Telt házas volt a fesztivált megnyitó King Creole című, Elvis Presley főszereplésével készült Kertész Mihály-film vetítése. Kiemelkedő sikert arattak a Szent István téren megrendezett ingyenes vetítések Magyarország legnagyobb, 21 méter széles szabadtéri mozivásznán. Az impozáns helyszínen közel ötezren nézték meg a Macskafogót, a Szelíd motorosok és Szárnyas fejvadász című klasszikusokat, illetve Kertész Mihály korai remekművét, A tolonc című némafilmet, amelynek vetítését a Győri Filharmonikus Zenekar élő zenével kísérte.
Először a Film Maratonon voltak láthatók felújítva olyan korszakos magyar alkotások, mint Az oroszlán ugrani készül Bujtor Istvánnal, a Sziget a szárazföldön Kiss Manyival, a Szürkület Haumann Péterrel és a Hosszú alkony Törőcsik Mari felejthetetlen alakításával. Bemutatásra kerültek a Pannónia Filmstúdió legendás alkotásai. A Macskafogó, a Hófehér, Kovásznai György Habfürdő című filmje, valamint a közel száz reklám és animációs rövidfilm szintén a legnépszerűbb programok közé tartozott.
A filmeseknek, a diákoknak és a tanároknak a szervezők idén először ingyenes akkreditációs karszalagot biztosítottak. A diákvetítéseken és oktatási programokon közel háromezren vettek részt.
A Film Maraton meghívására a magyar fővárosba érkezett Thierry Frémaux, a lyoni Lumière Intézet és a cannes-i nemzetközi filmfesztivál igazgatója, aki a filmtörténet kezdeteiről szóló Lumière! – A kaland kezdete című filmet hozta el Budapestre.
A kiváló filmes szakember élő narrációjával mutatta be a filmet. Előadása végén elismerően nyilatkozott a Film Maratonról és hangsúlyozta a restaurált klasszikus filmeket bemutató fesztiválok és cinémathèque-ek jelentőségét. Számos neves magyar alkotó és filmes szakember, köztük András Ferenc, Bánsági Ildikó, Bleier Edit, Kő Edit, Elek Judit, Galambos Erzsi, Kende János, Steve Kovács, Pacsay Attila, Rófusz Ferenc, Ternovszky Béla, Enyedi Ildikó, Bacsó Zoltán, Varga György, Ragályi Elemér és Ullmann Mónika is személyesen részt vett a vetítéseken, és megosztotta a filmekhez kapcsolódó emlékeit a közönséggel.
Nagy népszerűségnek örvendtek Billy Wilder filmjei, a Van aki forrón szereti, A vád tanúja és az Egy, kettő, három, az Alain Delon és Romy Schneider főszereplésével készült A medence című klasszikus és a Romy Schneiderről készült dokumentumfilm, valamint Kertész Mihály filmjei.
Közel ötven külföldi filmarchívum és filmintézet vezető munkatársa érkezett a maratonra az Egyesült Államoktól Szerbiáig számos országból, hogy bemutassa a programba küldött filmjeit és, hogy a Budapest Classics Lab elnevezésű konferenciasorozaton megossza tapasztalatait a klasszikus filmek restaurálásával, terjesztésével és azoknak az oktatásban való felhasználására vonatkozóan.
A párizsi Jérome Seydoux-Pathé Alapítvánnyal közösen a magyar filmörökségnek, a Pathé gyűjteményében fellelhető anyagainak a felkutatására közös programot indít a Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum, a washingtoni kongresszusi könyvtár gyűjteményében pedig eddig elveszettnek hitt Janovics Jenő és Kertész Mihály által rendezett filmeket azonosítottak be, amelyeknek hazahozataláról és a további magyar filmek felkutatásáról állapodtak meg a rendezvény alatt.
Európai szakmai egyeztetésnek adott továbbá helyet a maraton, hiszen az Európai Filmarchívumok Szövetségének a vezetőségi tagjai, köztük Ráduly György, a Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum igazgatója évközi szakmai egyeztetést tartottak a 2023-as tervekről.
Borítókép: Filmvetítés a bazilika előtt, a Szent István téren (Fotó: Nemzeti Filmintézet)