Az üresség vörös szobája

Manapság reneszánszukat élik a sorozatgyilkosokkal foglalkozó produkciók. A streamingszolgáltatók tonnaszámra ontják a „true crime” dokumentumfilmeket, de nagy sikert aratott többek közt a két évvel ezelőtti, A Jeffrey Dahmer-sztori is. A valós alapokon nyugvó történetek mellett nem ritkák a témában a fikciós alkotások, ezen művek táborát erősíti Pascal Plante rendezése, amely igazi különlegesség lett.

2024. 05. 07. 18:00
Vörös szobák
Laurie Babin és Juliette Gariépi a Vörös szobákban. Forrás: Nemesis Pictures
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kanadában járunk, Kelly-Anne (Juliette Gariépi) sikeres modell, szabadidejében online pókerjátszmákon kopaszt meg másokat, de a hackerség csínját-bínját is elsajátította. Úgy dönt, elmegy a nagy médiaszenzációt kiváltó eset tárgyalására, ami az egész országot megrázta. Egy férfi ugyanis különös kegyetlenséggel megölt három tinédzserlányt, a tetteit videóra vette és a felvételeket a dark weben árusította. A nő egyre jobban az ügy megszállottjává válik.

Vörös szobák
Juliette Gariépi alakítja a Vörös szobákban Kelly-Anne-t (Forrás: Nemesis Pictures)

A koncepció elsőre nem hat egyedinek, számos olyan film készült, ahol a főszereplő egyre inkább a körülmények rabjává válik, netán rögeszmésen foglalkoztatja egy tragédia. A műfajon belül elég csak David Fincher Zodiákusára gondolni, ahol újságírók fanatikus elszántsággal kutattak a gyilkos után. Plante azonban rögtön a felütésnél csavar egyet az összképen. Jelen esetben nincs szükség nyomozásra, a feltételezett tettest elkapták, Kelly-Anne puszta kíváncsiságból megy el a bíróságra, hogy felmérje a terepet. Mi, nézők vele együtt hallgatjuk a nyitóbeszédeket és szembesülünk a szörnyűségekkel. 

A Vörös szobák nem siet sehova, lassan elidőz az arcokon, hagy időt mérlegelni és eldönteni, hogy melyik oldalnak hiszünk.

Amikor azt hinnénk, hogy egy szimpla tárgyalótermi dráma a komplett cselekmény, érkezik az újabb váltás. Az író, rendező itt lép egy igazán merészet, behoz a képbe egy másik lányt, Clementine-t (Laurie Babin). Nem titok, hogy több valós mészárosnak, úgymint Ted Bundy vagy Jeffrey Dahmer, rengeteg rajongója volt, akik szerelmes üzenetekkel, meztelen képekkel bombázták bálványaikat. Clem szintén ilyen „groupie”, szentül hisz a vádlott ártatlanságában és bármikor kiáll a nagyközönség elé, hogy ezt érvekkel alátámassza. A nehéz sorsú lányt Kelly-Anne veszi a szárnyai alá, noha kezdetben nem teljesen világos, miért. Ettől a ponttól kezdve sokasodnak a furcsaságok, Plante pedig több kérdést feltesz. Tényleg mindenkinek jár az ártatlanság vélelme? 

Mi vesz rá valakit arra, hogy empatikus legyen egy gyilkossal? 

Kelly-Anne milyen ember valójában? Ez utóbbi a kulcs, melyre konkrét választ először nem kapunk, de a direktor eleve borzasztó kevés kapaszkodót ad. Nem közöl tényeket, nem tör pálcát a fejek felett, sőt, egy idő után már a motivációk és következmények is irrelevánssá válnak. Apró utalásokból, beszélgetésfoszlányokból áll össze, hogy a lényeg nem a vádlott vagy a rajongója, hanem Kelly-Anne jelleme. Egyeseket frusztrálhat a konkrétumok hiánya, ugyanakkor kár lett volna ennél didaktikusabban mesélni, már csak azért is, mert a Vörös szobák atmoszférája egészen brutális. Nagyon kevés a vér a filmben, nincs direkt fizikai erőszak, de hallunk hangokat, látunk arcokat, amik többet mondanak a hatásvadász ingereknél. A környezet nemkülönben ingerszegény, a vörös és kék filterrel való játék egy olyan Kanadát láttat, amire egyáltalán nem asszociálnánk. 

Az utolsó harmad tébolya elengedi a gyeplőt, a főszereplővel egyetemben a néző lába alól is kicsúszik a talaj, csak éppen a reakciók mások. A zárás bőr alá kúszó nyomasztása nem ad feloldozást, ám az élmény garantáltan velünk marad jó darabig. 

Plante sok dologba belekap, majd kerüli a válaszadást, ami a legtöbb esetben probléma lenne, itt mégsem az. A Vörös szobák ugyanis a sorozatgyilkosos zsánert használja frappánsan arra, hogy reflektáljon egy modern társadalmi rákfenére. Az emocionális kiüresedettség ábrázolása mellett kiválóan szemlélteti, hogy egyesek meddig merészkednek el, csak hogy valami megüsse az ingerküszöbüket. 

Ez a rideg távolságtartás adja a végső gyomrost ebben a nyomasztó utazásban, ami a realizmusa miatt sokkal ijesztőbb, mint a legtöbb horrorfilm. 

 

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.