Az év első kiemelt eseménye az À la recherche de Vera Molnar című kiállítás. A két részből álló tárlat áttekintést nyújt a nemrég elhunyt művész pályájának meghatározó fejezeteiből, egyúttal nemzetközileg elismert művészek alkotásaival, egyedi reflexióival tiszteleg az életmű előtt.
Áprilisban a Bartók-tavasz részeként lesz látható a kivételesen sokoldalú német Till Brönner jazzmuzsikus és fotográfus legfrissebb fotóprojektje, az Identitás – Európai táj, amellyel először a Ludwig Múzeumban találkozhat a közönség. A mindannyiunk számára ismerős, jellegzetes kockaházakat állítja középpontba a Kis magyar kockológia.
A modernitás hajlékai a Kádár-korszakban, amely változatos művészeti médiumok és immerzív installációk segítségével mutatja be a háztípus eredetét, alakulását, hatását a magyarországi vizualitás történetében.
Szeptemberben nyílik a Fordított tárgyak című nemzetközi válogatás. A kiállítás az utóbbi másfél évtizedben a kortárs művészetben megfigyelhető tendenciára reflektál, amely lényege, hogy egyre több hagyományos kézműves technikával készült mű jelenik meg a tárlatokon. A kiállítás egymással párhuzamosan mutat be képzőművészeti, néprajzi és iparművészeti kontextusban keletkezett tárgyakat.
A Gyakran ismételt kérdések – GY.Í.K./FAQ – Múzeumpedagógiai kiállítás ötletét a kortárs művészettel kapcsolatban megfogalmazott gyakran ismétlődő kérdések adták.
A módszertani tárlat célja, hogy elősegítse és támogassa a művészet befogadását. A Vihar előtt. Tajvan, múlt és jövő határán kiemelt hangsúlyt fektet az aktuális tendenciákra és azokra a művekre, amelyek bemutatják Tajvan tudományos és technológiai fejlődését, valamint azt a történelmi és társadalmi-politikai hátteret, amely sajátos identitását és mai dinamikus, nyitott társadalmát formálta.
Az idei velencei biennále magyar pavilonjában
Nemes Márton Techno zen című multimédiás, több érzékszervünkre egyszerre ható, a színeket középpontba helyező összművészeti alkotása lesz látható,
amely az absztrakt festészet hagyományain túl a kortárs élményvilágra, így a technoszubkultúra, a digitális képalkotás tapasztalataira épít. A hagyományoknak megfelelően a velencei kiállítás anyaga a biennálét követően Budapesten is látható lesz, ezúttal bővített formában. A múzeum megkezdte a 2025-ös velencei építészeti biennále előkészítését, a kurátori pályázat beadási határideje 2024. február 16.
Az év végéig meghosszabbított Időgép című gyűjteményi kiállítás adja az alapját annak a digitális fejlesztésnek, amelyet a Magyar Telekom támogatott.
A múzeumi szakemberek, digitális élményfejlesztők és kortárs képzőművészek együttműködésén keresztül arra tett kísérletet, hogy kibővítse a kortárs művészet befogadásának eszköztárát a személyre szabott múzeumi látogatói élménnyel:
ennek eredményeképp mobiltelefonról elérhető interaktív kiállítási mikroszájt, adatvizualizáció és mesterséges intelligencián alapuló chatbot várja márciustól a látogatókat. A fejlesztéstől a múzeum azt várja, hogy a kortárs művészet befogadása szélesebb közönség számára lesz elérhető, és izgalmas tapasztalat lesz.
Borítókép: MTVA/Jászai Csaba