Megtörni a családtörténeti csendeket

Az Elhallgatott gyalázat című dokumentumfilm folytatásaként készült el Skrabski Fruzsina és Kiss Sándor rendezők legújabb alkotása Megörökölt gyalázat címmel, mely középpontjában a szovjet katonák által szexuálisan kizsákmányolt lányok, asszonyok története áll. Tudjuk, a test emlékszik, még akkor is, ha a szörnyűséget nem tudjuk szavakba önteni, s így e trauma generációról generációra tovább öröklődik. A hiánypótló, majdnem egyórás alkotás az áldozatok és szakértők segítségével ad pontos képet a sokszor tabusított, elhallgatott, sőt a nők által gyakran szégyellt erőszakos cselekmények mibenlétéről.

2022. 12. 10. 7:11
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindegy volt, fiatal vagy idős. Mindegy volt az is, hogy telt vagy karcsú. Minden mindegy volt. Serdülő leánygyermekek, újdonsült és tapasztalt asszonyok, hajadonok… a szovjet katonák nem válogattak. Ahogy a szakértők fogalmaznak, a szovjet hadseregben kultúrája volt a szexuális kizsákmányolásnak; ám az emberi lét határán mozgó katonák által elkövetett akár tömeges, csoportos nemi erőszak a nők és családjuk életét nyomorította meg. Mint tudjuk, legtöbbször a többség számára láthatatlanul. 

A téma azonban sokáig kibeszéletlen maradt, hiszen a diktatúrában egyéb megpróbáltatások és nehézségek leküzdése mellett az erőszak ténye – össztársadalmi szinten – háttérbe szorult. 

A díszbemutatón Skrabski Fruzsina rendező és producer elmondta, hogy sokan megkeresték, s elmesélték édesanyjuk, nagymamájuk, dédanyjuk vagy más nőrokonuk által elszenvedett borzalmakat. Köztük Pintér Jolán, a Gulágokban Elpusztultak Emlékének Megörökítésére Alapítvány vezetője is elmondta édesanyja, Rohr Magdolna történetét, s Kovács Emőke történésszel együtt támogatták producert abban, hogy ezt a filmet vászonra vigye. Ugyanis Sára Sándor Magyar nők a gulágon című dokumentumfilmjében Rohr Magdolna volt az első, aki a rendszerváltozás után a nyilvánosság előtt elmondta, hogy mindössze tizenhat éves volt, amikor a szovjetek elhurcolták otthonról és megerőszakolták. Rohr Magdolna tehát akkor megtörte a csendet, melyet most a Megörökölt gyalázat folytat úgy, hogy célja semmiképpen sem a sebek feltépése, hanem a gyógyítása. Több érintett nem szeretett volna kamera elé állni, ám többen arccal és névvel felvállalták a családi tragédiát – például a már említett Pintér Jolán és Botos József közgazdász is –, s ezeket az interjúkat egészítik ki és helyezik kontextusba a témában jártas kutatók (például Kovács Emőke, Kunt Gergely és Pető Andrea történészek), illetve egy pszichológus (Tapolyai Emőke).

A film a megértés és a megértetés irányából közelít a nehéz témához. Kezdve attól, hogy a nők és a családok miként dolgozhatták fel a velük történt szörnyűségeket, egészen addig a területig, vajon mit eredményezett a több évtizedes hallgatás. 

Sokkoló, brutális, húsba maró történeteket mutat be egymást követően. A meggyalázás legkülönbözőbb formáit mesélik el: egy asszonyt a férje előtt például úgy erőszakoltak meg szovjet katonák, hogy a férfi halántékához fegyvert tartottak, s e szörnyűséget sem az asszony, sem pedig a férfi nem tudta soha feldolgozni. De nem volt ritka az sem, hogy az iskolába „terelték össze” a településen élő hölgyeket, vagy éppen a padláson bujkáló, félelemtől reszkető nőket használtak ki. A szakértők segítségével választ kapunk arra – három különböző hátterű áldozat naplójában fellelhető feldolgozásnarratívák bemutatásával is –, hogy több nő elfojtotta a fájdalmát, mert félt, hogy egy életen át megbélyegzik a környezetében. De nem volt ritka az sem, hogy felmentést kerestek a katonák tettére. 

A hallgatásban – ne feledjük – cinkos volt a hatalom is: „félrenézett”, érdemben pedig magára hagyta az áldozatokat. A nők hallgatása pedig – ahogy a film erre rendkívül érzékenyen rátapint – többször tudatos volt, mellyel az áldozatok egyfajta hatalmat is kaptak a saját testük és sorsuk fölött. 

E terheket azonban továbbörökítették gyermekeiknek, unokáiknak, akik ezzel nagy feladatot is kaptak az élettől: emlékezni és emlékeztetni arra az áldozatok leszármazottait s minden embert: a fájdalmuk jogos, s az erőszak nem a nők szégyene, hanem minden esetben azoké, akik elkövették ellenük. 

Skrabski Fruzsina és Kiss Sándor rendezők filmje egy olyan szégyenfoltját meséli el a magyar történelemnek, melyet nem lehet tankönyvekből megismerni, viszont szervesen benne él a transzgenerációs traumáinkban. 

Borítókép: A megszálló hadsereg katonái és a romok alól előmerészkedő polgárok valahol Budapesten (Fotó: Fortepan)
 

 


 


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.