Az öt legjobb Al Pacino-film – A sebhelyesarcú

Tony Montana meghódította az egész világot.

2022. 07. 22. 20:00
Forrás: YouTube_képernyőkép
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Al Pacino filmjeit bemutató toplistánkon elérkeztünk a dobogó második fokát elért alkotáshoz. A szépen csillogó ezüstérmet az 1983-as, A sebhelyesarcú (Scarface) című Brian De Palma által rendezett klasszikus szerezte meg.

2. A sebhelyesarcú (Scarface)

Kevéssé ismert, hogy a film az 1932-es hasonló című Howard Hawks által rendezett mozi remake-je, amelyben a főszerepet az Oscar-díjas Paul Muni játszotta, aki a korabeli Osztrák–Magyar Monarchia területén található Lembergben született. Az úgymond alapmű, amelynek Ben Hetch jegyezte a forgatókönyvét, az Al Capone legendát használta alaphelyzetnek. Míg az 1983-as Brian De Palma alkotás – ahol a forgatókönyvet az az Oliver Stone írta, aki ekkor már megkapta a forgatókönyvírói Oscar-díjat az Alan Parker által rendezett Éjféli expresszért – egy akkor nagyon is húsbavágó történelmi helyzetbe emelte át a sztorit. 

A 80-as évek elején Fidel Castro mintegy gesztusként engedélyezte pár tízezer kubainak, akinek éltek rokonai az Egyesült Államokban, hogy családegyesítésre a szabad világba távozzon. De ennek leple alatt ravaszul megszabadult jelentős mennyiségű közönséges bűnözőtől is, hiszen a túlzsúfolt havannai börtönökből egyenesen a hajókra terelte a legveszélyesebb rabokat. 

Tony Montana – a fekete és a fehér… Fotó: Mafab

A sebhelyesarcú nyitó képsoraiban ezért korabeli híradórészletekből készített montázs látható, mintegy történelmi hitelességet kölcsönözve a film alapjául szolgáló eseményeknek. A mozi főszereplője, Tony Montana (Al Pacino) is így, egy hajón kerül át Miamiba. Tony egy nagyravágyó, ám közönséges, piti kis bűnöző, akit kegyetlensége, bátorsága és túlzott vakmerősége a kokainbiznisz révén egyre feljebb visz az alvilági ranglétrán. De ezzel Tony nem elégszik meg, neki minden kell, ahogy azt a filmben rendre vissza-visszatérő mottója is jelzi: „The world is yours” (Tiéd a világ). Végül addig ügyeskedik, ármánykodik, amíg gyakorlatilag átveszi a teljes kábítószer üzletet Miamiban. Megszerzi volt főnöke és mentora csinos barátnőjét, Elvirát (Michelle Pfeiffer) is, akit később feleségül vesz, akit majd a film végére szükségszerűen el is veszít. Al Pacino tökéletesen hozza Tony Montana figuráját. Korabeli kritikák azt írták, hogy „túlripacskodja” a szerepet. De pont azért tökéletes a szerep megformálása, mert Tony Montana egy bunkó kis senki, aki végül mindent elér, de ettől még nem lesz kifinomult modorú úriember. Idegenül mozog a szép, drága öltönyökben, de végül magára formálja az öltözködést is. Ha feltesszük azt a kérdést, hogy miért lett A sebhelyesarcúból és azon belül a főhős, Tony Montanaból megkerülhetetlen klasszikus, a popkultúra szerves része, talán egy dolgot említhetünk: semmiből jött csóróként, önmaga erejéből jutott a csúcsra.

