– Tegnap meglátogattam Nikit, aki jókedvű, eszik, iszik, beszél, ír, olvas, sőt viccelődik is. Bizakodó, szorgalmasan végzi a gyógytorna-feladatokat, és bízik – ahogy én is, és gondolom, mi itt mindannyian – a teljes felépülésben, és alig várja, hogy visszajöjjön közénk – tájékoztatta beszédének nyitányaként a Budapesti Operettszínház társulatát Kiss-B. Atilla főigazgató a júniusban súlyos balesetet szenvedett táncművész, Tóth Nikolett állapotáról, ugyanis e sajnálatos esemény miatt kellett elnapolni a júniusra tervezett társulati évadzárót.
Kiss-B. Atilla elmondása szerint a Budapesti Operettszínház egy jól működő intézmény, amelyben minőségi szórakoztatást nyújtanak embertársaiknak. – Most, amikor a Covid-láncolatok közepette végre egy kis lélegzethez jutottunk, tőlünk nem messze pedig már több mint fél éve – ahogy Kálmán Imre mondta – egymást öli a világ, kimondhatatlanul jó érzés állva tapsoló, telt házas közönség előtt meghajolni – hangsúlyozta, hozzátéve: minden terület, szektor nagyon derekasan kivette a részét a munkából. – Köszönet érte! Egy óramű akkor pontos, ha minden fogaskereke tökéletesen, szervesen, a többivel összhangban teszi a dolgát.
A főigazgató megköszönte a művészeti és a többi terület 2021–2022-es évadban nyújtott magas színvonalú munkáját, majd örömét fejezte ki, amiért a szeptember 11-ére, vasárnap délutánra meghirdetett Kálmán-gála már július elején telt házas lett, sőt azóta már az újabb, szeptember 10-i időpontra meghirdetett, jótékonysági célú, az Együtt az Autistákért Alapítvány javára felajánlott gálára is elkeltek a jegyek. Továbbá bejelentette, hogy a szeptember 10-i Te rongyos élet gálán a teátrum régi barátja, Kálmán Yvonne is tiszteletét teszi.
A tehetséggondozással kapcsolatban a főigazgató elmondta, hogy a Budapesti Operettszínház először indíthatott osztályt az elmúlt évadban a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, ahová tizenhét ígéretes, tehetséges fiatalt sikerült felvenni, a főtárgyakat pedig a teátrum színészkiválóságai oktatták-oktatják.
– A 2021–2022-es évadban 383 előadást tartottunk, és a látogatottság 95 százalékos volt a fizető nézőket tekintve. A művészet egy minőségi kérdés, és szinte minden, ami körülveszi, mennyiségi. Sajnos a minőséget nem tudjuk számokban kifejezni, de büszkék lehetünk, mert minden irányból az jön vissza, hogy előadásaink magas minőségűek, igen színvonalasak – mondta a főigazgató, majd felelevenítette és méltatta az elmúlt évad nagy sikerű bemutatóit: Nine, A mosoly országa, Hegedűs a háztetőn, Rozsda Lovag és Fránya Frida, Veszedelmes viszonyok, Jekyll és Hyde. – Köszönöm mindenkinek ezt a bő évadot! Szeretettel gratulálok mindannyiótoknak, mindannyiunknak, és ezennel megnyitom a 2022–23-as centenáriumi évadot! – zárta beszédét a főigazgató.
Gulyás Richárd, a Budapesti Operettszínház ügyvezető igazgatója a centenáriumi évadot megnyitó beszédében kiemelte: – Nagy kihívás lesz számunkra, hogy a szomszédunkban folyó háború, valamint az általa kialakult világgazdasági kihívások erőterében is megtartsuk a folyamatos, zavarmentes működést. Nagyon komoly erőfeszítéseket fog okozni, hogy a közönséget és a színházunkat érő erőteljes pénzügyi kihívások ellenére is – elég, ha csak az energiahordozók áremelkedésére gondolunk – meg tudjuk tartani a rajongóinkat.
Puskás Attila, a Budapesti Operettszínház új gazdasági igazgatója a bemutatkozó beszédében egyebek mellett összefoglalta a szakmai múltját. Biztosította a társulatot arról, hogy a korábbi tapasztalatait kamatoztatva mindent megtesz annak érdekében, hogy az intézmény pénzügyi helyzete stabil legyen, és minden gördülékenyen, fennakadások nélkül tudjon működni.
Ezt követően Kiss-B. Atilla főigazgató ünnepélyesen megnyitotta a 2022–23-as centenáriumi évadot, majd az est a Honthy-díjak átadásával folytatódott. Az elismerés adományozásáról az alapítók által felkért független grémium, a Honthy-díj Bizottság döntött. A díj megalapítása a magyar kultúra jelentős támogatója, Eleni Korani, az Ernst Galéria társtulajdonosa, művészeti szakértő, mecénás nevéhez fűződik, aki megterveztette és elkészíttette a Honthy-díjat megformáló műalkotást.
Eleni Korani arról beszélt, hogy a pandémia után most ő is meghatódottan áll ezen a színpadon.
Az elmúlt nehéz időszak nagyon sok mindent elvett tőlünk, de mindig a fülembe cseng az idealista Cervantesnek az a mondata, amit Don Quiote mondott az Álomdalban, hogy a lélek, csak az segít tovább. Köszönöm szépen a főigazgató úrnak, hogy itt lehetek, hisz’nemcsak a lélek segít minket tovább, hanem ez a nagyszerű színház és művészek is
– mondta a Honthy-díj megalapítója, örömét és köszönetét fejezve ki, amiért a színház nagyszerű társulata az elmúlt évadban a nehézségek ellenére is számos felejthetetlen előadással ajándékozta meg a nagyérdeműt.
A bizottság a Budapesti Operettszínház 2021–22-es évadában bemutatott előadások szereplőit és alkotóit díjazta, öt kategóriában. Az évad férfi főszereplője Sándor Péter, az évad női főszereplője Janza Kata, az évad férfi karakterszínésze Laki Péter, az évad női karakterszínésze Siménfalvy Ágota, az évad alkotója pedig Balázs Zoltán rendező, dramaturg lett. A Budapesti Operettszínház Kiss-B. Atilla főigazgató döntése alapján idén is átadta az évad nem művész dolgozójának járó Backstage-díjat, amelyet Király Anna főügyelő vehetett át.
Borítókép: A díjazottak (Forrás: Budapesti Operettszínház)