Hazugnak áll a világ?

Február 24-én mutatják be a Pesti Színházban Carlo Goldoni A hazug című darabját, amelyet Horváth Csaba rendez, a főszerepben pedig Ertl Zsombort láthatják a nézők. A történetben Lelio Bisognosi amint beteszi a lábát Velencébe, fenekestül felforgat mindent. Magába bolondít két tisztességes lányt, Rosaurát és Beatricét, féltékennyé tesz két fiatalembert, egymásnak ugrasztja rég nem látott apját és annak orvos barátját, és közben mindenkinek úgy hazudik, mint a vízfolyás. Improvizál, felvág, más tollával ékeskedik, egész kalandregényt talál ki, ha kell, csak hogy az adott pillanatból ő kerüljön ki győztesen. Persze a sok hazugság fölött hamar elveszti a kontrollt.

2024. 02. 23. 18:00
EP2I9336
Lelio, a Hazug, Pantalone fiaErtl ZsomborPantalone, velencei kereskedőLukács SándorBalanzoni doktor, orvos VelencébenKőszegi ÁkosRosaura, a lányaRadnay CsillaBeatrice, a lányaPetrik AndreaBeatrice, a lányaPetrik AndreaOttavio, padovai lovagOrosz ÁkosFlorido, bolognai ifjú, orvosnak tanulBrasch BenceArlecchino, Lelio inasaifj. Vidnyánszky AttilaColombina, szobalány Balanzoni házábanBach KataColombina, szobalány Balanzoni házábanBach KataBrighella, Florindo bizalmasaTelekes PéterKocsis, Boltosinas, Levélhordó, GondolásKövesi Zsombor Fotó: Teknős Miklós
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Őszintén szólva amikor a színház felkért arra, hogy jöjjek rendezni a társulathoz, sok minden felmerült, de természetesen a Pesti Színház profilját is figyelembe véve választottam Goldonit. Fontos hangsúlyozni, hogy ilyen klasszikus komédiát még úgysem készítettem, így most itt a nagy lehetőség, hogy megpróbálkozzak vele – mondta Horváth Csaba, aki hangsúlyozta: Goldoni maga a két lábon járó XVIII. század, aki a commedia dell’arte inkább vásári mutatványokra emlékeztető műfajából megteremtette az olasz jellemvígjátékot. 

A hazug
A hazug, avagy Ertl Zsombor mellett a darabban feltűnik ifj. Vidnyánszky Attila is. Fotó: Teknős Miklós

A komédiában a cselszövéseket, a karaktereket és a hazugságok hálózatát egy különleges mozgásvilág fűszerezi. A tánc világából érkező rendező szerint a figurák eléggé sarkosak, szinte receptszerűek Goldoni alkotásaiban.

Ez a műfaj nem nélkülözi a mozgással való karakterformálást, ezért is érdekelt, hogy mit tudok ezzel a történettel, illetve ezzel a darabbal kezdeni. A kialakított mozdulatokat, amelyek a komikum faktorát fokozzák, a színészek adottságai is meghatározzák.

Horváth Csaba úgy fogalmazott a főszereplő kapcsán, hogy Lelio művészetté emeli a hazugságot. Nevezhetjük ezt függőségnek is, amire azért szokik rá, mert unalmasnak találja a valóságot. Függőségének számos kiváltó oka lehet: a száraz realitás egyhangúsága helyett a folyamatos izgalom és kihívás keresése. Történeteit, figuráit mind saját szórakozására kreálja meg, hazugságaival környezetére telepszik rá, és látszólag ő irányítja azokat, legvégül azonban saját magát ejti csapdába. 

A hazug személyiségét tökéletesen ellenpontozza, és még érzékletesebbé teszi a Brasch Bence által megformált Florido, a becsületes, ám gyámoltalan bolognai ifjú, aki orvosnak tanul, és fülig szerelmes Rosaurába, udvarlási kísérletei pedig rendre kudarcba fulladnak.

 

Horváth Csaba rendező. Fotó: Pesti Színház/Juhász Éva

A történet Velencében játszódik, amelyet ezúttal díszletté összeálló színes, grandiózus geometrikus alakzatok testesítenek meg. – Ez egy színpompás város tele titokkal, szépséggel és sok-sok homályos sötétséggel. A díszlet mobilitása abból a koncepcióból fakadt, hogy a darab főhőse, Lelio Bisognosi egy megátalkodott, szenvedélyes hazudozó, a történetben behálózza önmagát a saját füllentéseivel. 

Tulajdonképpen ez lesz a veszte, a lódításai labirintusában tűnik el. Ezt szerettük volna érzékeltetni a folyamatosan mozgatott díszletelemekkel, amikkel mindenféle kompozíciót lehet a színpadra varázsolni

 – összegezte a színházi szakember.

A darab annak ellenére, hogy több mint kétszázötven éve született, direkt aktualizálás nélkül is szól a XXI. század polgáraihoz. Goldoni ugyanazoknak az embereknek a vágyait írta meg 1750-ben, mint akik most bemennek estéről estére a színházba. 

Az ember működése nem változott, és a különböző stratégiák sem, hogy hogyan oldjuk meg és tegyük boldogabbá ezt a látszólag kibogozhatatlan kapcsolatrendszert: az életünket.

 

EP2I9371
A darabban kulcsszerepet játszanak a különleges mozdulatok. Fotó: Teknős Miklós

Az olasz komédiaszerző darabja nem egy egyszerű példázat. Figurái egytől egyig gyarló halandók, akik a mesteri jellem- és helyzetkomikum mögött megbújó mély emberismeretről tanúskodnak. A darab végén azonban elmarad az erkölcsi katarzis, a megbocsátás, helyette marad a megvetés és az, hogy a szereplők elfordulnak Leliotól. A rendező szerint a darab legfontosabb üzenete pont az, hogy érdemes kitartóan az igazság mentén élni az életünket.

 

Borítókép: Carlo Goldoni fergeteges komédiája február 24-én debütál a Pesti Színházban (Fotó: Teknős Miklós)

 


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.