Ez mindig tetszik, bejön az embereknek. Még azon az áron is, ha az illető történetesen egy köztörvényes bűnöző. Ráadásul Tony alapjában véve nem rossz ember. A családját szereti, az anyjáért és a testvéréért tűzbe menne. Ráadásul emberségét, jellemének pozitív vetületét azzal is bizonyítja, hogy a film egyik kulcsjelenetében nem hajlandó felrobbantani azt a bizonyos autót, amelyben a kiszemelt célpont utazik, mert két kisgyerek is ül benne. Annak ellenére nem hajtja végre az utasítást, hogy tisztában van vele, hogy ez a döntése a saját vesztét jelenti. Tony Montana nyughatatlan jelleme, összeférhetetlen önfejűsége, nagyravágyása és telhetetlensége magában hordozza a saját végzetét. A mozi zárójelenete a filmtörténet egyik leglátványosabb fináléja, amelyben Tony drámai halála annak ellenére, hogy kiszámítható, méltó befejezése a műnek.

A film egyébként nagyon jól teljesített a kasszáknál, mégsem vívta ki a kritika elismerését. Főként a nyers erőszak képi megformálását és a durva párbeszédek sokaságát kifogásolták az ítészek. Ennek ellenére három kategóriában is kapott Golden Globe-jelölést a fim: legjobb férfi főszereplő (Al Pacino), legjobb férfi mellékszereplő (Steven Bauer) és a legjobb eredeti filmzene (Giorgio Moroder) kategóriájában, igaz, végül egyik jelölést sem sikerült begyűjtenie. Pedig Al Pacino pazar színészi játéka, Oliver Stone briliáns forgatókönyve és Brian De Palma zseniális kamerabeállításai végig feszültté és izgalmassá teszik a filmet. 

A közönség döntött is. Mind a mai napig szerves része a mai modern kultúrának A sebhelyesarcú. Hiába érkeztek meg a mozikba a digitális trükkök, Tony Montanán nem fogott az idő. Sőt talán divatosabb, mint valaha. A film plakátjait és Al Pacino jellegzetes filmből kiollózott jeleneteit ábrázoló poszterek egész garmadája található meg szinte valamennyi lakberendezési bolt kínálatában, a nagy népszerűségnek örvendő, világhírű játékszoftver, a Grand Theft Auto (GTA) sorozat is számos ponton megemlékezik a filmről, érdemes felidézni a főszereplőt, a helyszínt vagy éppen a játék hangulatát. De sok zenészt is megihletett Tony Montana alakja, elég, ha csak az AK26 együttes Blöff című számára gondolunk. Igaz, hogy az Al Pacino által megformált gengszter a menő, kemény, trágár, laza figura miatt lett népszerű és trendi a fiatalok körében, és nem a jellemének pozitív vetületei emelték ki a többi filmes alak közül, mégis bátran kijelenthetjük, hogy Al Pacino kultikus alakítása tette megkerülhetetlenné a Brian De Palma és Oliver Stone nevével is fémjelzett filmet, arról nem is beszélve, hogy toplistánkon pedig egészen a második helyig repítette az alkotást.

Idővonal: A sebhelyesarcú című filmet 1983-ban mutatták be, abban az évben, amikor Ronald Reagan a Szovjetuniót a „gonosz birodalmának“ titulálta, megnyílt a tokiói Disneyland, az első USA-n kívüli Disney-park, a Magyar Nemzeti Bank forgalomba hozta az 1000 forintos címletű bankjegyet, II. János Pál pápa felkereste merénylőjét a Rebibbia börtönben, hogy megbocsásson neki, a londoni repülőtéren megtörtént az úgynevezett „Brinks Mat” rablás, amikor elloptak 26 millió fontot érő 6800 aranyrudat, a Koreai Légitársaság 007-es Boeing–747 járata 400 km-re letért az útvonaláról, és Szahalin légterébe repült. A szovjet légierő a gépet lelőtte, 269 ember halt meg, diplomáciai bonyodalom alakult ki az USA és a Szovjetunió között, Franciaország Hissene Habré elnök oldalán beavatkozott a csádi polgárháborúba, és Magyarországon bemutatták az István, a király című rockoperát. (Wikipédia)

A jövő héten kiderül, hogy melyik Al Pacino-film szerezte meg az első helyet sorozatunkban.

Borítókép: Tony Montana (Al Pacino) az utolsó harcra készül (Forrás: Képernyőkép/YouTube)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.