Évkezdet Händel oratóriumával

Nehezen tudom elképzelni a történelmet történelmi zene nélkül. Számomra a régizene elsősorban a kultúrtörténet része, arról mesél, hogyan éltek a hajdaniak, mit találtak szépnek s mit csúfnak, miről feltételezték azt, hogy megnyugtatja a háborgó elmét, s miről gondolták, hogy felkorbácsolja az érzelmeket. Néha egyenesen megmosolyogtató, mennyire hevesnek hallották azokat a dallamokat, amelyeket mi éppen csak dinamikusnak érzékelünk. Persze a hozzáértő fül egészen mást hall meg a régiek zenéiből, mint a lelkes laikus.

Munkatársunktól
2023. 01. 09. 11:00
null
Fotó: Raffay Zsofia
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor meghallgatunk egy reneszánsz vagy egy barokk muzsikát – például ha elmegyünk csütörtökön a Zeneakadémiára a Purcell Kórus és a Capella Savaria hangversenyére, ahol Händel Athalia című oratóriumát csodálhatjuk meg –, azzal fogunk szembesülni, hogy valami egészen mást hallunk, mint amikor egy romantikus vagy impresszionista művet játszik a zenekar. Nemcsak a dallam más, de a hangzás is eltérő. Sokáig nem értettem, miben áll a különbség, míg a régizene egy szakértője el nem magyarázta.
Nyilvánvaló eltérést jelent, hogy annak idején másféle hangszereket használtak. De másfélék voltak az előadói módszerek is. 

A régizenészek igyekeznek eredeti kottákból, faximile kiadványokból játszani, aminek olvasását külön tanulni kell, hiszen a hajdani zeneszerzők egészen másképp jegyezték le a dallamokat, mint a maiak.

De a hangzás szempontjából talán az a legfontosabb, hogy a hangszereket nem a normál zenei A hangnak megfelelő, 440 hertzes frekvenciára hangolták. Ami azzal jár, hogy a középső hangtartományokban gyönyörű harmóniákat lehet megszólaltatni, ám a magasabb és mélyebb hangok kicsit furcsán szólnak, a mai fül számára enyhén disszonánsak. Ez persze előnyös, ha az előadó a kontrasztokat akarja hangsúlyozni. De hát a barokk maga a kontrasztosság…
Csütörtök este bele is hallgathatunk ebbe a rendkívüli zenei hangzásba. 

George Frideric Händel 1733 júliusában, oxfordi látogatásakor írta az Atha­liát.

A darab eredeti megjelölése szerint „Oratorio; or Sacred Drama”, szövegét Samuel Humphreys írta Jean Racine utolsó, bibliai ihletésű színműve, az 1691-ben született Athalie alapján. A szent dráma története ószövetségi mesét dolgoz föl. Racine drámájában Joás zsarnokoskodó nagyanyja, Athalia helyébe kerül Júda trónjára, de később ő is zsarnok lesz, megöleti híveit, segítőit. Racine drámája meglepően pesszimista, s Händel oratóriuma lenyűgöző erővel jeleníti meg azt a borús világképet, ami a színpadi műből árad.
A koncertajánló úgy fogalmaz:

Händel remekműve páratlan formai változatosságával, izgalmas és színes kórus- és szólótételeivel méltó társa Racine darabjának: a három felvonást tartalmazó zenedráma számtalan zenei csúcspontja közül is kiemelkednek a felvonások zárókórusai, azok közül is az első felvonás végén álló, felejthetetlenül komor és tragikus hangvételű Halleluja-tétel.


A ritkán játszott művet már 2009-ben is hallhatta a közönség a Capella Savaria és a Purcell Kórus előadásában.

Ez alkalommal Athalia története a hazai historikus zenei élet kiváló szólistáinak közreműködésével, Kalló Zsolt koncertmester és Vashegyi György karmester irányításával hangzik el.

Borítókép: A Purcell Kórus (Fotó: Raffay Zsófia)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.