– Családjában apáról fiúra száll a Bazsinka József név, legnagyobb fia már ötödik a sorban, ráadásul szintén tubaművész. A zenei érdeklődés is öröklődik?
– Jövőre lesz ötven éve, hogy tubázom. Húgom operaénekes, unokabátyám harsonás, van dzsesszénekes is a családban, gyermekeim közül ketten zenészek lettek, és az egyik unokám tehetséges zongoristának indul.
– Miért a tubára esett a választása?
– Bicskei vagyok, 1974-ben érkezett a falunkba a Magyar Állami Operaház nyugalmazott trombitása, és fúvószenekart akart alapítani. Bejött az osztályunkba – én akkoriban húsos, elhízott hetedikes fiú voltam –, és azt mondta nekem: „na, te elbírod, te leszel a tubás”. Kezembe adta a hangszert, amelybe azonnal beleszerettem. Megfogott a sűrű, mély zengésű hangja, a frekvenciája, megérintettek a rezgései. Ezek a zengések ugyanis a testemet is átrezegtetik, ami nagyon jó érzés. Emlékszem, Dukay Barnabás zeneszerző egyszer kifejezetten kérte, hadd álljon közvetlenül a hangszerem elé, amikor játszom, hogy megrezgessem a hátát, a mellkasát, a nyakszirtjét.
– Játék közben érzékeli a hangok gyógyító erejét?
– Figyelem, milyen érzéseket kelt bennem a zengése. Ez úgy történik, hogy az ajkammal megrezegtetem, és sajátos légzéstechnikával a tubába vezetem a levegőt, ezáltal felerősödik a hang. Csodálatos érzés, mintha eggyé válnék a tubával. Ugyanez a gyógyító, meditatív hatás tapasztalható az ősibb, egyszerűbb hangszereknél, a tibeti hangtálnál például, amelyet kis fadarabbal szólaltatnak meg. A tubát nemcsak rézből, hanem nemesfémekkel keverve, ötvözve is készíthetik, ezért más a tónusa, puhább a hangja, hosszan kitartva olyan érzés, mintha meditálnék.
– A tuba fiatal hangszernek számít?
– A XIX. század közepén szabadalmaztatták, Richard Wagner használta először az operáiban – az óriástól a sárkányig mindenféle misztikus alakot megjelenített vele –, szólóirodalma viszont csak a XX. század második felétől indult. Emiatt főleg átiratokból játszunk. Amikor Johann Sebastian Bach h-moll szvitjéből készítettem átiratot, sokan meg is kérdezték tőlem: biztos, hogy a Badinerie-t tubán kell előadni, hiszen a szerzője fuvolára szánta?! Ezekre a kritikákra rendszerint csak annyit mondok, hogy ha megérintett a zene, akkor bizonyára közvetíteni fogja az érintettségemet, miközben meg is próbál: vagyok-e olyan érett előadóművész, aki hitelesen közvetít? Legfőképpen pedig rákérdez: önmagammá válhatok-e abban a zenében, amelyet megszólaltatok? Mi, fúvósok a levegő sebességével dolgozunk, az izmok megfeszítéséhez, ellazításához sok évtizednyi tapasztalat kell, és a megfigyelés ebben rengeteget számít.
– Szólista, kamarazenész, szimfonikus zenekarban is játszik, mindez különféle hozzáállást feltételez.
– Számomra egyet. Az első pillanattól boldog voltam, hogy a zenekar része lehetek, ugyanakkor a konzervatóriumban Szabó László tanár úr arra motivált, hogy szólóhangszerként is megismertessem a tubát. Persze akkorra a világban már volt jó néhány szólista, de Magyarországon én készítettem az első kortárs tuba lemezt 1996-ban Waves – Hullámok – címmel. Kamaraművészként, sőt a szimfonikus zenekarban is egyedül fújom a tuba szólamot, nem mindegy tehát, milyen minőségben veszek részt a közös munkában. Szólistának érzem magam még akkor is, ha a zeneszerző mostohán bánt a hangszeremmel, mint Dvořák a IX. (Új világ) szimfóniában, amelyben 14 hangot írt a tubának. Hetet a második tétel elején, hetet a végén.
– Mit csinál a közbenső időben?
– Ilyenkor tulajdonképpen koncerthallgató is vagyok egyben. Olyan szerep ez, mint a kapusé a focicsapatban. Támasztom a falat, nézem a játékot, de vannak pillanatok, amikor rám fókuszál a reflektor, akkor ott kell lenni, és nem szabad hibázni. Ezt nem adják ingyen.
