Aligha van közlekedő ma Magyarországon, akit ne irritálnának az úthibák, köztük azok a kátyúnak beillő közműfedlapok, amelyeket folyamatosan kerülgetni kell. Jancsó Béla közműtervező, a Főmterv munkatársának becslése szerint, ha csak tíz százalékra becsüljük azon aknafedések arányát, amelyeket úthibaként tarthatunk számon, akkor ez Budapest 175 ezer csatornafedlapjára vetítve 17 500. És akkor még nem esett szó az egyéb közművek (víz, gáz, távközlés, forgalomirányítás) fedlapjairól. Nem mindegy, hogy egy eleve rosszul tervezett, trehányul kivitelezett, nem megfelelően karbantartott fedlapról beszélünk, vagy természetes elhasználódás van a háttérben.
A hibaokok minden esetben más-más szereplőre mutatnak rá, miközben mindenki abban érdekelt, hogy a költségekkel járó felelősséget elhárítsa magától. Sajnos már abban is vitatkoznak az érintettek, hogy a közműfedőlap egyáltalán az út tartozéka-e, vagy a közműé. Az is bonyolítja a felelősségi köröket, hogy a közművet fektető mélyépítő cég többnyire nem azonos az útépítővel. Növeli a „bábák” számát, hogy a terveztetés és a pályáztatás, valamint a kivitelezés műszaki ellenőrzése egy további szereplő, a beruházó feladata, miközben a közmű majdani üzemeltetője – a negyedik érintett – készen kapja az egészet, és örülhet, ha a beruházó valamennyire figyelembe veszi az ő szempontjait is.
Vajon létezik-e műszakilag tökéletes megoldás az aknák precíz és tartós fedésére? Ezt a kérdést tettük fel Jancsó Béla közműtervező mellett Oszoly Tamásnak, a Fővárosi Csatornázási Művek (FCSM) műszaki vezérigazgató-helyettesének és Zorkóczy Péternek, a fedlapokat forgalmazó Duna-Armatúra Kft. ügyvezetőjének is. Mindhárom szakterület képviselője építőmérnök, egybehangzó és határozott válaszuk pedig: igen, több jó műszaki megoldás is rendelkezésre áll. Az egyszerűség kedvéért maradjunk a csatornatisztító aknáknál, mert abból van a legtöbb. A szennyvízcsatorna tisztítóaknája széles betongyűrűből, a felszínhez közeledve pedig egy szűkítő gyűrűből áll. A hagyományos fedlapkeretet erre ültetik rá. E rendszer Achilles-sarka a szintbeállítás, amely kivitelezési hibák végtelen forrása. A gömbgrafitos öntvényből készült, korszerű fedlapokat forgalmazó Zorkóczy Péter elmondta, hogy e termékeket az európai szabvány terhelhetőségük szerint sorolja osztályokba. Az autósok általában a D400-as kategóriával találkoznak, amelyet negyventonnás terhelhetőségre méreteztek. Az egyes terhelési osztályokon belül is tucatnyi feldlapváltozat létezik, ám a műszaki paraméterek helyett sokszor az ár az elsődleges választási szempont. A tervező csak javasolhat, a végső szót a beruházó mondja ki.