A mikházi szabadegyetem fókuszába a népművészet került

A Hagyományok Háza és az Erdélyi Hagyományok Háza Alapítvány idén már negyedik alkalommal rendezte meg a mikházi szabadegyetemet. A július eleji rendezvényről szervezők, neves oktatók, résztvevők osztották meg gondolataikat.

Magyar Nemzet
2023. 07. 29. 16:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– E negyedik, immár hagyománnyá vált mikházi rendezvényen a népművészet oktatása került a fókuszba. Talán nem kell hangsúlyoznom, hogy mennyire fontos a felkészült oktatók jelenléte a népművészet összes ágában. Nélkülük nem tudjuk előmozdítani a népművészet szeretetére való nevelés ügyét. Az elmondottak szövik át a mikházi szabadegyetem kétnapos programját. 

Három panelben – gyermekjáték és mese, másodikként ének-zene és tánc, harmadikként tájházak, népművészeti gyűjtemények, mintakincs paneljében – gondolkodtunk

– mondta az idei kétnapos találkozóról Balázs Bécsi Gyöngyi, a Kallós Zoltán Alapítvány elnöke, a rendezvény szakmai felelőse.

mikházi szabadegyetem
Népművészetre nevelés a gyakorlatban Mikházán (Fotó: Csermák Zoltán)

Kelemen László, az Erdélyi Hagyományok Háza Alapítvány elnöke szerint a mikházi kezdeményezésük elérte célját: – A szervezésnek és a jól felépített programstruktúrának is köszönhetően soha nem voltunk még ennyien. Mindig elgondolkozom azon, miért Mikházán szervezzük e programsorozatot, de ha felidézem a település múltját, a válasz is nyilvánvaló: a hely századok kultúrájának letéteményese, s ami a mienk, azt vissza kell venni. 

Nem szabad a saját örökségünket gazdátlanul hagyni, Rousseau nyomán: műveljük kertjeinket. 

Amennyiben ennek eleget teszünk, akkor méltók vagyunk a jövőnkre is. Mikháza számunkra olyan, mint méheknek a kaptár, visszatérünk ide. A hely egyben találkozási pont, az individuális társadalomban egy fórum, ahol az ide térők beszélgethetnek, s a mélyreható, értékes tapasztalatcserék muníciót adnak mindenkinek. 

Both Miklós, a Hagyományok Háza főigazgatója kiemelte, hogy sok pedagógus látogatott el a két napra. Hangsúlyozta azt is:  – (…) Az egy év alatt nagyon sok jó gyakorlat születik, probléma vetődik fel és kumulálódik. A mi feladatunk, hogy ezt tematizáljuk, megszervezzük, s az emberek elé állítsuk. Ennek eredménye ez a háromnapos együttlét, ami az egész következő esztendőre kihat.

miháza
Sok pedagógus látogatott el az idei szabadegyetemre is (Fotó: Csermák Zoltán)

– Nem előadást kívántam tartani az erdélyi népzeneoktatás helyzetéről, inkább gondolatébresztő beszélgetést kezdeményeztem. A tapasztalatokról szerettem volna beszélni, a kihívásokról, de leginkább a jelenről és a jövőről. Mivel – ellentétben Magyarországgal, ahol egyetemi szintig foglalkoznak népzenetanítással – Erdélyben nincs intézményesített oktatási rendszer. 

Nálunk a népzene tanítása dinasztiákhoz, családokhoz kötődött, az ifjak mintegy „ellopták” a szakmát; a gyakorlat egyénfüggő, tehát nem stabil.

Ez a közeg is megszűnt, a népzene bekerült a városba, egyesületek, alapítványok gondozzák, vagy egyszerűen egy jó zenész fogad tanítványokat. Ez, mint említettem, nem hasonlítható egy tanügyi rendszerhez. Ennek tudatában sokkal hasznosabbnak tartottam, ha azokkal a személyekkel, akik – hosszabb-rövidebb ideje – aktívan részt vesznek az oktatásban, megvitatjuk a jelenlegi helyzetet s a kilátásokat – ezek már Orendi Istvánnak, az Udvarhely Néptáncműhely vezetőjének gondolatai, aki az erdélyi népzeneoktatás helyzetéről beszélt a résztvevőknek. 

De a népzene mellett a néptánckincs is fókuszba került a programban, melyről már Benedek Árpád, a Sapientia – EMTE Kolozsvári Kar táncművészeti szak társult oktatója számolt be: 

Az erdélyi táncoktatásban a bőség zavarával küzdünk, hiszen a Kárpát-medencében egyedülálló kinccsel rendelkezünk. Ez a hatalmas táncanyag mind ez ideig természetes módon létezett az emberek mindennapi életében. A változás, a fordulat viszont ide is elérkezett, a tánc már nem természetesen kötődött az egyénhez. A továbbéltetés nagyon fontos számunkra (…) 

 

Kézműves-foglalkozásokban is bővelkedett a szabadegyetem, melyeken például hangszereket készíthettek a látogatók: – Bodzafával dolgozom, amiből – kézi fúróval, gyerekekkel elkészíthető – ritmushangszereket készítek: ritmusbotot, diócsörgőt, tutorát. Ezek nagyon beváltak, viszonylag könnyen kimunkálhatóak, s a munka végén meg is szólalnak; egyszóval sikerélményt nyújtanak a gyerekeknek – mondta Boér Izabella zenepedagógus, óvónő.

 

Borítókép: Pillanatkép a mikházi szabadegyetemről (Fotó: Csermák Zoltán)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.