Örök érvényű társadalmi kérdéseket boncolgat

Hogyan lehet megérteni és megoldani a kirekesztés és az erőszak problémáját? Egyebek mellett erre a kérdésre keresi a választ Rainer Werner Fassbinder A félelem megeszi a lelket című műve, amely a német származású Emmi és egy roma férfi, Ali történetét tárja elénk. A 10. Madách Nemzetközi Színházi találkozó (MITEM) részeként látható produkció német nyelven, magyar és angol felirattal tekinthető meg 2023. október 5-én 19 órától a Nemzeti Színház Gobbi Hilda Termében.

2023. 09. 30. 22:00
Fotó: Juergen Sieckmeyer
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A darab egy olyan szerelmi kapcsolatot mutat be, amelynek kezdetén mindkét fél eltökélte, hogy együtt áthidalják a társadalmi és kulturális különbségeket. Összeházasodnak, azonban hamarosan szembesülnek az előítéletekkel és a társadalmi nyomással. Még a legközelebbi barátaik és családtagjaik is ellenzik a kapcsolatot. Fassbinder művében Emmi és Ali első, valamint utolsó táncának szembeállításával arra is emlékeztet bennünket, hogy ez a hasadék talán mindig része marad a valóságnak, és hogy talán sosem ismerhetjük meg teljesen a világot, amelyben élünk és az embert, akit szeretünk.

Társadalmi problémákat tárgyal az előadás (Fotó: Jürgen Sieckmeyer)

A hierarchikus társadalmi rendszer működését bemutató történet egyik fontos üzenete, hogy a kirekesztés és az előítéletek mindenhol jelen vannak a világunkban, és rendkívül nehéz, talán lehetetlen leküzdeni őket. A 10. MITEM részeként látható előadás rámutat arra is, hogy mindez hogyan befolyásolja az emberek életét és döntéseit. 

A produkció sokrétű főhőseivel és a klisék kerülésével segíti az azonosulást mind a szereplőkkel, mind a történettel. A darab által boncolgatott problémák ma is aktuális, sürgető társadalmi kérdések. Nemcsak egyéni, de társadalmi szinten is felelősséget kell értük vállalnunk, hiszen a kirekesztés nemcsak a magánélet területén jelentkezik, de egész társadalmi rétegeket érinthet.
Az előadás a kölni Theater TKO produkciója, amelynek rendezője Nada Kokotović horvát származású alkotó, aki az 1970-es években lehetőséget kapott arra, hogy két évet töltsön és dolgozzon az Egyesült Államokban, majd Jugoszláviába visszatérve sajátos művészeti alkotásokat, úgynevezett choreodrámákat hozott létre. A főbb szerepeket Doris Plenert, Nedjo Osman, Katharina Waldau és Klaus Nicola Holderbaum alakítják. 

Borítókép: Jelenet az előadásból (Fotó: Jürgen Sieckmeyer)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.