– Több alkalommal megrendezte már a Bánk bánt a Nemzeti Színházban, legutóbb 2023-ban, fiatalokkal. Az előadás nemzetközi turnéra indult tavaly ősszel, hatalmas sikert aratva Belgrádban, Plovdivban, Aradon és Isztambulban, április 9-én pedig a bukaresti Nemzeti Színházban mutatták be. Mi a jelentősége ennek a turnénak a társulat életében?

A Nemzeti Színház előadásai gyakorlatilag telt ház előtt zajlanak, a tavalyi rekordév után is
– Minden turné fontos a Nemzeti Színház életében, mert egyrészt a társulat is megmérettetik, másrészt egy olyan világban, ahol inkább megszakadnak a kapcsolatok és az együttműködések, ráerősít a kultúra nemzeteket összekötő, híd jellegére. Emellett úgy gondolom, hogy a bukaresti Nemzeti Színház részéről az egy igen komoly tett, hogy befogadta a Bánk bánt.
– Korábban úgy fogalmazott: „A Bánk bán shakespeare-i sodrású mű, amely életünk legalapvetőbb, máig érvényes kérdéseit veti fel.” Miért állítja színpadra újra és újra ezt a nagy hatású drámát?
– A Bánk bánt alapműnek tartom Az ember tragédiája, valamint a Csongor és Tünde mellett. Ha színházrendezői vagy dramaturgiai szempontból boncolgatom e műveket, a Bánk bán a legtökéletesebb. Egy kiválóan megírt színdarab, amit azért szoktam a shakespeare-i művekhez hasonlítani, mert ugyanúgy jelentős társadalmi, nemzeti problémákat érint, élet-halál kérdésekkel szembesít a személyes emberi indíttatásokon, motivációkon, sorsokon keresztül, ahogy Shakespeare művei is. Féltékenység, irigység, ármány, csalás történik a színpadon, ami nagyon átélhető.
Egy sodróan lendületes királydrámát, ha úgy tetszik, krimiszerű történetet láthat a néző, miközben a Kárpát-medencében lehorgonyzott magyarság mindenkori sorskérdéseit feszegeti. Itt évezredek óta nagy nemzetek és birodalmak préselnek az egyik és a másik oldalról minket – e köztes létérzés miatt is aktuális és elképesztően izgalmas Katona József remekműve.

– A bukarestiek is vendégszerepelnek a Nemzeti Színházban, a Gertrud című előadásukat hozzák el a tizenkettedik MITEM-re, de érkezik a Kassai Nemzeti Színházzal közösen létrehozott Rómeó és Júlia is. Mindez azt mutatja, hogy oda-vissza ható folyamatokról beszélhetünk.