A Kárpát-medence motívumaival hímzik ki a Nemzeti Színház új nagyfüggönyét

Különleges eseménynek ad otthont a Nemzeti Színház 2024. június 4-én, a nemzeti összetartozás napján 11 órától. A teátrum vezérigazgatója, Vidnyánszky Attila felkérésére Kustán Melinda textiltervező iparművész 2019-ben megalkotta egyedi koncepcióját a színház új nagyfüggönyének megtervezésére és kivitelezésére. Az életfát ábrázoló, 167 négyzetméteres textil 64 magyar tájegység hímzési motívumait felhasználva készül a Kárpát-medence számtalan pontján.

2024. 05. 29. 20:00
Nemzeti Színház
A készülő nagyfüggönybe a Nemzeti Összetartozás Napján minden regisztrált vendég belehímezhet. Fotó: Szabó Béla Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A készülő nagyfüggönybe a nemzeti összetartozás napján nemcsak a munkafolyamatban már részt vevő hímzőasszonyok, hanem a Nemzeti Színház művészei, dolgozói és minden regisztrált vendég belehímezhet. Az ünnepi eseményen hímezendő motívumot mesterséges intelligencia tervezte a Kárpát-medence motívumait felhasználva. 

Nemzeti Színház
Az életfát ábrázoló, 167 négyzetméteres textil 64 magyar tájegység hímzési motívumait felhasználva készül. Fotó: Szabó Béla Zoltán

Az öt éve zajló, rendkívül összetett képzőművészeti-logisztikai munkálatokba kaphat betekintést az, aki június 4-én a Nemzeti Színházba látogat. 

Az egész napos program nyilvános részén (11.00 és 12.30 között) nemcsak a hímzőasszonyokkal találkozhatnak a látogatók, hanem beleláthatnak a készítés különböző fázisaiba is. A vendégeket az alkalomhoz illő interaktív programokkal várják a Nemzeti Színházban. A hímzőasszonyok az eseményt követően kulisszabejáráson vesznek részt, majd megtekintik a Tizenhárom almafa című, Wass Albert azonos című műve és korabeli dokumentumok alapján Vidnyánszky Attila által rendezett előadást.
 

Kustán Melinda textiltervező iparművész a nagyfüggöny koncepciójáról

A nagyszínpad függönye – a magyar textiltörténeti remekekhez hasonlóan – programkárpit kell, hogy legyen. Az inspirációt főként a magyar királyok koronázási palástja 1031-ből, a XIV. századi zárai antependium, Mátyás király trónkárpitja, Erdély és a Lorántffy család egyesített címerével díszített kárpit, Erdélyi szőnyegek, az Esterházy-kincstár főúri textiljei, kazulák, miseruhák,  hímzett női kisbundák és férfi subák, vócos subák, a Kárpát-medence parasztház öltözékei, szabadrajzú fonalas munkái szolgáltak. A nagyszínpadi függöny vezető motívuma az életfa, melynek törzsét a honfoglalás kori művészet remekei – a Rakamaz-strázsadombi, a Tarcalon, Rétközberencs határában és másutt megtalált – tarsolylemezek díszítményei ihlették, lombozatát pedig a Kárpát-medence területén fellelhető néprajzi tájegységek motívumkincsének feldolgozásai alkotják. Az életfa az ismert kultúrák mindegyikében vezető motívumként szerepel, akár égig érő faként, tetejetlen faként, vagy világfaként – a sámánszertartás fájaként – ismerünk rá. Népművészetünk növényi ornamentikáinak minden egyes motívumcsoportja önmagában hordozza a teljességet, hasonlóképpen ahhoz, ahogy egy sejt leképezi az univerzum egészét. Mégis: mindössze a mesterember tisztes teljesítményét nyújtanám, ha csupán a néprajzi örökségünk egyes mintaelemeit, mint utalásokat, vagy mint építő köveket illeszteném a nagy alkotás szerves egészébe.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.