Műszaki rajzolóból képzőművész

Keserü Károly 62 éve, 1962-ben született Magyarországon. Ez utóbbit azért érdemes kihangsúlyozni, mivel nemcsak élete és lakhelyei, de munkássága és munkái révén is megkerülte a Földet. 1986-ban abból a Debrecenből emigrált Ausztráliába, amely 2023-ban első múzeumi retrospektív kiállításának is otthont adott. Ezidő alatt az egykor még építésznek tanuló, majd műszaki rajzolóként dolgozó fiatalból több kontinensen gyűjtött, képviselt és (el)ismert képzőművész lett.
Nézőként utóbbi bizonyítékait már konkrét műveiben is viszontlátjuk, hiszen ezek bárminemű előismeret nélkül is magukkal ragadnak: a színes vagy színtelen motívumaik sűrű ismétlései, a távolról egésznek ható kompozíciói, közelről pedig precíz nyomhagyás kavalkádjai által. Mégis, ugyanezek a munkák nemcsak vizuálisan hathatnak ránk, hanem valamekkora (a művész által is feltételezhetően szándékosan korlátozott) értelmet nyernek, amennyiben ismerjük az alkotó rendkívül szerteágazó hátterét.
A női szőttesektől az aboriginál pontfestészetig
Keserü technikai-mértani ismereteire korai tanulmányaiban és munkájában tehetett szert, míg autonóm művészeti alkotásra magát már Melbourne-ben szánta el, első képzőművészeti tanulmányait is itt és Londonban végezve, utóbbi keretein belül kutatását az ismétlésről végezve.
Az ismétlésre épülő, érett munkastílusa olyan eltérő hatásoknak köszönhető, mint emléke, ahogyan édesanyja női szőtteseket készít, valamint az Ausztráliában felfedezett aboriginál pontfestészet technikája és szemlélete is.
Nagyban inspirálódik a XX. század európai, modernista művészeti irányzatainak nagyjaitól (Kazemír Malevics, Piet Mondrian, Joseph Albers, Moholy-Nagy László, Paul Klee), de az amerikai absztrakt expresszionistáktól is (Jackson Pollock, Mark Rothko, Jules Olitzky, Alfred Jensen, Robert Ryman, Agnes Martin). Szerinte a felsorolt nevekkel fémjelzett mozgalmak tagjai újító hatásuk ellenére túl hamar továbbléptek, megoldatlanul hagyva központi fejtegetéseiket, így elmondása szerint egyes sorozataiban ő maga kísérli meg ezek folytatását, aktualizálását (Papertiger, 2009-2012, Patrick Heide Contemporary Art, London).