– Eddig együtt sosem látott nagybányai művekből szerveztek kiállítást a nagybányai Máramaros Megyei Művészeti Múzeumban. Ki kezdeményezte a tárlat létrejöttét, s hogyan valósult meg?
– A Közép-Európai Örökség Program célja, hogy kulturális értékmentő projekteket valósítson meg, amelyekből az érintett országok és települések valamennyi közössége részesülhet. Ennek a programnak a keretén belül érkezett hozzám a felkérés. Ez egy hosszú távú kulturális misszió, amelynek első helyszíne Nagybánya. Innen indulunk, ezért nem volt kérdés, hogy a festőiskolát − amely a modern magyar festőművészet bölcsője − és annak hatását szeretnénk először bemutatni. Egy ilyen tárlat megszervezése szakmai hozzáértést és tekintélyes kapcsolatrendszert kíván. Azonban nem volt számomra ismeretlen terep egy kiállítás megszervezése és a koncepció kialakítása.
Az Ernst Galéria negyedszázada a magyar kultúra utazó nagykövete, hazai és nemzetközi gyűjtemények alapítása és gondozása mellett számos múzeumi kiállítás létrejöttében vett már részt.
Egy országokon átívelő kiállítás adminisztrációs és logisztikai feladatai jelentősek, a lebonyolítás hosszú idő. A magángyűjtőkkel való tárgyalások figyelmet, pontosságot és diszkréciót igényelnek, továbbá a műalkotások a Műtárgyvédelmi Hatósági Főosztály engedélyeztetésén is át kell hogy essenek. Jelen esteben, vannak a tárlaton olyan festmények, amelyek védett kulturális javak, ezek kivitele külön folyamat, csak speciális biztosítékok mellett hagyhatják el az országot. Végül a partnerintézménnyel való jó együttműködés is elengedhetetlen. Amikor felvettük a kapcsolatot a nagybányai múzeummal, Strebeli Róbert igazgató úr azonnal felismerte a kezdeményezés jelentőségét, és a legkiválóbb szakmai együttműködés mentén sikerült létrehozni ezt az egyedülálló tárlatot.
– Milyen kurátori koncepcióval kezdte meg a munkát? Hogy lehet hűen bemutatni egy festőiskolát, amelynek ekkora hatása volt az utókorra?
– Huszonhét éve, 1996-ban volt a nagybányai festőiskolát bemutató centenáriumi kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában.
Hihetetlen, de a nagybányai művészeti múzeumban sem előtte, sem azóta nem volt múzeumi szinten szervezett tárlat az anyaországból. Kijelenthetjük, mérföldkő ez az alkalom.
Így július 24-én a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója, Baán László által megnyitott és pártfogolt vendégkiállítás született meg, amelyre a festőiskola különböző időszakait bemutató anyagot tudatosan csak magángyűjteményekből kölcsönöztem. Ez az erőssége és különlegessége a kiállításnak, hiszen ezeket a festményeket vagy még nem ismeri a közönség és a szakma, vagy csupán nagyon ritkán, néha évtizedek múltán nyílik lehetőség megtekintésükre.
– Bár a helyi múzeum méretbeli adottságai nem mérhetőek egy nagy nyugat-európai kiállítói térhez, a tárlat repertoárja mégis párját ritkítja. Milyen tematika alapján válogatott a művek között? Kiemelne néhány kuriózumot?
– Azonnal tudtam, mely műveket szeretném feltétlenül kölcsönözni. Mondhatni, ezek nélkül nincsen kiállítás. Majd figyelembe kellett vennem, hogy milyen más műalkotások illeszkednek hozzájuk, melyek nem ütköznek egy másik kiállítás kölcsönzésével, és végül hogyan lesz a művekből egy koherens anyag. A nagybányai alkotók művészetét sok szempont alapján lehetne vizsgálni és bemutatni.
Felvetődött hát a kérdés, mi legyen a vezérelv, ami alapján válogatunk. A művészek szerint, akik ott születtek? Vagy azok szerint, akik ott telepedtek le, vagy akik csak rövidebb ideig alkottak ott, mégis nagybányaiként aposztrofáljuk egy-egy korszakukat?
Továbbgondolva, nagybányainak nevezünk egy más vidéken készült, de a nagybányai festőiskola jellegzetes elemeit hordozó Perlrott Csaba Vilmos-művet vagy csak a Zazar partján készült mű nagybányai-e? Az évtizedek alatt több ezernyi műalkotás született, talán nincsen város a világon, amit ennyien ennyiféleképpen megfestettek. A koncepcióm szerint a program első bemutatkozása olyan műveket vonultasson fel, amelyek mind Nagybányán születettek.
Egytől egyig kimagasló művekről van szó, amelyek mérete is jelentős. A tárlat felvonultatja az első nemzedék, az alapítók, Ferenczy Károly és Iványi-Grünwald Béla ikonikus műveit, majd a második nemzedék, többek között Ziffer Sándor, Perlrott Csaba Vilmos, Börtsök Samu alkotásait láthatjuk, végül rendhagyóan maguk a művészek, Boromisza Tibor, Jándi Dávid, Mikola András önarcképei teszik teljessé a tárlatot.
A jelenkor és fiatalabb generációk értelmezésében ezek a szelfik. Szimbolikusan ezzel is közelebb szerettem volna hozni a nézőket az alkotásokhoz.
A kiállítást méltán reprezentáló mű Iványi-Grünwald Béla 1908−1910 között készült Lángoló ősz című festménye.
Ezt választottuk a plakátra is. Minden rajta van, amit én a Nagybányai festőkről, tágabban a modern magyar festészetről gondolok. A századfordulón született művek hihetetlen ereje és frissessége ma is mellbevágó. A Lángoló ősz – hozzáteszem, sok most látható művel együtt − megannyi nemzetközi múzeumi kiállításon szerepelt már. Kétségkívül a magyar festészet egyik gyöngyszeme.