A magyar filmkultúra egyik legmeghatározóbb és legsikeresebb időszakának, a harmincas, negyvenes évek közönségfilmes vonulatának utolsó darabjai közé tartozik az Egy szoknya, egy nadrág, valamint az Egy bolond százat csinál és az Afrikai vőlegény, amelyek szintén Latabár Kálmán szereplésével készültek.
Latabár Kálmán a nők bálványa volt
A háború legsötétebb időszaka még egybeesett a magyar filmipar legtermékenyebb időszakával: a negyvenes években Magyarország Európa harmadik legnagyobb filmgyártójává vált, 1943-ban ötvenhárom filmet mutattak be.
A kultúrpolitika korán felismerte a mozi társadalomformáló erejét, így már a kezdetektől fogva komoly szerepet vállalt benne, a korszak népszerű műfaji filmjei, a melodrámák és a film noir-ok mellett számos vígjáték is készült.
Hamza D. Ákos az egyik legfoglalkoztatottabb filmes szakembere volt a második világháború éveinek. Gyártásvezetőként, producerként, majd rendezőként is komoly sikereket ért el a legkülönfélébb műfajokban, ennek ellenére eleinte mégsem akarta megcsinálni az Egy szoknya, egy nadrág című filmet. Aztán jött Latabár Kálmán, és azt mondta:
Mit húzódoztok itt, mit tárgyalgattok? Ezen nincs mit vitatkozni, ezt meg kell csinálni. Ez egy nagy és szép feladat. Az emberek itt élnek remegő idegekkel, nekünk most az a kötelességünk, hogy megnevettessük őket! Elgondolkoztunk ezen, és azt mondtuk: rendben van, most egy pár millió embernek szerzünk egy jó estét, csinálunk ebből egy jó komédiát
– emlékezett a rendező.
Az Egy szoknya, egy nadrág története szerint Sóvári Péter színész (Latabár Kálmán) beleszeret egy kezdő színésznőbe, Ibolyába, de az elutasítja, és randevúra megy egy gróffal, aki Sóvári Pétert rossz ripacsnak nevezi. Sóvári Péter bosszút fogad. A főrendezőtől megtudja, hogy a gróf tele van adósságokkal, és ezért Ibolyával csak egy rövid kalandot akar, mert nemsokára megérkezik Huares Dulcinea, egy idősebb, de dúsgazdag özvegy Madridból, akit a gróf el akar venni. Sóvári Péter női ruházatot öltve kiadja magát a Madridból érkező Dulcineának, és megkezdődik a játék. A film központi kérdése tehát a szerepjátszás. A főbb karakterek másnak adják ki magukat, mint akik.
Az Egy szoknya, egy nadrág azonban nemcsak egy szórakoztató bohózat, hanem komikus reflexió is a korabeli társadalom működésére, mely bizonyos értelemben ma is aktuális, hiszen egyaránt mást és mást engedhetünk meg magunknak a férfi, illetve a női szerepekben.
A film főszereplője, Latabár Kálmán kiváló tánctudású komikus volt, akinek rögtönöző- és karikírozókészsége féktelen komédiázó kedvvel párosult. Méltatlankodó hanghordozásával, félszeg mozgásával, virtuóz „ügyetlenségével”, egyedi humorával óriási népszerűségre tett szert.
A Kossuth-díjas színművész a XX. század egyik legnépszerűbb magyar komikusa volt. A kommunista rendszerben is érvényesülni tudott, legismertebb alakításai közé tartozik a Mágnás Miska, az Állami áruház és a Fejjel a falnak, de legjelentősebb szerepeit a háború éveiben kapta.
A Szélesvásznú történelem 22 órakor kerül képernyőre a Hír TV műsorán, az ismétlést pedig vasárnap 11.05-kor tekinthetjük meg.