Az átalakulás az egyházon belül is éreztette a hatását. A reformokat követelő papság magyar nyelvű szertartásokat és ügyvitelt, nemzetiruha-viseletet, a káplánok anyagi helyzetének és erkölcsi megbecsülésének a javítását és demokratikus egyházkormányzat bevezetését követelt. E réteg külsőleg is igyekezett kifejezni demokratikus érzelmeit. Képviselői reverenda helyett magyaros ruhában jártak, az egyházi előírásokat megsértve bajuszt és szakállat növesztettek.
A program, amely a kötelező cölibátus eltörlését is tartalmazta, a csanádi egyházmegyében nemcsak a plébániákon, hanem az egyházmegye központjában, Temesváron is lelkes támogatókra talált. Pfeiffer József arad-hegyaljai alesperes-plébános felhívására 1848. június 15-én az egyházmegye papságának képviselői – püspökük tiltása dacára – támogatásukról biztosították az egyházi reformokat. Vukovics Sebő délvidéki főkormánybiztos is úgy ítélte meg, hogy „e püspök megye legtöbb lelkészei szilárd hazafiság példáját adták”.

E „hazafiság” megnyilvánulásaként számos csanádi egyházmegyés pap vállalt szolgálatot a honvédségben is. Ezek közé tartozott Brassoványi József, aki 1820-ban született Aradon, polgári családban. A szegedi líceumban folytatott tanulmányokat követően került a temesvári papneveldébe, majd 1843-ban szentelték pappá. Irodalmi érdeklődésének megfelelően a „Csanád megyei növendékpapok olvasó társasága” tiszteletbeli tagja volt. 1844–45 fordulóján káplánként súlyos konfliktusba került az ujvári plébánossal, Kiss Józseffel. Mérgében azt mondta neki: „sajnálom valóban hogy a föld és emberi társaság eltűrhet egy ily embert mint plébános úr, kivel, midőn józan, e világon a legnagyobb szerencsének tarthatja az ember beszélhetni”. 1848-ban Katalinfalván volt segédlelkész.
A Délvidék kiürítését követően, 1849 januárjában a szerb felkelő csapatok elől elmenekült állomáshelyéről, majd 1849. április 29-én tábori lelkészi hivatal elnyeréséért folyamodott a hadügy-minisztériumhoz. Klapka György tábornok, helyettes hadügyminiszter 1849. május 10-én nevezte ki az V. hadtest tábori lelkészévé. Ebben a minőségében részt vett az aradi, majd a temesvári vár ostromában. A szabadságharcot követően felmentették a szabálytalanság (irregularitás) alól. Ezután az 1850-es években plébános volt Csávoson, majd 1860-tól Sándorházán. 1856-ban vizsgálat folyt ellene, később rendszeresen anyagi jellegű vitába keveredett sándorházi híveivel és a megyei tisztikarral is. 1873-ban „a bírói tekintélyt aláásó kihágás elkövetése” miatt nyolc nap alatt végrehajtás terhe mellett százforintnyi „nyelv-váltsági” pénzt kellett befizetnie Torontál megye házi pénztárába. 1881. július 21-én ragadta el a halál.