– Ha csak az elmúlt hetek programjait nézem: a Klangforum Wien együttessel részt vett a Salzburgi Ünnepi Játékokon, egy lemezfelvételt követően Teodor Currentzis karmester Utopia zenekarával fellépett a bécsi Konzerthausban és a Berlini Philharmóniában, majd a Fischer Iván vezette Budapesti Fesztiválzenekarral játszott a londoni Royal Albert Hallban, és ott volt a barcsi nemzetközi kamarazenei táborban is. Könnyen vált a helyszínek, zeneművek, zenekarok között?
– Tucatnyi érdeklődőnek játszani kamaracsoporttal, a Magyar Rézfúvós Kvintett tagjaként vagy más kortárs formációkban nekem ugyanolyan fontos, mint hatezres közönség előtt fellépni a Proms színpadán, vagy húszezer embernek fújni Los Angelesben, Hollywoodban. Az érzés egy: belebizsergek a zenei pillanatba, amikor megszületik a mű a színpadon. Teodor Currentzis karmester vezetésével százharminc muzsikussal léptem fel egyedüli magyarként, az Utopia zenekart ugyanis több mint harminc ország muzsikusai alkotják. Boldogan játszunk együtt! Békét szeretnénk a világban – már a megjelenésünkkel is hitet teszünk a béke mellett. Lemezre vettük Mahler III. szimfóniáját, majd turnéra indultunk nyáron húsz első és 18 második hegedűvel, 16 brácsával, 14 csellóval… Fergeteges hangzása volt! A kamaraformációk viszont épp a bensőséges muzsikálásra adnak alkalmat. A Klangforum Wien osztrák együttessel újra és újra megtapasztalom azt a kohéziós erőt, azt a szövetséget, amelyből létrejön a kortárs szerzőink által megálmodott világ. Ennek részese lenni boldogság.
– Mit lehet a tanításba átvinni ezekből a tapasztalatokból?
– Van nekem három T betűm: a természetesség, amellyel teszem a dolgomat, a tudományosság, vagyis a kontroll, és technikám is van arra, hogy változtassak, ha szükséges. A növendékeimet is erre biztatom. Van három ellenségem is. A félelem azt firtatja: megszólal-e a megálmodott hang, van-e annyi levegőm, olyan felkészültségem, el tudom-e játszani a darabot? Mindennap legyőzöm a félelmet, de akkor jön a vakság, amely elhiteti velem: egyféleképpen lehet csak jól csinálni. Ha erre is rálátok, akkor tudok igazából tanulni. Már csak a kényelemmel kell megbirkózni. Hálás vagyok a tanáraimnak, akik a mai napig bennem élnek – kritikus füllel hallgatom, hogy min változtatnának –, jelen vannak a játékomban is, akár sugallatként. Két „istálló” volt annak idején: Roger Bobo iskolája és Mel Culbertsoné, mind a két híres tubatanárral együtt is tanítottam a ’90-es évektől. Növendékből asszisztenssé, majd egyenrangú professzorrá váltam a mestereimmel. A Budapesti Fesztiválzenekarban pedig a világ legnagyobb szólistáival és karmestereivel dolgozunk együtt, minden pillanatban tanulok tőlük. Az MMA-tagsággal is az a szándékom, hogy hozzájáruljak a magyar zenei élet jobbá tételéhez.
– A szóló, kamara és szimfonikus zenekari fellépésein túl futóversenyeken is látni a hangszerével. „Hosszútávfutó?” Az a közel ötven év muzsikálás erre mutat…
– Tudom, hogy egyszer eljön az idő, elfáradnak az izmok, és le kell tenni a hangszert, addig azonban minden megteszek az állóképességemért. Itt jön a sport. Hetente négyszer-ötször futok egy órát, nekem ez egy légzőgyakorlat. Ezért nem esik nehezemre 49 év után sem fújni a tubát. Félmaratonokat futok – végigvinni a hangszert a maratonon nagyon kényelmetlen –, bő húsz kilométer még elmegy. Most épp a Wizz Air Budapest Félmaratonjára készülök két koncert között belefér: Debussy Pelléas és Mélisande című formabontó zenedrámáját játsszuk a Budapesti Fesztiválzenekarral szeptember 9-én és 10-én, majd 12-én a Müpában.
– De miért viszi magával a tubát még a félmaratonra is?
