Ami a festmény előéletét illeti, 23 évvel ezelőtt került az Ernst Galéria tulajdonosához az a sejtelmes hangulatú, szecsessziós, szépséget ünneplő mű, amelyen felfedezni az angol preraffaelita művészek álmodozó arcú szépségideáljainak hatását, de az amerikai James Whistler egészalakos portréinak színvilágát, hangulatát is.
Rippl-Rónai József alkotása egy álló nőalakot ábrázol – akit ezen a változaton egy szűkebb képkivágásban látunk – kezében kalitkával. Ezt a szignóval ellátott művét a festő egy 1902-es katalógus szövege szerint tanulmányként határozta meg. Meglepőnek tűnhet, de a maga korában Rippl-Rónai egész alakos képein inkább jól szórakoztak és gúnyolódtak: nem igazán értékelték a ma már egyértelműen modern és korszakos alkotásokat.
Tudható, hogy a finom női portrén a Kaposvárott született, Munkácsy Mihály tanítványaként induló Rippl-Rónai (1861–1927) későbbi felesége, azaz Lazarine Baudrion látható, akit számos alkalommal megfestett.
Mindkét kalitkás nőalakot ábrázoló alkotás Párizsban készült egyébként, s az egész alakos változat, amely ma is a Magyar Nemzeti Galériában van kiállítva, egyike a festő fő műveinek. Nem véletlen, hogy az ikonikus képet számos alkalommal láthattuk Rippl-Rónai-kötetek borítóján, így a Corvina Kiadó által megjelentetett albumon is, amelyet több más Rippl-album mellett elegánsan elrendezve helyeztek el a Kieselbach Galéria belső terében.
Ez a kisebb méretű olajfestmény első alkalommal feltehetően Párizsban, a Palais Gallierában volt kiállítva – mely palota jelenleg divattörténeti múzeumként működik –, majd még több tárlaton is szerepelt, míg első tulajdonosához, a magyar Mayer Mórhoz nem került 1906-ban, 200 korona értékben.
Ezután annyit lehetett tudni róla, hogy 1947-ben az Egyesült Államokba vitték, Bánóczi Dezsőé lett, s a már fentebb említett chicagói árverés alkalmával került azután Ernst Wastlhoz, az Ernst Galéria osztrák műgyűjtő tulajdonosához. Ekkor a Kieselbach Galériának jutott a feladat, hogy a művet azonosítsa be és szakértői vizsgálatnak vesse alá – végül 600 ezer dollár körüli áron kelt el a kép, tudtuk meg Kieselbach Tamástól. Ezután a mű Ernst Wastl és felesége, Eleni Korani közreműködésével egy nyugat-európai tulajdonosra talált. A Kalitkás nő első változata tehát közel húsz év után először lesz látható itthon.
Ahogyan Kieselbach Tamás, a galéria műkereskedő, műgyűjtő tulajdonosa fogalmazott, most van rá újfent lehetőség, hogy visszajusson Magyarországra az egyik legfontosabb kép, ami hazai aukcióra kerül.
Ezt az alkotást ma 240-380 millió forintra árazzák a műkereskedelemben dolgozó szakemberek.
A festő több alkotása is ismert egyébként külföldön, így például a Karcsú nő vázával című 1894-es alkotás ma az Art Insitute of Chicago gyűjteményét gazdagítja. Érdekességként pedig még elmondható, hogy nem ez az első Rippl-Rónai-festmény, amely magas kikiáltási ára miatt kerül a figyelem középpontjába: 2021 decemberében a Virág Judit Galéria és Aukciósház árverésén az Elegáns úriasszony a kertben című kép 95 millió forintos áron kelt el.
A Kalitkás nő I. mindenképpen különleges eszmei és művészeti értéket képviselő mű, amelyet jól esik idehaza látni, s bízni abban, hogy talán véglegesen haza is érkezett.
Borítókép: Az ikonikus Rippl-Rónai mű, a Kalitkás nő I. (Fotó: Bach Máté)