Hogyan szabadultak ki a fűzőikből a nők?

Az art deco az első modern világstílus, amely a luxushoz kapcsolódik, és amely jelentős hatást gyakorolt a filmektől kezdve a festészeten át az építészetig minden művészeti ágra. A kor divatját is meghatározta, ebbe nyújt bepillantást a Ráth György-villában a Dresszkód kiállítássorozaton belül az Art deco Divat és életmód az 1920–30-as évekből című kiállítás.

Forrás: MTVA2024. 06. 10. 13:30
Csepregi Noémi
Csepregi Noémi művészettörténész, az Art deco kiállítás kurátora a Librettó című műsorban. Forrás: MTVA
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Ráth György-villa tárlata a fűzőből kiszabadult női testekről, a szoknyahosszokról, a finom kiegészítőkről és a táncról is szól. A nagy Gatsby című film és a Downtone Abbey sorozat hűen tükrözi a kor jellemző sajátosságait, a felerősödő női emancipációt, a csillámporos hedonizmust, a függetlenséget és a néha már-már hivalkodó megjelenést, amely a kor divatjában volt tapasztalható.        

Art deco a divatban
Az art deco a divatot is meghatározta. Forrás: MTVA

Csepregi Noémi művészettörténész, a kiállítás kurátora elmondta, hogy az art deco a francia art décoratif kifejezésből, vagyis a díszítőművészetből ered, amelyet az 1925-ben Párizsban megrendezett Nemzetközi Iparművészeti Kiállítás óta használnak az irányzat megnevezésére.

– Habár nagyon nehéz behatárolni magát ezt a stílust, a geometrikus tervezés, az erős, tiszta színvilág jut róla mindenkinek az eszébe. Hatással volt a művészet minden ágára, megjelent az iparművészetben, az autógyártásban, az építészetben és természetesen a divatban is. Az 1920-as és a 30-as éveknek is van egy-egy nőideálja. Míg az 1920-as évek ideálja a garson típus, a bakfis alkatú nő, addig a 30-as években például Greta Garbónak, illetve a hangosfilmekben megjelenő divatnak köszönhetően egy titokzatos, légiesebb, nőiesebb ideál jelenik meg – fejtette ki a kurátor. 

Megtudtuk azt is, hogy kiállítás utal arra, hogy az első világháború alatt a nők gyakran álltak munkába, és a fűzők kora is lejárt. A ruháknak egyszerűbbeknek kellett lenniük, ez hozta el a szoknyák hosszának rövidülését is. 

A tárlat bemutatja a kor smink- és frizuradivatját, a viseleteket és a kiegészítőket, illetve a jellemzőbb illemszabályokkal is megismerkedhetünk. A műsorból megtudhatjuk, hogy a világ egy része ünnepelt az 1920-as években, a báli ruhák, a tánchoz viselt csillogó öltözetek is ezt tükrözik. Más volt a helyzet Magyarországon, ugyanis a trianoni trauma miatt sokáig nem tartottak mulatságokat, majd egészen sajátos, magyaros art deco vált népszerűvé a hölgyek körében. Csepregi Noémi művészettörténész az új stílusról elmondta, hogy annak meghonosodása Ferenczy Ferenc belügyminisztériumi titkár nevéhez köthető, aki 1933-ban pályázatot hirdetett meg a magyaros stílusról. Ennek akkora sikere lett, hogy 1934-ben még a Magyaros Öltözködési Mozgalom Országos Bizottságát is létrehozták.  

A tárlat az Iparművészeti Múzeumban őrzött ruhák és viseletkiegészítők segítségével a női divatot és a megváltozott életmódot tárja fel. Mesél az önkifejezés, az egzisztencia, a státus fontosságáról, amelyek a két világháború közötti időszakban iránymutatók voltak. 

A kiállítás a Ráth György-villában 2025. január 12-ig tekinthető meg. 

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.