Az emberi test fogalmának változása egy képzőművész szemével

A képzőművész az emberi test fogalmának változását a technológiai fejlődés aspektusa kapcsán vizsgálja, miközben a természetest a mesterségessel, a szintetikust az organikussal ötvözi. Műveiben az archaikus és futurisztikus minőségek egyszerre jelennek meg. Szabó Nóra idén elnyerte a Barcsay-díjat, ennek kapcsán készített interjút a művésszel a Kultúra.hu.

Forrás: Kultúra.hu2024. 02. 19. 19:30
Szabó Nóra képzőművész
Szabó Nóra képzőművész (középen) a 2023-as Barcsay-díj átvételi ünnepségén (Forrás: Facebook/Új Műhely Galéria) Forrás: Facebook/Új Műhely Galéria
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A képzőművész a lapnak elmondta, hogy az egyetem első két évében fotórealisztikus festészettel foglalkozott, mert érdekelte, hogyan lehet az olajfestékkel úgy bánni, hogy általa megragadható legyen az adott anyag realitása, textúrája. Hamar rájött azonban, hogy számára a matéria experimentálisabb megközelítése izgalmasabb kihívást jelent. Szerette volna mélyebben megismerni, intenzívebben kapcsolódni hozzá, hogy az alkotás is az anyaggal való együttműködésben jöjjön létre. Az interjúban elmondta, hogy az első ilyen típusú munkái azok voltak, amikor a buszvezetőtől elkért üres nyugtapapírra rajzolta az utasokat.

A 2023-as év Barcsay-díjasai.
A 2023-as év Barcsay-díjasai. Középen Szabó Nóra képzőművész. Forrás: Facebook/Új Műhely Galéria

– Az első művem, amelyben az anyaggal való szorosabb kapcsolódásom egyértelműen megjelent, a Lepel volt: pauszpapírt terítettem magamra, miközben arra szénrúddal rádörzsöltem a testem lenyomatát. Azt vizsgáltam, hogy mi marad meg az ember identitásából. Ha röviden összefoglalnánk, akkor a művészetemben a test fogalmának radikális változását és a technológia fejlődése közötti lehetséges összefüggéseket vizsgálom – mesélte Szabó Nóra, aki arról is beszélt, hogy bár nem tartja magát feminista művésznek, mindenképpen fontos számára, hogy nőként dolgozzon a testfogalommal. 

Az univerzális emberi leképezése izgat, az, hogy ha teljesen lecsupaszítom a testet a rárakódott kulturális, társadalmi sémáktól, akkor mi az, ami megmarad, ami az emberi test elidegeníthetetlen része

– nyilatkozta a Kultúra.hu oldalnak a művész. 

A riporteri felvetésre, hogy Szabó Nóra művei egyszerre tűnnek őskori leleteknek, valamint posztapokaliptikus formáknak, a Barcsay-díjas alkotó kifejtette:

– A technofosszília kifejezést használom a tárgyaimra, igyekszem úgy kialakítani a formákat, hogy úgy tűnjön, mintha egy jövőből érkezett fosszília lenne, egyszerre megjelenik bennük a formatervezés precizitása, valamint az anyag mulandósága is. A tárgyaimat, ha leegyszerűsítjük a folyamatot, akkor egy digitális tervezést követően 3D-s nyomtató segítségével hozom létre. Ami azért is izgalmas, mert bár ezek az elemek műanyagból készülnek, mégis természetes hatást keltenek, csontszerűnek hatnak

– avatta be az olvasót az alkotás titkaiba a képzőművész, akinek a Barcsay-díjhoz kapcsolódó kiállítását február 25-ig lehet megtekinteni a szentendrei Új Műhely Galériában.

A Szabó Nórával készült interjú teljes változatát a Kultúra.hu oldalán olvashatják el
 


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.