A mesemondás mestere

A Mathias Corvinus Collegium meghívására az elmúlt hetet Budapesten töltötte Robert McKee, Hollywood legkeresettebb forgatókönyvíró-oktatója. A Balázs Béla-díjas forgatókönyvírónk, Köbli Norbert által vezetett MCC Story Lab műhely vendégeként az amerikai történetmesélés titkairól beszélt az érdeklődőknek.

2022. 11. 22. 6:56
20221119 budapest MCC Robert McKee-vel, Hollywood legkeresettebb forgatókönyvíró-oktatója havran zoltan magyar nemezet Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Robert McKee tanítványai között sokan vannak, akik nem írtak szöveget soha. Számos színész, mint például Kirk Douglas, Julia Roberts, Meg Ryan vett részt a kurzusain, és persze olyanok is, akik így vagy úgy, de szövegekkel dolgoznak, mint amilyen Jimmy Fallon televíziós műsorvezető, író és producer, Russel Brandt rádiós műsorvezető és John Cleese, a Monty Python vezető alakja. Ebből a szempontból a háromnapos budapesti rendezvény sem lógott ki a sorból. Forgatókönyvírók, szerkesztők és reményekkel eltelt írópalánták mellett színészek, rendezők, dramaturgok is eljöttek a képzésre. Nem is csoda, hiszen Robert McKee iskolájából olyan alakok kerültek ki, mint Peter Jackson, a Gyűrűk Ura forgatókönyvírója és rendezője, Akiva Goldsman, az Egy csodálatos elme forgatókönyvírója, Andrew Stanton, a Wall-E rendezője és Paul Haggis, a Millió dolláros bébi és a Casino Royale forgatókönyvírója. És bár sok remek rendezőt tanított dramaturgiára, azért a mester határozottan azt gondolja: a mese sikere csakis a forgatókönyvön múlik.

– Ha egy jó rendezőnek rossz forgatókönyvvel kell dolgoznia, ő vajon csinálhat jó filmet? 

– néz rám, majd meg is válaszolja a kérdését: – Nem hiszem. A forgatókönyv elementáris erejű.

Elgondolkozva magyarázza, mennyire döntő az alaptörténet. – Vannak nagyszerű rendezők – emlékeztet –, akik készítenek jó és rossz filmet egyaránt. A különbség nem a rendezés minőségében van, hanem a forgatókönyvben. Rossz alapanyagból egyszerűen nem lehet jó filmet kihozni – szögezi le.

– Téves dilemmát állít fel azzal, hogy a rendező vagy a forgatókönyvíró szerepére kérdez rá – mondja. – Gondoljon csak arra, hogy a filmkészítés során közös munka zajlik! Mindenki támaszkodik a stáb többi tagjára. Az egyetlen autonóm művész, az író – emeli fel az ujját. – Ő az, aki nulláról kezdi a történetet, s egy világot teremt, egy kidolgozott karakterekkel benépesült világot teremt, mire befejezi a billentyűk püfölését. Mindenki más csak közvetítő. Az író történetét juttatja el a közönséghez.

Hamarosan az is kiderül, miért látja Robert McKee reménytelennek a mozi jövőjét. Az ő tapasztalata ugyanis az, hogy a streaming szolgáltatókkal szemben egyre nagyobb teret veszítenek a klasszikus mozifilmek. A sorozatok eluralják a filmvilágot, s lassan nem lesz, aki moziba menne.

– És tudja miért? – dől előre a fotelben. – A forgatókönyv óriási jelentősége miatt. Azaz egyszerűen fogalmazva az írók miatt. A sorozatpiacon sokkal nagyobb teret és szerepet kapnak az írók, mint a mozifilmeknél. Átvándorolnak innen oda. A sorozatokban ugyanis jobban ki tudnak bontakozni.

Hogy értsem én is, aki nem vagyok jártas sem ebben, sem abban a világban, hozzáteszi: a mozi szimbólumokkal dolgozik, alakjai egy-két dimenziós emberek és a történet is szűk: egyfajta koncentrátum. A sorozatok azonban fel tudják dolgozni az emberi lét sokféle aspektusát, sokféle problémáját. Olyanok lehetnek mint Tolsztoj vagy Dosztojevszkij nagy regényei. Persze ez ritkán sikerül, de az biztos, hogy közelebb állnak a klasszikus polgári regényirodalomhoz, mint a kétórás játékidőre korlátozott mozifilmek. Az írókat pedig rendkívüli módon vonzza ez a szellemi gazdagság és persze az az óriási hatás, amelyet a sorozatok révén elérhetnek.

– Ez a jövő – szögezi le a mester, majd elgondolkozva teszi hozzá. 

– Miközben szomorú kimondani, hogy a mozi eltűnőben van, inspiráló, hogy a fiatalok jobban érdeklődnek az emberi lét komplexitása iránt, mint az idősebbek. Én ezt csodálatosnak találom.

Borítókép: Robert McKee (Fotó: Havran Zoltán)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.