ismerkedhetett a közönség, azonban a tárgyaknak nem csupán anyagi, hanem szellemi értékük is van, ami jelen esetben fontos.

A nem igazán értékes celluloidszalag megőrzi számunkra egyik nagy színészünk alkotómunkájának egy fontos szakaszát, amivel méltó módon állít emléket. Két művészeti ágat, a színészetet és a fotográfiát kötöttük össze az installációval – árulta el Tomka Gábor, átadva a szót Fisli Évának, a MNM történeti fényképtár történészének, muzeo­lógusának, aki elmondta: a filmnegatívot igyekeztek helyzetbe hozni.

A muzeológus a negatívot színházi szövegkönyvhöz hasonlította mint nyersanyagot, amiből bármi lehet. – Az installáció kitalálásakor gondoltam arra, hogy a Hamlet egérfogó jelenetének próbafotóit mutassuk be – avatott be Fisli Éva, megjegyezve: amikor Schwanner Endre retrospektív kiállítást rendeztek, akkor az Ahogy tetszik Jaques-monológját, a Színház az egész világ kezdetűt Haumann Péter adta elő.

© Magyar Nemzeti Múzeum  fotó: Jaksity Iván / foto@hnm.hu
L. Simon László, a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója üdvözölte
a Haumann családot. Fotó: Magyar Nemzeti Múzeum/Jaksity Iván

Ugron Zsolna író felolvasta a színművész temetésére írt, ott elhangzott gondolatait.

Végtelen jókedvvel, türelemmel fogadta a közönség rajongását és tiszteletét, alázattal hivatása megpróbáltatásait. Egész életében kitartóan és rendületlenül kereste a jót, az emberit, és amire rálelt, rögtön tovább is adta családjának, barátainak, pályatársainak és a nézőknek. Haumann Péter egyidejűleg volt művész és polgár. Ahogy Gyurkovics Tibor írta róla: ez a Haumann egy rendes ember, ez konvencionálisan rendes, ez nem őrültködik, ez dolgozik.

Szirtes Tamás, Kossuth- és Jászai-díjas rendező, a Madách Színház igazgatója pályájának egyik legfontosabb időszakaként értékelte a próbafolyamatot, amelyet Schwanner Endre fotói őriznek. Kiemelte az előadást rendező, a Madách Színházat akkor igazgató Ádám Ottót, akinek az osztályába járt Haumann Péter.

© Magyar Nemzeti Múzeum  fotó: Jaksity Iván / foto@hnm.hu
Szirtes Tamás Kossuth- és Jászai Mari-díjas színházi rendező,
színigazgató a tárlat megnyitóján. Fotó: Magyar Nemzeti Múzeum/Jaksity Iván

– Fantasztikus Claudius volt, ami nem főszerep, negatív figura, a nézői rokonszenv második síkján. Haumann Péter olyan sajátos ízekkel adta elő, hogy megláttuk a figura igazságát – mondta a rendező, majd méltatta a fotográfust, aki nemcsak megörökítette a pillanatot, hanem mesélt a képen szereplő személyekről. Végezetül felidézte a Macskákat, amely jövőre a 40. születésnapját ünnepli. – Az 500. előadás környékén alakult ki a szokás, hogy a tapsrend végén Haumann Péter elénekelte dalát, a Színházi macskát. Ez eredetileg a második felvonás elején hangzik el. Egy színdarabban a második felvonás eleje a legkevésbé fontos, ennek ellenére Péter pontosan fogalmazta meg az öreg színészt, akit meghalad a kor, ő pedig maradt, aki volt. Szívettépőn adta elő, gesztusaival megidézve az idejétmúlt játékstílust, megjelenítve a rácsodálkozást, hogy az élet elmúlik. Az 1500. előadáson is elénekelte a dalt. Kiderült, utoljára lépett színpadra. Előtte elesett a takarásban. Én ezt baljós jelnek tekintettem. Amint megjelent, fölrobbant a nézőtér. Ő pedig fenomenálisan énekelt – mesélte Szirtes Tamás.

Borítókép: A fotókiállítás megnyitóján részt vett a Haumann család is (Fotó: Magyar Nemzeti Múzeum/Jaksity Iván)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.