A cselekvés büntetése: Katharina Blum elvesztett tisztessége

Katharina Blum, akinek elveszett tisztességét a Budaörsi Latinovits Színház hajkurássza ebben a bizarr történetben, maga a megtestesült sikersztori. A darab az 1970-es évek Nyugat-Németországába, a gazdasági csoda földjére, a ’68-as diáklázadások hazájába, s egyben a fegyveres terrorizmus terepére kalauzolja a nézőt. Máté Gábor rendezését június 3-án mutatják be Debrecenben.

Magyar Nemzet
2023. 05. 23. 20:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Katharina életútját mintha csak körzővel és vonalzóval jelölték volna ki, német precizitással és posztvilágháborús empátiával: középfokú végzettség, nem biztos, ámde jól fizető házvezetőnői állás, lakás, használtan vett, ámde használható autó, sok szabadidő, kevés lehetőség, amivel eltölthetné; továbbá csinos és ápolt külső – és magány, egzisztenciális és szexuális magány robbanékony keveréke.

Mi kell még, hogy ez a példaértékűen szabályos élet egy kicsit boldog legyen, ha csak pár órácskára is? Egy egyéjszakás kaland. Mi más? És össze is jön, sőt, ha minden igaz (lenne), többet is nyújtana az egy éjszaka örömeinél az igazi, mi több, kölcsönös szerelmet ismeri meg alkalmi partnere karja közt. 

Csakhogy semmi sem igaz. Az egyéjszakás kaland, hála minden történetcsavarok egyik legcsavarosabbjának, megmarad egyéjszakásnak, a szerelmet…, illetve azt nem, csak a szerelmes nő életét, önbecsülését, ártatlanságát, egyszóval tisztességét pedig felfalja a mocsok: a kor, az idő és a bulvársajtó mocska.

Az előadás alapjául szolgáló regény szerzője, Heinrich Böll (1917-–1985) német (NSZK) író 1972-ben Csoportkép hölggyel című regényéért irodalmi Nobel-díjat kapott. A II. világháborúban közkatonaként szolgált. A háború egész életére és szinte a teljes írói munkásságára rányomta a bélyegét, fő témája az NSZK háború utáni gazdasági és politikai talpra állása és pszichés fekve maradása.

Hősei, nevezzük őket így, gondolkodó, vívódó emberek, akik tétova léptekkel botorkálnak a feldolgozhatatlan múltból a múlt jutalmaként kényelmesnek, ámde feldolgozhatatlanul sivárnak ígérkező jövő felé vezető tévúton. Kivéve Katharina Blumot: ő cselekszik – és el is nyeri méltó büntetését.

Az előadás rendezője Máté Gábor Kossuth és Jászai Mari-díjas magyar színész, rendező, egyetemi tanár. A budapesti Katona József Színház művészeti igazgatója. 2001-ben summa cum laude minősítéssel szerezte meg DLA (Doctor of Liberal Arts) fokozatát. 2013 óta a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagja. A Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakán diplomázott 1980-ban, Major Tamás és Székely Gábor tanítványaként. Ezt követően a kaposvári Csiky Gergely Színházhoz szerződött.

1981-ben mutatkozott be rendezőként. 1987-ben a budapesti Katona József Színházhoz szerződött. 1993 óta tanít a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Miután 2001-ben DLA fokozatot szerzett, 2006-ban habilitált. 2011. február 1. napjától Zsámbéki Gábort váltva lett a budapesti Katona József Színház igazgatója. 

Programok, rekordok, riportok a Kultúrnemzet színházi olimpiai gyűjtőoldalán! Kattintson IDE!

Borítókép: Jelenet az előadásból (Forrás: Budaörsi Latinovits Színház)



 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.