– Mesterségem címere – buzdítom vele a körülöttem lévőket. Félperces kis örömódát fújok, népdalokat, A szentek bevonulásából egy részletet, aztán „Megy a gőzös, megy a gőzös Kanizsára”. Nem egy ember megszólít ilyenkor, hogyha én bírom ezzel a hangszerrel, akkor ő is végigfutja.
Az akadémikus hobbija a hosszútávfutás tubával
A Magyar Művészeti Akadémia (MMA) új tagja, Bazsinka József Liszt Ferenc-díjas tubaművész javában készül Debussy Pelléas és Mélisande című formabontó zenedrámájának szeptember 9-i és 10-i előadására, de a két fellépés közé azért még befér a Wizz Air Budapest Félmaratonja. Nem is akárhogyan: hangszerével futja le a muzsikus a 21,1 kilométeres távot. A Budapesti Fesztiválzenekar tagjával, a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának docensével családi örökségről, gyógyító rezgésekről és a kritikus fülről is beszélgettünk.
Borítókép: Bazsinka József Liszt Ferenc-díjas tubaművész, a Magyar Művészeti Akadémia tagja (Fotó: Nyírő Simon/MMA)
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhezChuck Norris üzenete a magyaroknak 187 millió forintot ért, eddig 360 család kapott segítséget
Az elmúlt tizenkét évben 360 család kapott segítséget a törökbálinti Tábitha-ház különböző szolgáltatásainak köszönhetően, és jelenleg is több mint húsz család vár arra, hogy bekerülhessen az intézménybe.
A Stonehenge ősi köveit ellepte a 4500 fős tömeg, káprázatos dolgot láttak + videó
A tegnapi nap folyamán ezrek ünnepelték a téli napfordulót a délnyugat-angliai Stonehenge ősi köveinél.
Meghalt Szeged kiemelkedő alakja, munkái meghatározó nyomot hagytak az alföldi városokon
Meghalt Kalmár Márton szobrászművész, Szeged kiemelkedő alakja, akinek köztéri szobrai és művészeti munkássága meghatározó nyomot hagyott az alföldi városok kulturális életében.
Kiderült a magyar Oscar-nevezett tévépremierje, ennek rengeteg néző fog örülni
Az M1 Ma reggel című műsorában hullt le a lepel a tavalyi magyar Oscar-nevezett film országos tévépremierjének időpontjáról.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
Cáfolja az államtitkár Magyar Péter vádjait
Hamarosan évértékelő interjút ad Orbán Viktor miniszterelnök
Vörös riasztást kapott minden Gmail-felhasználó: azonnal törölni kell ezt a 3 e-mailt!
Újabb részlet: a magdeburgi merénylő a támadás előtt bekattant a bíróságon – megfenyegette a bírót
Szoboszlai eltűnt a Liverpoolnál; volt edzőjét máris kirúgták
Itt a bejelentés: kiderült, hogyan juthatott be a térre a terrortámadás elkövetője Magdeburgban – térképen mutatjuk!
Irán sötétségbe borul
Hansi Flick elégedett a Barca Atlético elleni teljesítményével
Félelem uralkodik Magdeburgban – exkluzívan nyilatkozott egy helyi magyar nő a lapunknak
Szélvihar Nagy-Britanniában: sokkoló felvételek a repülőterekről
Szoboszlai összekulcsolt kezekkel aggódik a barátja miatt a szörnyű sérülés után + videó
Büszkén viselem a román válogatott mezét – mondja a korábbi magyar válogatott játékos
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhezChuck Norris üzenete a magyaroknak 187 millió forintot ért, eddig 360 család kapott segítséget
Az elmúlt tizenkét évben 360 család kapott segítséget a törökbálinti Tábitha-ház különböző szolgáltatásainak köszönhetően, és jelenleg is több mint húsz család vár arra, hogy bekerülhessen az intézménybe.
A Stonehenge ősi köveit ellepte a 4500 fős tömeg, káprázatos dolgot láttak + videó
A tegnapi nap folyamán ezrek ünnepelték a téli napfordulót a délnyugat-angliai Stonehenge ősi köveinél.
Meghalt Szeged kiemelkedő alakja, munkái meghatározó nyomot hagytak az alföldi városokon
Meghalt Kalmár Márton szobrászművész, Szeged kiemelkedő alakja, akinek köztéri szobrai és művészeti munkássága meghatározó nyomot hagyott az alföldi városok kulturális életében.
Kiderült a magyar Oscar-nevezett tévépremierje, ennek rengeteg néző fog örülni
Az M1 Ma reggel című műsorában hullt le a lepel a tavalyi magyar Oscar-nevezett film országos tévépremierjének időpontjáról.