Az Al Pacino filmjeit bemutató toplistánkon elérkeztünk a dobogó második fokát elért alkotáshoz. A szépen csillogó ezüstérmet az 1983-as, A sebhelyesarcú (Scarface) című Brian De Palma által rendezett klasszikus szerezte meg.
2. A sebhelyesarcú (Scarface)
Kevéssé ismert, hogy a film az 1932-es hasonló című Howard Hawks által rendezett mozi remake-je, amelyben a főszerepet az Oscar-díjas Paul Muni játszotta, aki a korabeli Osztrák–Magyar Monarchia területén található Lembergben született. Az úgymond alapmű, amelynek Ben Hetch jegyezte a forgatókönyvét, az Al Capone legendát használta alaphelyzetnek. Míg az 1983-as Brian De Palma alkotás – ahol a forgatókönyvet az az Oliver Stone írta, aki ekkor már megkapta a forgatókönyvírói Oscar-díjat az Alan Parker által rendezett Éjféli expresszért – egy akkor nagyon is húsbavágó történelmi helyzetbe emelte át a sztorit.
A 80-as évek elején Fidel Castro mintegy gesztusként engedélyezte pár tízezer kubainak, akinek éltek rokonai az Egyesült Államokban, hogy családegyesítésre a szabad világba távozzon. De ennek leple alatt ravaszul megszabadult jelentős mennyiségű közönséges bűnözőtől is, hiszen a túlzsúfolt havannai börtönökből egyenesen a hajókra terelte a legveszélyesebb rabokat.
A sebhelyesarcú nyitó képsoraiban ezért korabeli híradórészletekből készített montázs látható, mintegy történelmi hitelességet kölcsönözve a film alapjául szolgáló eseményeknek. A mozi főszereplője, Tony Montana (Al Pacino) is így, egy hajón kerül át Miamiba. Tony egy nagyravágyó, ám közönséges, piti kis bűnöző, akit kegyetlensége, bátorsága és túlzott vakmerősége a kokainbiznisz révén egyre feljebb visz az alvilági ranglétrán. De ezzel Tony nem elégszik meg, neki minden kell, ahogy azt a filmben rendre vissza-visszatérő mottója is jelzi: „The world is yours” (Tiéd a világ). Végül addig ügyeskedik, ármánykodik, amíg gyakorlatilag átveszi a teljes kábítószer üzletet Miamiban. Megszerzi volt főnöke és mentora csinos barátnőjét, Elvirát (Michelle Pfeiffer) is, akit később feleségül vesz, akit majd a film végére szükségszerűen el is veszít. Al Pacino tökéletesen hozza Tony Montana figuráját. Korabeli kritikák azt írták, hogy „túlripacskodja” a szerepet. De pont azért tökéletes a szerep megformálása, mert Tony Montana egy bunkó kis senki, aki végül mindent elér, de ettől még nem lesz kifinomult modorú úriember. Idegenül mozog a szép, drága öltönyökben, de végül magára formálja az öltözködést is. Ha feltesszük azt a kérdést, hogy miért lett A sebhelyesarcúból és azon belül a főhős, Tony Montanaból megkerülhetetlen klasszikus, a popkultúra szerves része, talán egy dolgot említhetünk: semmiből jött csóróként, önmaga erejéből jutott a csúcsra.