Lassan húsz éve a legnagyobb nemzetközi filmes találkozó Magyarországon a CineFest, amely mára a világ premierfilmjeinek legjobbjait igyekszik programjába válogatni.

Az idei mezőny erősnek ígérkezik, az első napok tapasztalatai alapján erősen tematikus műsorrendezésről van szó, ami nem kedvez azoknak a fesztiváljáróknak, akik csak egy-két napra tudtak a városba érkezni. A vetítések egyébként többnyire telt házasok és a helyiek rendületlenül nagyon szeretik a szemlét, amely az utóbbi években a koronavírus-járvány miatt csak egyszer kellett elmaradjon.
A fesztivál nyitófilmje, a Jeanne du Barry – A szerető igazi közönségfilm, az ágyasairól ismert
XV. Lajos udvari világát tárja fel szerelmén, Jeanne du Barry ismert kurtizánnal folytatott kapcsolatán keresztül.
A király szerepében Johnny Depp az ország és az udvar irányába érdektelen, unott karaktert formál, egyetlen öröme Jeanne, aki egyszerűségével és őszinte reakcióival leleplezi a prűd, minden ízében képmutató világot. A kurtizánt alakító színésznő, Maiwenn a film rendezője egyben, színészként a Léon, a profiban és a Magasfeszültségben láthattuk, rendezőként a Színésznők báljával lett ismert. A Jeanne du Barry az abszolutista rendszer kiégett, morálisan züllött emberi viszonyairól és a forradalomhoz vezető útról néhány jelenetében érzékeny képet ad. A filmet október 12-én láthatják a magyar nézők.
A szarajevói filmfesztivál legjobb filmje lett a Rigó, rigó, szederinda, a főszereplő alakítása pedig a cannes-i nézőket és kritikusokat is elbűvölte. A film – amit a CineFest első napján, késő este vetítettek – egy elhagyatott, elmaradott grúz falu sivár mindennapjain keresztül mutat rá a nőkkel szembeni társadalmi előítéletekre. Etero, az ötvenes éveihez közeledő nő ugyanis vállaltan házasság- és kapcsolatellenes, egy váratlan halálközeli élmény hozza meg számára párkapcsolat iránti vágyat, és a találkozást egy férfival. A grúz falu közösségében még a megértő barátok sem tudnak megbékélni az egyedül élő nő helyzetével, és önmaga előtt gúny tárgyává teszik. A grúz–svájci koprodukciós film női rendező munkája, állandó alkotótársával, Pákozdi Ágnes magyar operatőrrel dolgozott, némileg túlnyújtott, de Eka Chavleishvili érzékeny játéka elviszi a filmet.