Számos módon kezdhetném el esedékes cikkemet. Lehetne az első mondat efféle: A napokban az egyik tévécsatornán véletlenül beleakadtam Jókai Mór Névtelen vár című regényének bő negyedszázados feldolgozásába, hat folytatás, Tordai Teri vakító szőkesége, Katalin vagy Thémire? Vagy: A dabrókai csárdában üldögélve és kemencés pogácsámat morzsolgatva várok a soromra, a szemem ott jár a főút túloldalán, Kerta és Karakó felé, a Marcal hajdani vizenyői tájékán…, meddig hordhatott el 1809-ben innen egy háromfontos ágyú?
Esetleg: Könyveim között kotorászva kezembe akad a Hany Istók alakváltozásai című, eszelős tudományosságot mozgató avantgárd szakmunka (ő Jókai egyik bizarr alakja, a Fertő tavi vízi ember), amelyet a Fiatal Írók Szövetsége és a Rábaköz–Hanság Turisztikai Egyesület (!) adott ki.
Konkrétan: Olvasgatom bezárt ablakok mögött – mi mást tehetnék a nyirkos és az európai miazmás politikától fertőzött időben? –, a cserépkályha padkáján a költő szülőházától kétsaroknyira Berzsenyi Dániel 1809. november 25-i levelét Kazinczy Ferenchez – amelyben arról panaszkodik, hogy Hetyén átment Colbert francia generális negyvenezer emberrel, „sokszor négyszáz is szállott be (az én 70 esztendős atyámhoz), kik udvarán és szűrűskertjében tizenöt helyen is tüzeltek, ökröket vagdaltak” stb.
Hol fértek el ennyien, utca, ha feleennyi volt (most van hat), porta gyanánt meg zömmel afféle jobbágykalyibák? De hát hol is fértek az ide begyűjtött szovjetellenes ukránok tízezrei a faluszéli mezőkön, útszéleken, legelőkön 1945-ben (amikor a Nyugat kiadta őket Sztálinnak, tudván pedig…), igaz, ami igaz, nem hosszú ideig volt szükségük táplálékra…
Ide, a Kemenesaljára a fővárosból két úton jöhetünk: át a Bakonyon, a 8-as országúton vagy az 1-es sztrádán, és Győrtől délnek fordulva a téti–pápai úton. De hát érkezhetünk Sopron és a Fertő felől is vagy akár Graz és Körmend irányából, ha arra van dolgunk. Ha mondjuk Itáliából menekülő csapataink egyesülni próbálnak a Győr térségében pozíciót foglaló fősereggel. Jöhetünk bármerről, és mehetünk bármerre, egy biztos: aligha találunk olyan helységnevet – faluét, dombét, patakét – a mai és tegnapi földrajzi valóságban, amelyik ne szerepelne Jókai 1877-es regényében.