Kuponnapok, Őrült napok, Black Friday-érzés – olyan, vásárlásra ösztönző hívószavak ezek, amelyektől a férfiak általában hideglelést kapnak, a hölgyek pedig képtelenek megálljt parancsolni vásárlási vágyuknak.
Annak ellenére, hogy e „jeles” napokon minimum dupla annyi időt kell sorban állni a kasszánál, a tülekedés pedig olykor kimeríti a tettlegesség fogalmát. De mi is ez a heveny és ellenállhatatlan, vásárlásra csábító csodaszer, azaz a kupon?

Fotó: Bach Máté
A meghatározás szerint olyan jegy vagy dokumentum, amelyet árengedményként válthatnak be a vevők, a statisztikák szerint zömmel lányok, asszonyok. Ezekre a többnyire 15-50 százalék kedvezményre jogosító kis szelvényekre általában divatújságok mellékleteként lehet szert tenni. Ideális és viszonylag olcsó marketingeszköz.
A szelvények előnye, hogy kibocsátójuk a forgalomra gyakorolt hatásukat jól tudja mérni. Sőt az elektronika fejlődésével a kuponokat újabban webes felületen, e-mailben is eljuttathatják a felhasználóknak.
Léteznek az interneten akár bankkártyás vásárlással megvehető voucherek is, amelyek abban különböznek a hagyományos (plázázó) kuponoktól, hogy előre kell fizetni, így viszont nem utólag vonnak le egy bizonyos százalékot az árból. Majd a termék átvételekor a vevő a tikett felmutatásával megkapja a terméket vagy szolgáltatást, amely lehet szállodai, éttermi, de még mozis kedvezmény is.
Április második hétvégéjén több mint ötezer üzletben 320 különböző márka kapható olcsóbban. Ám a prémium termékekre nem minden esetben van kedvezmény, sőt akadnak olyan árucsoportok, ahol egyáltalán nem adnak.
Ahol nincs kupon – a bolt nem szállt be az akciózók csapatába –, azokban az üzlethelyiségekben ilyenkor szinte csak lézengenek a vevők. Még dél sincs, de már mozdulni sem lehet az egyik legnagyobb budapesti plázában. Segítőnkkel, Lavender Dóra marketingszakértővel sétálunk, pontosabban törünk utat, miközben a kuponvilágérzést, illetve a tömegpszichózist próbáljuk elemezni.
– Ez az akciós őrület az Egyesült Államokból érkezett hozzánk néhány évvel ezelőtt. Az ötlet eredetije a hetvenes években elterjedt Black Friday, azaz a Fekete Péntek volt. A hálaadás ünnepe hagyományosan csütörtöki napra esik az USA-ban, és az ezt követő pénteken kezdődik a karácsonyi bevásárlás.