A képzőművész a lapnak elmondta, hogy az egyetem első két évében fotórealisztikus festészettel foglalkozott, mert érdekelte, hogyan lehet az olajfestékkel úgy bánni, hogy általa megragadható legyen az adott anyag realitása, textúrája. Hamar rájött azonban, hogy számára a matéria experimentálisabb megközelítése izgalmasabb kihívást jelent. Szerette volna mélyebben megismerni, intenzívebben kapcsolódni hozzá, hogy az alkotás is az anyaggal való együttműködésben jöjjön létre. Az interjúban elmondta, hogy az első ilyen típusú munkái azok voltak, amikor a buszvezetőtől elkért üres nyugtapapírra rajzolta az utasokat.
– Az első művem, amelyben az anyaggal való szorosabb kapcsolódásom egyértelműen megjelent, a Lepel volt: pauszpapírt terítettem magamra, miközben arra szénrúddal rádörzsöltem a testem lenyomatát. Azt vizsgáltam, hogy mi marad meg az ember identitásából. Ha röviden összefoglalnánk, akkor a művészetemben a test fogalmának radikális változását és a technológia fejlődése közötti lehetséges összefüggéseket vizsgálom – mesélte Szabó Nóra, aki arról is beszélt, hogy bár nem tartja magát feminista művésznek, mindenképpen fontos számára, hogy nőként dolgozzon a testfogalommal.
Az univerzális emberi leképezése izgat, az, hogy ha teljesen lecsupaszítom a testet a rárakódott kulturális, társadalmi sémáktól, akkor mi az, ami megmarad, ami az emberi test elidegeníthetetlen része
– nyilatkozta a Kultúra.hu oldalnak a művész.
A riporteri felvetésre, hogy Szabó Nóra művei egyszerre tűnnek őskori leleteknek, valamint posztapokaliptikus formáknak, a Barcsay-díjas alkotó kifejtette:
– A technofosszília kifejezést használom a tárgyaimra, igyekszem úgy kialakítani a formákat, hogy úgy tűnjön, mintha egy jövőből érkezett fosszília lenne, egyszerre megjelenik bennük a formatervezés precizitása, valamint az anyag mulandósága is. A tárgyaimat, ha leegyszerűsítjük a folyamatot, akkor egy digitális tervezést követően 3D-s nyomtató segítségével hozom létre. Ami azért is izgalmas, mert bár ezek az elemek műanyagból készülnek, mégis természetes hatást keltenek, csontszerűnek hatnak
– avatta be az olvasót az alkotás titkaiba a képzőművész, akinek a Barcsay-díjhoz kapcsolódó kiállítását február 25-ig lehet megtekinteni a szentendrei Új Műhely Galériában.
A Szabó Nórával készült interjú teljes változatát a Kultúra.hu oldalán olvashatják el.