Karneváli hangulat, gyilkos intrikák, viszonzatlan szerelmek: barokkos díszletek között tér vissza öt év után az Opera repertoárjára a Gioconda, ami csaknem harminc éve, 1997-ben volt utoljára látható az Operaház színpadán.

Megújult díszletben és rendezői koncepcióval tér vissza a Gioconda az Operaházba
Bár a címszereplő nevének jelentése „vidám”, Almási-Tóth András művészeti igazgató 2019-es Erkel színházi rendezésének megújult koncepciójában leginkább boldogtalan emberek története. Gioconda, az utcai énekes reménytelenül szerelmes Enzo Grimaldo genovai hercegbe, akit kiutasítottak Velencéből, szerelmét, Laurát pedig az állami inkvizítor, Alvise vette feleségül, ami mindkettejük számára szenvedést és keserűséget hozott. Alvise besúgója, Barnaba ugyancsak reménytelenül szerelmes Giocondába, az elutasítás azonban csak arra ösztönzi, hogy szenvedést okozzon az utcai énekesnek vak édesanyján keresztül, akit boszorkánysággal vádol meg. Számos bonyodalmat követően végül Gioconda önzetlen viselkedése az, aminek révén Enzo és Laura szerelme beteljesülhet.
Az előadás látványvilágában újdonság Lisztopád Krisztina az Operaház színpadára tervezett barokkosan gazdag díszletvilága, amely jól igazodik Tóth Bori, a 2019-es produkcióhoz tervezett, korhű jelmezeihez.
Ugyancsak megmaradt a színpadon a velencei lagúnákat idéző vizes medence, ahol a Magyar Nemzeti Balett három pár művésze Barta Dóra koreográfiája nyomán mutatja be a Gioconda híres balettbetétét, Az órák táncát.
Ritkaságnak számít, hogy egy operában minden a hat hangfaj – szoprán, mezzoszoprán, alt, tenor, bariton, basszus – jelentős szerephez jusson, Ponchielli nagy sikerű, szenvedélyekben gazdag romantikus műve, ami Verdi és Puccini munkássága közt is hidat képez, azonban ilyen.
Az opera felújítása az Alvisét alakító kamaraénekes, Cser Krisztián kivételével számos debütálásra is alkalmat ad. Gioconda szerepében először lép színpadra Ádám Zsuzsanna, aki a Mannheimi Nemzeti Színházban töltött két évad és a budapesti Don Carlos-sorozatban Valois Erzsébet megformálását követően énekli az újabb főszerepet. A kettős szereposztásban szintén Giocondát formálja meg Francesca Tiburzi olasz szoprán, aki számos Bellini-, Verdi- és Puccini-főszerep eléneklése után a Salzburgi Ünnepi Játékokon és a milanói Scalában Anna Netrebkót, Saioa Hernándezt és Irina Churilovát is coverolta ebben a szerepben.