A neves Helsinki Barokk Zenekar jóvoltából egy olyan Schubert-operával ismerkedhet meg a közönség november 17-én, amely a zenetörténeti archívumok tanúsága szerint valószínűleg első alkalommal szólal meg hazánkban.
A rövid életű zeneszerző számos remekművet alkotott, és az opera műfajában is próbára tette magát: kísérletei közül kiemelkedik a Liszt Ferenc által 1854-ben Weimarban bemutatott Alfonso és Estrella. A szerelmi történetet feldolgozó ritkasággal ezúttal historikus értelmezésben, színpadi rendezéssel kiegészülő előadásban találkozhat a nagyérdemű.
Az 1997-ben alapított finn zenekar előadása jól illeszkedik az együttes missziójához: régóta ismert műveket mutatnak be új értelmezésben, valamint ismeretlen kompozíciókra hívják fel a figyelmet.
A zenekart vezető Aapo Häkkinen, az előadás karmestere sokoldalú muzsikus: csembalista, orgonista, karmester, számos zeneszerző stílusában járatos Monteverditől Händelig, Paisiellótól Haydnig. Az est rendezője, Vilppu Kiljunen neve ismerősen csenghet a hazai közönségnek, hiszen a finn alkotóhoz fűződik Rautavaara A bánya és Varga Judit Szerelem című operájának 2016-os színre vitele a Magyar Állami Operaházban.
A nemzetközi énekesgárdában finn, horvát, német és norvég kiválóságokat egyaránt találunk – közülük Arttu Kataja visszatérő vendég a Müpában, idén áprilisban fellépett Eötvös Péter Sleepless (Álmatlanság) című operájának magyarországi bemutatóján.
A Müpa november 27-i adventi koncertjének fókuszában észak-európai szerzők állnak, azon belül is az észt Arvo Pärt – no és persze korunk legtöbbet játszott komponistájának talán legfontosabb népszerűsítői, a világszerte nagy megbecsülésnek örvendő Észt Filharmónia Kamarakórusa és Grammy-díjas alapító karnagyuk, Tonu Kaljuste.
Előadásukban olyan darabok szólalnak meg, amelyek témája illeszkedik az advent ünnepváró hangulatához.
Az észt zenét a misztikus minimalizmust képviselő Arvo Pärt mellett a XIX. századi Cyrillus Kreek reprezentálja a hangversenyen. Felcsendülnek finn kórusművek a késő romantikus, Jean Sibelius és a nála húsz évvel fiatalabb Armas Maasalo műhelyéből – érdekesség, hogy mindkét alkotás észtül szólal meg –, valamint norvég muzsika Knut Nystedt életművéből. Az északi zenék mellett Kodály ritkán elhangzó, kórusra és orgonára írt Laudes organijával tiszteleg a magyar énekkari repertoár nagy megújítója előtt a tallinni kórus és a koncert orgonaművész közreműködője, Kadri Toomoja.
A korhű régizenei praxis egyik legizgalmasabb egyéniségeként tartják számon a december 14-i karácsonyi orgonakoncert főszereplőjét, Catalina Vicens orgona- és csembalóművészt.